Streaminganmeldelse
25. jan. 2021 | 19:29

Infamous

Foto | Eve Cohen
Den unge kvinde Arielle (Bella Thorne) kommer ind på en kriminel løbebane og beslutter at vise sine voldelige eskapader på sociale medier.

Interessant emne om higen efter berømmelse på sociale medier ender som en forudsigelig og meningsløs udgave af Bonnie og Clyde.

Af Claus Nygaard Petersen

Infamous betyder direkte oversat ”berygtet” og er en lidet flatterende slægtning til ordet ”berømt”.

Joshua Caldwells film med den fængende titel har mord på menuen i historien om et par, der higer efter at blive både berømt og berygtet.

Den unge kvinde Arielle (Bella Thorne) bor i en navnløs og forarmet by i Florida sammen med sin stripper-mor.

Fremtidsudsigterne er ikke særligt lovende for Arielle. Arbejdet som servitrice på en lokal diner bliver kun afbrudt, når hun hænger ud med veninderne eller er til fest, hvor den står på druk, slåskamp og sex.

Men så møder hun den nye fyr Dean (Jake Manley). Han er lige kommet ud af fængslet, og med bølgende blondt hår er han den ultimative bad boy-adonis, som alle har lyst til at væresammen med.

Men hans liv er noget lort.

Den unge fyr får konstant tæv af sin far, og da Arielles opsparing bliver stjålet, flygter de to kriminelle in spe sammen af fra deres miserable liv. På vej væk slår de ved et uheld Deans far ihjel, og dermed er deres kriminelle løbebane kridtet op.

Med mangel på penge begynder de to unge mennesker at lave røverier på deres vej.

Arielle har allerede fundet ud af, at folk på internettet elsker vold og spænding, så hun filmer deres eskapader med stor succes i form af millioner af følgere.

Der går ikke lang tid, før hendes mål om at blive”insta-famous” er næsten realiseret.

Filmens idé er egentlig meget interessant. Hvor langt er vi som mennesker villige til at gå i jagten på opmærksomhed og likes på diverse sociale medier, som omverdenen fortæller os er vigtigt?

Spørgsmålet er lige siden de sociale mediers magtovertagelse blevet behandlet i kort- og spillefilmformat som både fiktion og dokumentar. Derfor er det afgørende, at en film om emnet har noget unikt til at skille sig ud fra mængden.

For Infamous er det Bella Thorne.

Den tidligere Disney-stjerne har siden gennembruddet i familievenlige film og serier som Blended og Shake It Up haft en noget broget karriere foran kameraet.

Det har primært mundet ud i mere eller mindre vellykkede b-film. Sidst en Thorne-film frekventerede de danske biografer, var i 2018 med Midnight Sun, hvor hun spiller over for Arnold Schwarzeneggers søn i en klæg sommer-romance.

I 2019 debuterede Bella Thorne som pornoinstruktør, da hun stod bag Pornhub-produktion Her & Him.

Paradoksalt nok er det i kraft af sin online-tilstedeværelse og som fast inventar i diverse sladderspalter, at den 23-årige skuespiller primært er kendt. Med hele 24,3 millioner følgere på Instagram legemliggør Thorne perfekt den drøm om berømthed, som Arielle har.

Det er derfor et genialt castingvalg, hvis ellers instruktør og manuskriptforfatteren Caldwell havde haft de fornødne evner til at strikke en spændende film sammen.

Men det er ikke tilfældet.

Infamous er en rædderlig sammensmeltning af forbilleder som Badlands, Bonnie og Clyde og Natural Born Killers.

Kemien, som er altafgørende i en roadmovie om et forbryderpar, er totalt fraværende, selv om der bliver strøet flittigt med kælenavne de to forbrydere imellem.

Skuespillet minder om dilettantteater. Der råbes højt og gestikuleres, så bageste række også kan følge med. Enhver nuance eller forsøg på nærvær går tabt i den opkørte indiefilm.

Og den ellers oplagte satire over berømmelsens natur drukner i bedårende billeder af det amerikanske landskab, som Arielle stirrer ud i.

Følelsen af spildt potentiale er mærkbar. Emnet og valget af Bella Thorne i hovedrollen kunne have resulteret i noget fascinerende. Men det bliver ikke et like herfra.

Trailer: Infamous

Kommentarer

Titel:
Infamous

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Joshua Caldwell

Manuskript:
Joshua Caldwell

Medvirkende:
Bella Thorne, Jake Manley, Amber Riley, Michael Sirow, Marisa Coughlan

Spilletid:
100 minutter

Premiere:
25. januar på diverse streamingtjenester

© Filmmagasinet Ekko