Meget passende starter filmen med den tidligere danske speedwaykører Ole Olsen, der visualiserer og forestiller sig sekunderne inden et afgørende ræs.
Som Mads Kamp Thulstrups dokumentar slår fast, starter dansk speedway nemlig for alvor med den navnkundige speedway-legende. Og for mange danskere lugter navnet Ole Olsen af drøn, benzin og kronede dage for dansk motorsport.
Kongernes fald er historien om Ole Olsen, men især om det sportslige trekantsdrama, han var en del af i 80’erne. Dansk speedways guldalder, som perioden kaldes.
Da Ole Olsens glorværdige karriere lakker mod enden, melder to unge, lovende talenter sig nemlig som de oplagte arvinger til den danske speedwaytrone: Erik Gundersen og Hans Nielsen. De er begge tretten år yngre end nestoren Olsen og bliver en slags lærlinge for ham.
Titlen på Mads Kamp Thulstrups dokumentar lover med sin konge-metafor et episk drama om storhed og fald.
Det indfrier den med en god og genkendelig fortælling og et effektivt filmsprog, der ikke er bange for at spille på flere tangenter.
Erik Gundersen og Hans Nielsens parallelle karriereforløb indeholder både rivalisering, helte, venskab og fjendskab. I løbet af 80’erne vælger Ole Olsen som holdleder for Danmark primært at støtte Erik Gundersen, der nyder stor succes, da han vinder VM i speedway i 1984 og 1985.
Den del af historien oprulles især gennem datidens avisoverskrifter, der flittigt fyger hen over lærredet og også trækker på det royale billedsprog i stor stil: ”Ole Olsen bar sin kronprins i guldstol” og ”Kong Hans i rekordbøgerne”.
Derfor opstår der hurtigt en konflikt mellem Hans Nielsen og den gamle mester Olsen, der har noget interessant, nærmest bibelsk faderopgør over sig. Rivaliseringen og landsholds-konflikten bliver i filmen kaldt ”et lavpunkt for dansk speedway” af en af de medvirkende.
Som dokumentar er Kongernes fald klassisk.
Klogelig lader Thulstrup sit filmsprog underbygge og forstærke fortællingen. Kun få steder fornemmer man, at virkemidler kammer over, når den pompøse underlægningsmusik bliver unødigt tydelig og påduttende.
Til gengæld er genfortællingen af verdensmesterskabet i henholdsvis 1984 og 1986 suveræn.
Med en dynamisk og tjep sammenfletning af interview med de tre hovedpersoner, rekonstruktioner, de originale tv-billeder, underlægningsmusik og rekonstruerede barndomsminder bliver speedway-ræset en oprigtigt medrivende oplevelse. Især fordi man undervejs i dokumentaren får et stærkt menneskeligt portræt af Olsen, Nielsen og Gundersen.
Dokumentarens kobling mellem barndommens utopiske drømme om speedwaysportens øverste tinder og de faktiske sejre bliver måske lige lovlig psykologiserende og én-til-én, men passer omvendt godt ind i fortællingen.
Mads Kamp Thulstrup har tidligere lavet dokumentaren … Og det var Danmark, der skildrer 80’ernes danske fodboldlandshold. Thulstrup er derfor ikke ny i sportsdokumentaren, men i Kongernes fald er det faktisk ikke det sportslige, der er drivkraften, men derimod de menneskelige relationer.
Dynamikken og forholdet mellem Ole Olsen, Hans Nielsen og Erik Gundersen er filmens hjørnesten, og som tilskuer er det spændende at udforske deres indbyrdes forhold.
Uden de store armbevægelser skriver Mads Kamp Thulstrups gedigne film et kapitel om dansk sportshistorie.
Og selv for et publikum, der ikke har hang til speedway og jyske mænd i læderdragter, er der noget at hente i Kongernes fald. Den er nemlig lige så meget en fortælling om konkurrenter og kammerater, der faktisk gør hinanden bedre – og i sidste ende får et slags makkerskab.
Kommentarer