Sex og magt følges ad. Den sammenhæng har unge George Villiers og hans mor Mary luret.
For kvinder i 1600-tallet var der stort set ingen anden udvej end at gifte sig til penge. Men med deres adelige efternavn og dårlige økonomi er det også en oplagt strategi for sønnen.
Når de hører om den engelske kong James VI’s hang til unge mænd, beslutter ambitiøse Mary sig for, at majestæten er det eneste acceptable parti for smukke George.
Igennem serien viser hun sig som en begavet rænkesmed, men kun for at sikre sine børn en værdig fremtid.
Andre har imidlertid gjort sig samme tanke. Ikke mindst Jarlen af Somerset, som bliver Villiers-slægtens største rival i kampen om kongens gunst.
Mary & George skriver sig således ind i en underkategori af kostumedramaer som En kongelig affære og The Favorite, hvor adgang til regenten er lig med magt.
Serien har mest tilfælles med sidstnævnte og fordrejer skildringen om unge kvinder, der beriger sig med deres ynde og udseende. Her er det mændenes lod, mens kvinderne er de sande taktikere.
Seriens hovedforfatter D.C. Moore hverken forherliger eller udskammer sine karakterer, når de ernærer sig med kroppen. Men som med alt andet arbejde er ikke alt guld, der glimrer.
Julianne Moore er som altid skøn som Mary, der er intrigant, ambitiøs og hærdet af et liv præget af fattig herkomst, misogyni og vold.
På papiret lyder det som en jævn skurks oprindelse. Men i Julianne Moores hænder er hun både sjov og empatisk, samtidig med at hun har ben i næsen.
Som en sand allieret har skuespilleren medvirket i stribevis af progressive homofilm fra Far From Heaven til A Single Man og The Kids Are All Right. Det samme har hendes fremragende medspiller Nicholas Galitzine (Red, White & Royal Blue og Legends), der spiller den charmerende, men følsomme George.
Naturligvis forbeholder fiktionsserien Mary & George sig retten til at tage kunstneriske friheder, når den digter videre på den sande fortælling om kongens mandlige elskere. Ikke desto mindre er serien rodfæstet i virkelighedens lgbt+-historie og kultur.
Øreringe var barok herremode, men her er smykket en umiskendelig reference til 1990’ernes såkaldte ring i bøsseøret.
Og når de medvirkende drøfter konflikter med skotterne, omtaler de til den romerske kejser Hadrian – berømt for murværket i det nordlige England og hans mandlige elsker Antinous.
Opmærksomme seere herhjemme vil bemærke Christian IV’s monogram pryde James’ dragt til et bal. I virkeligheden var de to svigerbrødre, og Trine Dyrholm spiller den engelske regents danske hustru Anne.
”Ved du, hvor mange komplimenter jeg får dagligt?” svarer hun ironisk, når Mary vil indsmigre sig hos hende.
Dyrholm er umiddelbart frygtindgydende iført høje parykker og overdådige kjoler, men balancerer præstationen mellem komik og en vis sadisme. Ligesom Mary og George har hun et horn i siden på Somerset og slikker sig om læberne, når hans lykke vender.
Kostumerne og kulisserne er nøje udvalgt, og resultatet er intet mindre end fabelagtigt. Til et bal iklædes gæsterne røde og hvide blonder, der afspejler kongen og dronningen, som troner over dem iført velour og rige broderier i samme farver.
Med sine horder af mænd i adamskostume lever serien op til den slibrige, men fængslende kampagne, som SkyShowtime har ført på sociale medier. Navnlig nøgenheden er dog både en styrke og svaghed.
De pikante scener er ikke just kropspositive med deres afklædte adonisser og fremstår glimtvis sensationspræget. Statisterne ved hoffet er alle velhængte og faste i kødet.
Men når Mary & George er bedst, hyldes homo-erotikken, som filmskabere indtil for nylig plejede at klippe væk fra.
Kommentarer