Mötley Crüe-trommeslageren Tommy Lee står over for et stort dilemma. Og som en ægte rockstjerne vælger han at diskutere problemet med sin gigantiske, talende penis.
Tommy (Sebastian Stan) er nemlig forelsket i ingen ringere end skuespilleren Pamela Anderson, som han har kendt i få uger.
Det animerede aggregat – hvis stemme tilhører skuespilleren Jason Mantzoukas – prøver at tale ham fra det. Men Tommy følger sit hjerte og frier til Baywatch-stjernen i et bizart, romantisk øjeblik.
Pam & Tommy handler om den historie, der udspillede sig i midten af 1990’erne, hvor Lee og Andersons hjemmevideo med parrets lagengymnastik blev stjålet.
Serien låner sin polerede 90’er-æstetik og springende struktur fra Ryan Murphys American Crime Story. Men som penisscenen demonstrerer, bliver der også givet los.
Historien starter i selskab med Seth Rogens forsmåede elektriker Rand, der renoverer Tommy Lees palæ. Rand tisser bogstavelig talt i bukserne, hver gang den primitive trommeslager behandler ham som lort.
Tommy er i første omgang en uudholdelig figur. Det er derfor ikke svært at heppe på Rand, da han endelig mander sig op til et utroligt, men autentisk indbrud, der involverer at forklæde sig som Lees hund.
Men sympatien for elektrikeren forsvinder, da han finder hjemmevideoen, som indeholder sexoptagelser fra det nygifte pars bryllupsrejse. Og beslutter sig for at udgive det med hjælp fra en pornodistributør.
Det geniale ved første afsnit er, at man kun i glimt møder seriens vigtigste person. Pam er blot en del af Tommys ufortjente luksusliv, og Rand tænker ikke over, at det virkelige offer for hans hævn ikke er Tommy.
Som serien viser, bliver han kun en større rocklegende med en nu beviseligt stor trommestik. Men Anderson bliver gjort til en skøge, og hendes lovende karriere køres i sænk.
Andet afsnit hopper tilbage i tiden og skildrer Pamela Anderson (Lily James).
Karrieren kører på skinner, da hun møder Tommy. I ham ser hun ikke den dæmon, vi mødte i første afsnit, men en passioneret førsteelsker.
Sebastian Stan er fremragende som Tommy Lee. Musikerens ustyrlighed gør ham til en frastødende gorilla i det ene øjeblik og en begejstret kunstnersjæl i det næste.
Han er befriende bundet til sine følelser, og det er helt rørende, da han til sine bandmedlemmer udbryder: ”Jeg skal være far – med vilje!”
Uigenkendelige Lily James efterligner Pamela Andersons karakteristiske talemåde uden at blive parodisk. Den engelske skuespiller formår at være sårbar og samtidig kopiere den blide charme, som gjorde Anderson berømt.
Vi forelsker os sammen med parret, og det er den oprigtige, passionerede kærlighed, der gør overgrebet mod dem så forstemmende.
Midt i deres kærlige leg klippes der til det nu uhyggelige hjemmekamera, der ikke bare filmer et knald, men ødelægger et intimt øjeblik. Med gru ser man til, mens det skrøbelige forhold bliver smadret.
Pamela Anderson og Tommy Lee blev skilt i 1998. Hun er blevet traumatiseret af sagen, og en kilde tæt på hende har i amerikanske medier sagt, at hun er ked af, at serien bliver lavet. Det er uundgåeligt et problem, at serien eksisterer imod offerets ønske og næppe kan undgå at rive op i hendes traume.
Men ser man udelukkende på værket, er serien respektfuld over for Pamela. Hun skildres som en venlig, hårdtarbejdende kvinde, der ikke fortjente at blive behandlet, som hun blev.
Den sande historie er vanvittig og indeholder både mafia-afpressere og absurde, juridiske aftaler. Men sensationalismen overdøver aldrig den empati, som miniserien har for hovedpersonerne, hvis handlinger – både kloge og idiotiske – er forståelige fra start til slut.
Det er en vigtig serie, der får én til at tænke over hævnens uforudsigelige konsekvenser en ekstra gang, inden man forklæder sig som hund og bryder ind i en rockstjernes hjem.
Kommentarer