For en instruktør findes der næppe en større lussing end, at den film, man har arbejdet hårdt på i over et år, er så dårlig, at selskabet ikke vil give den premiere.
Det belgiske makkerpar Adil El Arbi og Bilall Fallah (Adil & Bilall) led den tort i 2022. DC-filmen Batgirl blev under stor bevågenhed skrottet af Warner Bros. Discovery efter den store firmafusion og et nyt fokus for deres distributionsplan.
I januar 2023 kom den største mavepuster, da den nye co-chef for DC Studios Peter Safran til et presseevent proklamerede, at hvis filmen var blevet udgivet, havde det skadet DC-film branded.
Rebel handler om familien Wasaki, en belgisk familie af marokkansk afstemning. Storebror Kamal (Aboubakr Bensaihi) er en aspirerende rapper og småforbryder i bydelen Molenbeek i Bruxelles.
Lillebroren Nassim (Amir El Arbi) idoliserer ham. Faren er for længst død, og moren Leila (Lubna Azabal) gør, hvad hun kan for at opfostre Nassim, så han ikke ender som Kamal.
For han er efterhånden kommet ud i noget snavs.
Politiet ransager familiens garage og finder masser af narko. Kamal stikker af til Syrien for at blive nødhjælpsarbejder. Det udvikler sig dog hurtigt til også at omfatte oprørsaktiviteter i kampen mod militærdiktaturet.
Der går dog ikke særlig lang tid, før Kamals gruppe bliver annekteret af Islamisk Stat. Fra da af forsøger han at gøre alt for at overleve, samtidig med at hans holdninger konstant bliver udfordret af de ting, han oplever.
Tilbage i Molenbeek savner Nassim sin bror. Som vi ser i starten af Rebel, figurerer Kamal meget prominent i en IS-video. Rygtet går hurtigt, og tolv-trettenårige børn samt voksne er hurtige til at udstøde knægten på grund af storebrorens forbindelse til terror.
Eller, det vil sige, at de lokale IS-sympatisører, vil gerne snakke med ham. For der er brug for unge kæmpere i den hellige krig.
Adil & Bilall brød igennem i 2015 med den Romeo og Julie-inspirerede gangsterfilm Black, hvor Aboubakr Bensaihi debuterede i den mandlige hovedrolle.
I Rebel fanger han dualiteten i Kamal, der vil overleve, men ikke for enhver pris. Han er som et barn, der forsøger at klare sig i en verden, det ikke helt forstår.
For Kamal betyder det at være en del af propagandamaskinen for IS. Evnerne med et kamera hæver ham i hierarkiet, så han har en nogenlunde komfortabel tilværelse. Så meget man nu kan under et fanatisk religiøst regime.
Stemningen i Rebel er vanvittig intens. Scenerne i Syrien emmer af følelsen af, at noget kan gå galt, hvert øjeblik det skal være.
Men Adil & Bilall bryder den nervepirrende stemning med et uventet filmgreb. Rebel byder også på musicalsekvenser, som ikke vil falde i alles smag. Men er man med på legen, er de et fremragende pusterum fra filmens brutaliteter, samtidig med at de giver et gribende psykisk indblik i forskellige personer.
Hvor langt vil du gå for at gøre det, du mener er rigtigt? Det er det umiddelbare spørgsmål, Rebel stiller. Svaret afhænger af, hvem i Wasaki-familien man følger.
Drengenes interne kærlighed til hinanden er det, som gør dem blinde og samtidig giver dem styrke. For moren er det kærlighed til sine børn.
Lubna Azabal, som er fænomenal i Den blå kaftan, imponerer i rollen som moren med en stille intensitet. Mens Amir El Arbi – lillebror til Adil – som Nassim bliver bedre og bedre.
Det måske mest hjerteskærende øjeblik indtræder, da rulleteksterne skal gå i gang. En tekst på lærredet forklarer, at Rebel er sammensat af ting, der er sket i virkeligheden. Selv om det er en fiktiv fortælling om, hvordan ekstremisme og manglende identitet påvirker hinanden, giver det alligevel et gib i én.
Det kan godt være, at Adil og Bilall blev sendt til tælling med Batgirl-affæren, men Rebel viser, at instruktørduoen hurtigt vil rejse sig igen.
Kommentarer