Biografanmeldelse
05. aug. 2020 | 18:23

Sagen Collini

Foto | Edith Held
Den unge advokat Caspar Leinen (Elyas M'Barek) står med en stor og svær sag, da han bliver sat til at forsvare den mordanklagede Fabrizio Collini.

Retssalsdrama sætter fokus på, hvordan prominente nazister undslap straf efter Anden Verdenskrig, men savner finesse og originalitet.

Af Claus Nygaard Petersen

At Caspar Leinen er ude på dybt vand, bliver hurtigt slået fast. Blækket er knap nok tørt på eksamensbeviset, før den nyudklækkede advokat står i en tysk retssal.

Han skal forsvare italienske Fabrizio Collini, som er anklaget for mordet på den vellidte forretningsmand Hans Meyer.

Vi ved, at Collini har begået mordet. Sagen Collini starter nemlig med, at morderen ankommer til Meyers hotelværelse og bliver budt indenfor af sit offer.

Meyer ved dog ikke, hvad der skal til at ske. Forfærdelsen står malet i ansigtet på ham, da han vender sig rundt og kigger på Collini. Dernæst træder morderen ud af en elevator med højre fod dækket i blod, og foden efterlader det ene røde fodspor efter det andet, mens han går på hotellobbyens hvide marmorgulv.

Spørgsmålet er altså ikke om, men hvorfor Collini har dræbt Meyer. Selv siger han ikke noget, så advokaten bliver nødt til at grave i fortiden for at finde svar.

Det hele kompliceres af, at Leinen kender Meyer, der har fungeret som en slags surrogatfar for den unge mand. Og endnu en faderskikkelse er at finde i retssalen, da hans tidligere juraprofessor Richard Mattinger repræsenterer afdødes familie i et civilt søgsmål, som kører sideløbende med straffesagen.

Filmen er baseret på Ferdinand von Schirachs bestseller Der Fall Collini og behandler den måde, hvorpå det tyske retssystem håndterede tidligere nazister. Mange opnåede prominente positioner i samfundet og undgik et retsligt efterspil for deres ugerninger under Anden Verdenskrig.

Sagen Collini udspiller sig som et mysterium, hvor Caspar Leinen hele tiden skal abstrahere fra, hvad han tror, han ved om Meyers mørke fortid. I stedet skal advokaten prøve at finde ud af, hvordan de to ældre mænd har kendt hinanden.

Instruktør Marco Kreuzpainter og hans tre manuskriptforfattere har valgt et roligt tempo i fortællingen. Talrige smukke bygninger og landskaber i Tyskland og Italien forkæler øjnene.

Og så har man valgt noget af det mest svulstige orkestermusik til at ledsage billederne. Ofte bliver det distraherende, når musikken kommer buldrende ind som en flok galopperende køer, der lige er blevet sat på græs efter vinteren.

På samme måde er indskudte sekvenser af Leinen, der træner som bokser, heller ikke det mest subtile håndværk. At han er en fighter, bliver hamret fast, så alle blandt publikum er med.

Filmen graver ellers ned i en ikke ny, men stadig interessant problematik i den tyske selvransagelse af krigen og eftertidens traumer.

Sagen Collini er primært forankret i retssalen og giver associationer til Rob Reiners retssalsdrama Et spørgsmål om ære fra 1992.

Her skal en ung militæradvokat forsvare to marinesoldater, der er tiltalt for at have dræbt en medsoldat. Der er ingen tvivl om, at de har forårsaget hans død, men spørgsmålet er ligesom i den tyske film hvorfor. I den mest kendte scene fra filmen afhører advokaten Kaffee (Tom Cruise) basens chef, oberst Jessup (Jack Nicholson), i et sidste desperat forsøg på at få sine klienter frikendt.

Det er ikke dårligt at lade sig inspirere af de fænomenale skuespilpræstationer og pingpong-dialogen, men Sagen Collini låner lidt rigeligt fra den amerikanske klassiker.

Til gengæld er det en fornøjelse at se det italienske ikon Franco Nero udfolde sig. Med sine gennemtrængende blå øjne formidler han fascinerende det indre helvede, der hersker i den mordtiltalte Fabrizio Collini.

I ham raser filmens hårde og selvfølgelige sandhed: Lige meget hvad vi gør, og hvor meget vi forandrer os, kan vi ikke ændre på fortidens synder. Kun tage ansvar for vores handlinger.

Trailer: Sagen Collini

Kommentarer

Titel:
Sagen Collini

Originaltitel
Der Fall Collini

Land:
Tyskland

År:
2019

Instruktør:
Marco Kreuzpaintner

Manuskript:
Christian Zübert, Robert Gold, Jens-Frederik Otto

Medvirkende:
Franco Nero, Elyas M'Barek, Alexandra Maria Lara

Spilletid:
123 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
6. august

© Filmmagasinet Ekko