Serieanmeldelse
01. nov. 2016 | 15:44

Skam – sæson 3, afsnit 1-4

Foto | NRK
Der stjæles fra filmmusicalen Romeo og Julie, når Isak kysser med Even i en swimmingpool i tredje sæson af Skam. Men det gør ingenting, for kærlighedshistorien er bedre end i Baz Luhrmanns klassiker.

Serien om hverdagslivet som gymnasieelev i Oslo har igen forvandlet en biperson til et helstøbt menneske og fortæller ved hjælp af popkultur en rørende kærlighedshistorie.

Af Jens Steinicke Kjær

Gennem to sæsoner har Skam tryllebundet hele Skandinavien med realistiske og alligevel yderst dramatiske historier om gymnasiepigen Eva (Lisa Teige) i første sæson og hendes veninde Noora (Josefine Frida Pettersen) i anden sæson.

I tredje sæson følger vi nu deres fælles ven Isak (Tarjei Sandvik Moe), der som antydet i sidste sæson er bimlende homoseksuel. Han er dog ikke sprunget ud af skabet endnu, og skammen i Isaks historie er derfor til stede fra start.

Sæsonen bliver skudt i gang med en fest hos Eva, hvor Isak ryger bong sammen med sine venner, inklusive Jonas (Marlon Langeland), som havde en stor rolle i seriens første sæson.

Til festen kysser Isak med den smukke Emma (Ruby Dagnall) for at skjule sin homoseksualitet over for drengene. Festen stopper dog brat, da politiet dukker op, og Isak gemmer i panik drengenes fjolletobak i en vase i Evas stue.

Den følgende mandag får Isak en skideballe af sin sidekammerat Sana (Iman Meskini), som har fundet hans pot og nu kun vil give ham det tilbage, hvis han melder sig ind i gymnasiets revygruppe.

Det gør Isak, og her støder han til sin frustration igen på Emma, som nu er helt forelsket i ham. Men Isaks kærlighedsradar bipper højest, da han møder 3.G’eren Even (Henrik Holm), som udsender saftige bøssesignaler.

Og her starter sæsonens kærlighedsdrama mellem Isak og Even. Det er yderst kompliceret, fordi Even viser sig at have en pigekæreste, og fordi Isak indleder et forhold med Emma for at virke normal.

Sæsonens centralnerve er de akavede, men hjertevarme øjeblikke, hvor Isak og Even er alene sammen. Her er ingen musik, indstillingerne er lange og kameraet helt oppe i fjæset på de to hormonfyldte drenge.

Vi føler liderligheden, nervøsiteten og tiltrækningskraften mellem de to drenge i så høj grad, at hvert afsnit burde starte med en anvisning om, hvilken beroligende medicin man som seer skal tage, inden afsnittet starter.

Det er enormt intenst og forrygende romantisk. Med fin fornemmelse bruges popkulturelle referencer til at understrege drengenes romance. Scenen i afsnit 4, hvor drengene kysser i en swimmingpool nøjagtig som i Baz Luhrmanns musicalversion af Romeo og Julie, genfortolker således et af filmhistoriens mest romantiske kys med bravour.

Skam adskiller sig atter ud fra andre ungdomsserier ved at fortælle en historie i et roligt tempo med så detaljerige karakterskildringer, at realismen virkelig brænder igennem.

Tredje afsnit starter med, at vi ser Isak ligge i sin seng og kigge søvnløs op i loftet mandag klokken 03:03 om natten. Han er bekymret for sin seksuelle orientering, finder sin computer og forsøger at google sig frem til, hvordan han kan komme til at tænde på piger.

Det skæve tidspunkt og Isaks online aktivitet får ham til at virke yderst troværdig. Alle, der som overtegnede har ligget søvnløs om natten og lavet desperate google-søgninger om betændte, private problemer, forstår Isaks situation alt for godt.

Som i de forrige sæsoner præsenteres vi for Isaks sms-beskeder, hans internetsøgninger og brug af sociale medier, og det forklarer konstant, hvordan han har det, og hvad han tænker på.

Selv i scener, hvor Isak fører en samtale med andre personer og bare taler dem efter munden, fordi hans opmærksomhed er et ganske andet sted, er vi helt inde i hans hoved.

Det er kort sagt dritt bra.

Trailer: Skam – sæson 3

Kommentarer

Titel:
Skam

Land:
Norge

År:
2016

Serieskaber:
Julie Andem

Medvirkende:
Tarjei Sandvik Moe, Henrik Holm, Ruby Dagnall, Lisa Teige, Josefine Frida Pettersen, Ulrikke Falch, Iman Meskini

Spilletid:
Afsnit af 20-40 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
9. oktober på NRK P3

© Filmmagasinet Ekko