Det er både skræmmende og fascinerende at få indblik i Den Kolde Krigs univers: klinisk, minutiøs overvågning og rendyrket paranoia.
Telefoner og rum aflyttes, mennesker overvåges, folk frihedsberøves, sikkerhedstjenester torturerer for at få viden. Folk forsvinder eller dør ”tilfældigt”, fordi de ved noget, de ikke må. Alle kigger sig over skulderen.
I den tjekkiske HBO-serie The Sleepers tilføjes et ekstra lag til paranoiaen, så den bliver universel. Kan man egentlig stole på, at folk er, hvem de giver sig ud for at være? Kan man overhoved stole på nogen?
Her adskiller den nye miniserie sig fra de fleste om samme emne.
Man skulle nemlig tro, at der nu var skrevet nok bøger, film og tv-serier om Den Kolde Krigs rædsler. Men med et fokus på identitet, uforudsigelige karakterer og en velkomponeret historie har skaberne Ivan Zachariás og Ondrej Gabriel formet en thriller-serie, der ikke virker som en gentagelse, men på uhyggelig vis suger seeren tilbage til et paranoia-Prag kort før Murens fald.
The Sleepers skruer tiden cirka 30 år tilbage til perioden lige før Fløjlsrevolutionen i 1989, der førte til det kommunistiske partis afkald på magten i Tjekkoslovakiet.
Marie og Viktor – et dissident-par med bopæl i London – beslutter sig for at vende tilbage til Prag efter et årti i eksil. Nye vinde blæser i deres gamle hjemland, og en kryptisk besked til Viktor fra en gammel elsker får dem til at vove pelsen og tage til Tjekkoslovakiet.
Kort efter deres ankomst går de en sen aften på gaderne i Prag. I en mørk gyde torpederes de to bagfra af en bil. De slynges op i luften, og bilen forlader hurtigt stedet.
Da Marie vågner op på hospitalet, er hun alene. Viktor er ikke til at finde, og ambulancepersonalet fortæller, at de fandt hende alene. Han er sporløst forsvundet. Ingen myndigheder kan eller vil hjælpe hende.
Jagten går ind på Viktor, men er han blevet likvideret? Og hvorfor er både briterne og russerne øjensynligt så interesseret i ham?
The Sleepers er et skønt HBO-gensyn med instruktøren Ivan Zachariás, der for nogle år siden viste skyggesiden af et lille samfund i det mørke Böhmen med serien Wasteland. Dengang håbede man, at der ville komme mere fra samme skuffe. Og bønnerne blev hørt.
Zachariás har videreført mystikken og det dragende mørke fra sin forrige serie. Det er efterår, gråt og vådt i The Sleepers. Der er langt til det blomstrende politiske forår.
Billedsiden er lige så dunkel som personernes intentioner. Ingen er til at stole på, og som seer efterlades man konstant med en pirrende undren.
De seks afsnit er intelligent skruet sammen, og de relativt få centrale personer, der driver dramaet fremad, støber et solidt fundament, så instruktøren får tid og ro til at dykke ned i hver enkelt person.
Og det er ganske bemærkelsesværdigt, hvor meget fortællemæssigt overskud, der er i seriens rolige tempo. Selv om det er tumultariske tider i Prag, udfolder historien sig i et konstant roligt, men spændingsfyldt tempo.
Det er også befriende at få en historie fortalt gennem en kvindelig hovedperson i, hvad der normalt er en temmelig mandsdomineret genre.
The Sleepers er et overraskende stærkt karakterstudie med storpolitikken som bagtæppe.
Kommentarer