Et spøgelse – en djinn – slipper ind i en mindre beboelsesejendom i Teheran. Eller er det blot hovedpersonens fantasi?
Denne klassiske spøgelsesproblematik får ny betydning på baggrund af det religiøse styre i Iran under Ayatollah Khomeini.
Babak Anvari har både skrevet og instrueret Under the Shadow, hvis hovedperson Shideh (Narges Rashidi) forsøger at genoptage sine lægestudier efter revolutionen. Hun var bare ung og naiv, forklarer hun i filmens åbningsscene på universitetet, men bliver afvist. Her er ikke plads til studerende, der kastede sten for venstrefløjen i det oprør, som i 1979 førte til et skifte fra Shah-dømme til muslimsk republik.
Shideh tager skuffet hjem til sin mand, lægen Iraj (Bobby Naderi) og deres datter, syvårige Dorsa (Avin Manshadi).
Før revolutionen drømte hun om frigørelse. Nu drømmer hun blot om det arbejde, hun ser mænd udføre, når hun går hjemme og leger med Dorsa. Hun udfører fitness i stuen med et vhs-bånd med Jane Fonda – en vestlig adfærd, der må holdes skjult, især for bygningens ejer, hr. Ebrahimi.
Da Iraj bliver indkaldt til den mangeårige krig mod Irak, er Shideh ladt alene med Dorsa.
Filmen er virkelig uhyggelig, og gysereffekterne er på en gang realistiske og stærkt symbolske.
Når bomberne falder, søger lejerne tilflugt i den sorte kælder, og en nat forsvinder Dorsas elskede dukke. Den er nok stjålet af en djinn, mener den emsige, dybt religiøse fru Ebrahimi.
Dorsa får mareridt, og da et missil går gennem taget uden at eksplodere, flygter bygningens lejere ud på landet. Men Dorsa nægter at forlade stedet, før hun har fundet sin bortkomne dukke, mens Shideh nægter at tro på onde ånder.
Barnelegen får mørke dimensioner.
Hvem har ødelagt Jane Fonda-båndet? Var fru Ebrahimis stumme nevø virkelig besat af en ånd? Hvorfor mister Shideh besindelsen og slår sin datter?
Rækker Shidehs frustrationer længere tilbage end til revolutionen?
Babak Anvari kobler psykosomatik med religiøst under- og overtryk. Da Shideh en nat får nok af den stadigt mere ondsindede ånd, flygter hun med Dorsa og bliver arresteret, fordi hun har glemt sin hijab. Politiet på stationen truer med stokkeslag og fængsel.
Vi kender den politiske gyserfilm fra Guillermo del Toros The Devil’s Backbone og Pans Labyrint, der begge foregår under den spanske borgerkrig. Politiske skygger kan række ind over fortid og fremtid – og ligesom psyken udgøre en både bogstavelig og symbolsk trussel.
Med få virkemidler fremmaner Anvari en intim stemning af et Iran i 1980’erne, hvor fortidens skygger knuger om den sidste rest af vestligt frisind. Fotograf Kit Frasers billeder fascinerer med en æstetik som et afbleget Kodak-foto fra dengang. Og Shideh er fremragende spillet af iransk-fødte Narges Rashidi, der bringer os ind under den desperate kvindes hud, så vi deler hendes følelser af frustration, uhygge og stigende panik.
Hun eren hjemsøgt kvinde i et patriarkalsk diktatur.
Ligesom den australsk-canadiske The Babadook er Under the Shadow en feministisk gyser for voksne – blot placeret i en tid og et land, hvor du bliver arresteret for manglende tørklæde, når du flygter med fanden i hælene.
Kommentarer