Nyhed
27. feb. 2014 | 13:18

BBC-redaktør: ”The Act of Killing er snuff”

Foto | Final Cut For Real
I The Act of Killing iscenesætter bødlerne fra det indonesiske folkedrab i 1965 deres egne horrible mord med inspiration fra Hollywood-film.

Nick Fraser fra BBC mener, at Oscar-nominerede The Act of Killing er ren voldsporno og et billede på sin egen overdrevne arrogance. Instruktøren har taget til genmæle.

Af Jeppe Mørch

”Giv ikke en Oscar til denne snuff-film.”

Sådan lyder det bramfrie råd, som BBC-redaktør Nick Fraser for nylig gav i The Guardian om den dansk-producerede The Act of Killing.

Snuff – eller dødsporno – beskriver en type film, der skildrer virkelige mord med underholdning og finansiel udnyttelse for øje.

Sådan opfatter Fraser Joshua Oppenheimers danskproducerede dokumentarfilm, der på søndag kan vinde en Oscar. I filmen får Oppenheimer tidligere medlemmer af en dødspatrulje i Indonesien til at iscenesætte det folkemord, de begik i 1965.

”Jeg bryder mig hverken om den æstetiske eller den moralske præmis i The Act of Killing,” skriver redaktøren.

”Jeg er stor modstander af filmen. At få bødler til at skrive og genindspille deres egne mord for publikums skyld virker som en dårlig ide af mange forskellige årsager.”

Ingen hensyn til ofre
Nick Fraser er redaktør for Storyville på BBC – en programserie, der ligesom DR2’s Dokumania udvælger og viser de bedste internationale dokumentarfilm på BBC Four.

Fraser skriver i sit indlæg, at han flere gange er blevet spurgt af tilhængere af Oppenheimers film, om ikke Storyville ville vise den. Han har hver gang sagt nej.

Han mener, at The Act of Killing vægter filmiske ambitioner højere end hensynet til ofrene for folkemordet.

”Hvis en dokumentarfilm er en alt for kunstfærdig konstruktion, vil den ikke længere repræsentere verden, men bliver i stedet et billede på sin egen overdrevne arrogance,” skriver han.

Ligesom nazisterne
I filmen beskriver Oppenheimer mødet med morderne, som om han var trådt ind i Tyskland 40 år efter Holocaust – hvis nazisterne altså stadig havde magten.

Nick Fraser bruger også nazismen som reference i sin usædvanlig skarpe kritik af The Act of Killing.

”Jeg ville have det på samme måde, hvis filmskabere i 1950’erne var taget til landdistrikterne i Argentina, havde fundet en flok gamle nazister og fået dem til at lave en film med titlen ’We Love Killing Jews.’”

Oppenheimer har nu taget til genmæle hos The Guardian. Han fastholder, at hans dokumentar er skabt på ofrenes præmisser og med det mål at udstille morderne for den globale offentlighed.

Og han mener, at Fraser skyder helt forbi med begrebet ”snuff”.

”Der er ingen af de overlevende med i iscenesættelserne. Og der er bestemt ikke nogen scener, der dokumenterer autentisk, fysisk vold,” understreger han.

Råd fra overlevende
Den amerikanske dokumentarinstruktør brugte otte år i Indonesien, hvor han undersøgte det rædselsregime, som de overlevnende fra 60’ernes myrderier stadig lever i.

Det var disse overlevende, der gav Oppenheimer rådet om at opsøge bødlerne og få dem til at udstille deres mord.

”Når du bruger så lang tid på at arbejde sammen med overlevende for at vise de forfærdeligheder, de den dag i dag stadig står overfor, så vil du frem for alt undgå at gentage den vold, som du prøver at modarbejde og udstille,” skriver han.

Har brudt 47 års tavshed
Joshua Oppenheimer understreger, at missionen ikke har været at forherlige bødlernes handlinger, men at få dem til at indse deres egne forbrydelser.

”Jeg forstod hurtigt, at hvis vi kunne vise, hvordan de her mænd ønskede at blive set, så ville vi også få et indblik i, hvordan de virkelig ser sig selv, og så ville facaden om, at folkedrab er heroisk, måske langsomt smuldre.”

Oppenheimer beskriver også i sit indlæg, hvordan dokumentaren allerede har været enorm betydningsfuld for Indonesien.

Da filmen havde premiere i 2012 brød den 47 års tavshed om folkemordet, og det er instruktørens håb, at den indonesiske regering med tiden vil anerkende drabene som en katastrofe.

På søndag til Oscar-festen er The Act of Killing oppe imod fire film i kategorien ”bedste dokumentarfilm”. I en af dem – Karim Amer og Jehane Noujaims The Square, der handler om de revolutionære kræfter bag Det Arabiske Forår – bliver Nick Fraser takket på rulleteksterne. Fraser var executive producer på Jehane Noujaims forrige film, Control Room.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko