Nyhed
20. feb. 2021 | 19:27 - Opdateret 21. feb. 2021 | 14:29

”Ekkos artikel har løftet et ton fra mit hjerte”

Foto | Martin Slottemo Lyngstad
Flere tidligere elever på filmhøjskolen i Ebeltoft føler, at de blev udsat for en seriekrænker, mens højskolens ledelse satte kikkerten for det blinde øje.

Flere elever reagerer efter artikel om European Film College. En lærers grænseoverskridende adfærd fik lov at stå på i næsten fire år, og elever opfordrer nu til forstanderskift og mere åbenhed.

Af Frederik Hoff

Forstanderen på European Film College, Ellen Riis, benægter at have kendt til en lærers grænseoverskridende adfærd, før en elev skrev en klage til hende i februar 2020.

Men i en artikel fra Ekko #87 fortæller tidligere lærer Pia Bovin, at hun havde en MUS-samtale med forstanderen, hvor de talte om lærerens adfærd allerede i august 2018.

Altså halvandet år før skolen reagerede og fyrede læreren, dog uden at fortælle eleverne, at der var tale om en afskedigelse, eller at grunden var sexchikane og magtmisbrug.

I artiklen beskriver Bovin og den tidligere elev Micki Mathiesen, hvordan læreren, som vi har givet aliasset Diego, allerede på sit første år som underviser i 2016 havde et tæt og nærmest romantisk forhold til en kvindelig elev.

Efter artiklen udkom i denne uge, har flere elever fra årgangen kontaktet Ekko og medvirkende i artiklen. De bekræfter, at der fra starten var grund til bekymring.

Ubehagelig læsning
En ung, tidligere elev har efter artiklens offentliggørelse henvendt sig til Pia Bovin for at takke hende for at stå frem, da det betyder meget for hende og mange andre.

Eleven skriver, at hun længe gik og tænkte, de ubehagelige oplevelser med læreren var hendes egen skyld. Først nu er det gået op for hende, at hun var første led i Diegos grænseoverskridende adfærdsmønster.

”Ekko-artiklen har løftet et ton fra mit hjerte, fordi historien om ham endelig er kommet frem, og jeg kan se min egen oplevelse i et større perspektiv,” skriver hun i en sms til Pia Bovin.

”Det er utroligt ubehagelig læsning, men det er desværre ikke overraskende. Jeg gik på European Film College i 2016-17, og jeg tror, at jeg må have været en af de første – hvis ikke den første – han udsatte for grænseoverskridende adfærd.”

Love bombing
Eleven, der ønsker at være anonym, var nitten år, da hun startede på skolen. Hun fik et meget tæt forhold til den nyansatte lærer Diego.

”Han var aldrig fysisk grænseoverskridende over for mig. Men beskrivelserne i artiklen om hans manipulerende og offeragtige personlighed passer præcis på min oplevelse,” fortæller eleven, der er meget påvirket efter læsning af artiklen og har svært ved at holde tårerne tilbage.

”Jeg så meget op til ham. Han var ung og relaterbar og oplevedes derfor som en af os elever. Jeg stolede uendeligt meget på ham.”

”To måneder inde i skoleåret kom jeg ud af et psykisk voldeligt forhold. Og derfor var jeg enormt sårbar. Det oplevede jeg, at han udnyttede til sin fordel.”

I en længere sms-korrespondance blev eleven overøst med komplimenter om, hvor fantastisk og speciel hun var.

”Jeg kan nu se, at han udførte det, man i dag ville kalde love bombing. Det gjorde, at jeg følte mig bekræftet på et tidspunkt, hvor jeg var helt nede.”

Hun påbegyndte et filmprojekt om sit svære kærlighedsforhold og brud. Diego blev konsulent på projektet.

”Han sagde, at han kun havde tid til at mødes sent om aftenen eller natten, fordi han havde så travlt. Vi snakkede i tre-fire timer om alt, alt for personlige ting – og altså ikke så meget om projektet.”

”For hvert møde rykkede han tættere på. Når jeg nu tænker tilbage på det, føler jeg, at han havde bagtanker med vores relation.”

Den kolde skulder
Da eleven var til fest på skolen, foreslog Diego over sms, at hun kunne komme hjem til ham. Men hun fandt på en undskyldning for at afslå.

”Jeg fik stille og roligt en dårlig mavefornemmelse og begyndte at trække mig. Det kunne han mærke, og han valgte som modsvar at ignorere mig fuldstændigt resten af året. Kort efter fandt han en anden elev, som han fik et endnu tættere og noget mere offentligt forhold til,” fortæller eleven, som i dag er midt i tyverne.

Pia Bovin og flere elever bekræfter, at Diego fik et tæt forhold til en kvindelig elev, med hvem han ofte gik ture og brugte store mængder alenetid. Elever fra årgangen kan også bekræfte, at Diego havde meget personlige sms-samtaler med flere elever.

”Da vi skulle sige farvel på skolen, var jeg vildt ked af, at vores tætte bånd var blevet skåret over,” fortæller den anonyme elev.

”Jeg ville gerne fortælle, hvor taknemmelig jeg havde været for hans hjælp. Jeg følte, at det var min skyld, at vores relation sluttede. Men han var ekstremt kold over for mig. Kontrasten mellem hans love-bombing og den her kølighed oplevedes meget manipulerende.”

”Jeg skiftede et psykisk voldeligt forhold ud med et andet. Denne gang til min lærer, der skulle støtte mig.”

Ledelsen lyver
David Zinck fra samme 2016/17-hold har kontaktet Ekko efter at have læst artiklen.

”Jeg har ikke talt med læreren i fire år, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det, der bliver sagt om ham, er rigtigt. Vi var mange, der havde en dårlig fornemmelse dengang, selv om han var en populær lærer,” siger David Zinck.

”Der var for eksempel tydelig forskel på, hvordan han talte til mandlige og kvindelige elever, og det er rigtigt, at han var meget åbenlyst tæt med især én kvindelig elev.”

David Zinck er ligesom flere elever i artiklen fra Ekko #87 stærkt utilfreds med ledelsens håndtering.

”Det kalder på et forstanderskift. Når Ellen Riis siger, at de ikke kunne have handlet tidligere, er det bare løgn. Problemerne starter næsten fire år, før skolen gør noget. Og det første forstanderen gør, er at betvivle den elev, der står frem.”

”Når det er skolens ledelsesstil, er det klart, man ikke tør gå til dem med problemer. Det er utilgiveligt, at det fik lov at fortsætte så længe.”

Kæmpe lettelse
Gabriele Kicaite gik på årgangen efter David Zinck, nemlig 2017-2018. Også hun sætter pris på, at sagen er kommet frem.

”Jeg er så glad for, at Emil Baadsgaard fra min årgang og så mange andre har turdet stå frem. Det er virkelig hårdt at have det sådan med en lærer, når man er omringet af elever, der elsker ham,” siger Gabriele Kicaite.

”Der blev aldrig talt åbent om det, og derfor følte jeg, at der var noget galt med mig.”

”Når jeg læser artiklen i Ekko, tænker jeg: ’Gudskelov! Jeg er ikke skør!’ Det er en kæmpe lettelse, at der endelig bliver talt åbent om det her. For det er kun sådan, vi kan komme videre og lære af det.”

Den dengang nittenårige pige blev tidligt i sit ophold på skolen en del af en vennegruppe, hvor mange hurtigt fik personlige forhold til Diego. Ligesom den anonyme elev fra året før, havde hun på det tidspunkt personlige problemer, som hun delte med Diego.

”Vi skrev lange, personlige beskeder til hinanden sent om natten. Beskederne lignede i retrospekt noget, der kunne sendes mellem to kærester, men det blev aldrig eksplicit romantisk,” fortæller hun.

”Jeg lavede en musik-playliste, som han brugte i sin undervisning. Det fik mig til at føle mig virkelig speciel og værdsat, selv om han også skrev med flere af mine veninder. Jeg begyndte at udvikle følelser for ham.”

Offentlig hemmelighed
De nye følelser gjorde Gabriele Kicaite utilpas.

Hun skrev derfor en besked til Diego, hvor hun forklarede, at hun fandt deres personlige samtaler upassende, og de burde stoppe.

Herefter fortsatte de et mere normalt lærer/elev-forhold, men veninderne blev ved at skrive med ham.

”Det blev tydeligt, at en af dem var ved at forelske sig i ham. Jeg hev hende til side og fortalte, hvordan jeg havde det med ham – og bad hende tænke over det.”

”Hun var enig i, at det var upassende, men kort tid efter blev de alligevel kærester. Ingen talte om det, men forholdet var en offentlig hemmelighed på skolen.”

Højeste prioritet
Ekko har været i kontakt med eleven, som afviser, at hun havde et kæresteforhold til Diego, mens hun gik på højskolen.

Ifølge hende startede forholdet først, da hun i august 2018 – efter højskoleopholdet – flyttede ind hos Diego, der boede i en lejlighed på skolen.

Pia Bovin siger i Ekko #87, at hun på samme tidspunkt fortalte Ellen Riis om sin bekymring i forhold til læreren. Det erindrer forstanderen dog ikke i dag.

”Det maner selvfølgelig til eftertanke, at tidligere elever nu står frem og fortæller om utrygge forhold på filmhøjskolen,” skriver Ellen Riis i en mail, hvor hun understreger, at hun først blev forstander i februar 2018.

”Jeg kan med sikkerhed sige, at hverken jeg eller mine nærmeste medarbejdere i ledelsen har haft kendskab til sagerne, før du nu bringer dem op. Hvis jeg havde, ville jeg selvfølgelig have ageret på dem. Ligesom jeg handlede hurtigt og konsekvent, da jeg fik en henvendelse i februar 2020.”

”Vi er en skole, der lige nu er nedlukket ligesom alle andre højskoler, men når vi må være sammen igen, skal vi have en grundig og professionelt styret debat om kulturen på skolen fremadrettet.”

”Her er vores code of conduct (adfærdskodeks, red.) og nye muligheder for at kunne bringe sådanne sager op på en tryg måde vigtige byggesten til, at vi kan undgå, at det sker igen. Det er et arbejde, som har den højeste prioritet.”

Ekko har kontaktet Diego, som ikke er vendt tilbage.

Kommentarer

#MeToo-sag i #87

Instruktør Pia Bovin løfter sløret for tre sager om sexchikane og ledelsessvigt i det nye nummer af Ekko.

Den ene af sagerne handler om en grænseoverskridende lærer på European Film College.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko