Cannes 2016
27. apr. 2016 | 15:18

Asghar Farhadi til Cannes

Foto | Farhadi Film Production
Asghar Farhadi lader to af sine hofskuespillere, Shahab Hosseini (tv.) og Taraneh Alidoosti, spille et par, hvis forhold knirker i The Salesman.

Den iranske Oscar-vinders nye skuespillerdrama er tilføjet hovedkonkurrencen. Sidekonkurrencerne er også på plads ved festivalen.

Af Nicki Bruun

Hele 21 film skal årets hovedjury på Cannes-festivalen vælge deres favorit imellem, efter at iranske Asghar Farhadis Forushande er blevet tilføjet hovedprogrammet.

Hans opfølger til Oscar-vinderen Nader og Simin – en separation fra 2011 og senest Fortiden, der vandt en jurypris i Cannes i 2013, har den engelske titel The Salesman, som henviser til Arthur Miller-stykket Death of a Salesman.

Den handler om et skuespillerpar, spillet af de faste Farhadi-aktører Shahab Hosseini og Taraneh Alidoosti, der optræder med netop Millers Pulitzer-prisvindende stykke fra 1949. Imens begynder deres parforhold dog at knirke under det tragiske drama, som de opfører på scenen.

Iggy Pop ved midnat
Der er også blevet tilføjet film i festivalens øvrige konkurrencer.

Mest opsigtsvækkende er britiske David Mackenzie, der havde et kunstnerisk hit med Starred Up i 2013, blevet lukket ind i Un Certain Regard med Hell or High Water. Den er skrevet af Taylor Sheridan. Han debuterede som manuskriptforfatter med Denis Villeneuves Sicario, der var i Cannes-festivalens hovedkonkurrence sidste år.

Imens er den næste film fra franske Jean-Francois Richet, bedst kendt for den todelte Public Enemy No. 1 fra 2008, blevet udvalgt til en midnatsvisning. Den hedder Blood Father og har Mel Gibson i en hovedrolle, der lyder som den næste efterligning af Taken-filmene med Liam Neeson.

Imens kan også musikfans se frem til store oplevelser.

Cannes-festivalen har nemlig offentliggjort, at rocklegenden Iggy Pop vil være til stede ved visningen af Jim Jarmusch’ dokumentar om ham, Gimme Danger. Jarmusch har også en anden film på festivalen, Paterson, der vises i hovedkonkurrencen.

Kritikervalg og nye instruktører
Også de to største sideserier, Quinzaine des Réalisateurs og Semaine de la Critique, som dog ikke er en del af selve festivalen, har udvalgt årets film.

De mest kendte navne findes i førstnævnte. Her viser to dygtige chilenere i hver deres aldersgruppe, Alejandro Jodorowsky og Pablo Larraín, henholdsvis den selvbiografiske Poesía Sin Fin og biopic’en Neruda, om den ligeledes Pulitzer-prisvindende chilenske forfatter Pablo Neruda.

Fra USA kommer Taxi Driver-manuskriptforfatteren Paul Schrader med Dog Eat Dog, mens der er verdenspremiere på Citizenfour-instruktøren Laura Poitras’ dokumentar Risk, der følger WikiLeaks-grundlæggeren Julian Assange.

Semaine de la Critique byder ikke på samme navnegenkendelse, som det kan ses herunder. Men konkurrencens opgaver er da også at give plads til nye talenter. Parallelsektionen har eksisteret siden 1962 og er kendt for at have opdaget senere Guldpalme- og Oscar-vindere som Jacques Audiard og Alejandro González Inárritu.

Årets serie viser syv film af instruktører fra alle dele af verden.

Desværre er der blandt alle tilføjelserne ikke blevet plads til hverken svenske Johannes Nyholms The Giant eller islandske Gudmundur Gudmundssons Heartstone, der begge er danske co-produktioner.

Dermed må vi med danske briller nøjes med at kigge på en enkelt mand, der til gengæld indtager en dobbeltrolle på årets festival.

Refn præsenterer vampyrer
Nicolas Winding Refn er i årets hovedkonkurrence med sin første gyser, The Neon Demon. Men han skal på festivalen også præsentere en nyrestaureret udgave af en af genrens klassikere, italienske Mario Bavas Terrore nello spazio fra 1965, der har den engelske titel Planet of the Vampires.

En af filmens forfattere er den nyligt afdøde dansker Ib Melchior, som havde en stor karriere i Hollywood, men måske bedst huskes som forfatteren bag Danmarks første monsterfilm, Reptilicus fra 1961.

Nicolas Winding Refn skal præsentere den nye digitaliserede 4K-version af Planet of the Vampires sammen med filmens producer, 87-årige Fulvio Lucisano, der har lavet over 100 film i sin karriere. Den bliver vist i serien Cannes Classics, hvis fulde program først offentliggøres en uge før festivalen.

La Quinzaine des Réalisateurs

Sweet Dreams, Marco Bellocchio

L’economie du couple, Joachim Lafosse

The Aquatic Effect, Sólveig Anspach

Like Crazy, Paolo Virzi

Mercenaire, Sacha Wolff

My Life as a Courgette, Claude Barras

Neruda, Pablo Larraín

Raman Raghav 2.0, Anurag Kashyap

Tour de France, Rachid Djaidani

Risk, Laura Poitras

Two Lovers and a Bear, Kim Nguyen

Therese, Sébastien Lifshitz

Wolf and Sheep, Shahrbanoo Sadat

Mean Dreams, Nathan Morlando

Endless Poetry, Alejandro Jodorowsky

Fiore, Claudio Giovannesi

Divines, Houda Benyamina

Dog Eat Dog, Paul Schrader


Semaine de la Critique

Albüm, Mehmet Can Mertoğlu

Diamond Island, Davy Chou

Raw, Julia Ducournau

Mimosas, Oliver Laxe

One Week and a Day, Asaph Polonsky

Tramontane, Vatche Boulghourjian

A Yellow Bird, K. Rajagopal

Kommentarer

La Quinzaine des Réalisateurs

Sweet Dreams, Marco Bellocchio

L’economie du couple, Joachim Lafosse

The Aquatic Effect, Sólveig Anspach

Like Crazy, Paolo Virzi

Mercenaire, Sacha Wolff

My Life as a Courgette, Claude Barras

Neruda, Pablo Larraín

Raman Raghav 2.0, Anurag Kashyap

Tour de France, Rachid Djaidani

Risk, Laura Poitras

Two Lovers and a Bear, Kim Nguyen

Therese, Sébastien Lifshitz

Wolf and Sheep, Shahrbanoo Sadat

Mean Dreams, Nathan Morlando

Endless Poetry, Alejandro Jodorowsky

Fiore, Claudio Giovannesi

Divines, Houda Benyamina

Dog Eat Dog, Paul Schrader

Semaine de la Critique

Albüm, Mehmet Can Mertoğlu

Diamond Island, Davy Chou

Raw, Julia Ducournau

Mimosas, Oliver Laxe

One Week and a Day, Asaph Polonsky

Tramontane, Vatche Boulghourjian

A Yellow Bird, K. Rajagopal

© Filmmagasinet Ekko