Nyhed
18. juli 2023 | 14:45

Barbenheimer er blockbusterens festdag

Foto | Warner Bros. og Melinda Sue Gordon

Greta Gerwigs Barbie (tv.) og Christopher Nolans Oppenheimer (th.) udkommer samme dag, selv om de på papiret er så forskellige, som man kan tænke sig. 

Samme premieredato for Barbie og Oppenheimer har ledt til memes, planer om dobbeltprogram og spekulationer om hævnaktion.

Af Frederik Hoff

Greta Gerwigs Barbie og Christopher Nolans Oppenheimer ligner noget nær de mest forskellige film, man kan komme i tanke om.

Den ene er et skrigpink, satirisk blik på den ikoniske dukke Barbie, mens den anden er et dystert portræt af manden bag verdens farligste opfindelse.

Ved et mærkeligt tilfælde har filmene premiere præcis samme dag, nemlig på torsdag den 20. juli. Meget atypisk, da store film som regel holder sig på behørig afstand af hinandens premieredatoer.

Det har sat gang i en lavine af internet-memes om konkurrencen mellem de to imødesete film, hvor valget af film siger meget om ens personlighed.

Men midt i vittighederne er flere også begyndt at planlægge en overdådig helaftensoplevelse, hvor man ser begge blockbustere.

”Barbenheimer” kaldes fænomenet, og markedsføringsmæssigt er hypen et drømmescenarie, som filmskaberne ikke er sene til at udnytte.

Hovedrolleindehaver og producer på Barbie Margot Robbie anbefaler, at man starter med Barbie efterfulgt af Oppenheimer og så en ekstra Barbie-visning til at slutte af på!

Gestus fra Tom Cruise
Barbenheimer kan også vise sig at blive et boost for biograferne, som ellers er hårdt pressede efter pandemi og de kommende konsekvenser af strejkerne i Hollywood.

Allerede 12. juli kunne den amerikanske biografkæde AMC fortælle, at over 20.000 har købt billet til den næsten fem timer lange dobbeltfeature.

Tom Cruise, en af verdens varmeste fortalere for biograffilm, er selv hoppet med på Barbenheimer-vognen, selv om han er aktuel med Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One.

På sociale medier kan han ses sammen med Mission: Impossible-instruktøren Christopher McQuarrie med både Barbie- og Oppenheimer-billetter i hænderne.

Gerwig og Robbie har selvfølgelig gengældt venligheden ved at poste billeder af dem selv med billetter til Dead Reckoning Part One.

Barbie tænker over døden
I Ekkos netop udgivne sommernummer beskæftiger vi os naturligvis med begge film, om end på en indirekte måde.

Thea Torp skriver om Barbie-ikonets udvikling gennem årtierne og diskuterer, om det er det er lidt for smart markedsføring, at hun nu ophøjes til feministisk ikon.

Mens Rasmus Brendstrup viser, hvordan Oppenheimers bombe er blevet gjort til noget smuk, ja, ligefrem lykkebringende i filmhistorien.

Torp og Brendstrup anmelder henholdsvis Barbie og Oppenheimer her på siden på torsdag.

Selv om de to film på papiret er meget forskellige, er der måske alligevel en tematisk rød tråd.

”Tænker I nogensinde over døden?” udbryder Barbie uventet over for sine målløse dukkevenner i Barbie-traileren. Og hvis der er nogen, som har spekuleret over døden, er det J. Robert Oppenheimer, hvis opfindelse slog over 300.000 japanere ihjel.

I et berømt interview beskrev han sin situation ved at citere hindu-eposset Bhagavad-Gita: ”Jeg er blevet døden selv, verdeners ødelægger.”

Går fra Warner
Skuespillerne Cillian Murphy og Matt Damon fra Oppenheimer har udtalt sig støttende om Barbenheimer-fænomenet.

Men ifølge nyhedsmediet Insider går der i Hollywood rygter om, at den tætpakkede premieredag faktisk skyldes en konflikt mellem Warner Bros. og Christopher Nolan.

Warner Bros. som står bag Barbie,har været Nolans samarbejdspartnere igennem det meste af hans karriere. Men i 2021 afbrød de samarbejdet, da Warner udgav alle årets film på streamingtjenesten HBO Max samtidig med biografpremiererne for at redde penge under pandemien.

Et stort problem for Nolan, der ligesom Cruise er en ivrig støtte af biograffilm.

”Vi gik i seng og troede, vi arbejdede for det bedste filmselskab, men vågnede op og fandt ud af, at vi arbejdede for den værste streamingtjeneste,” udtalte Nolan dengang til The Hollywood Reporter.

Derfor skiftede Nolan til Universal, som producerer Oppenheimer.

Hævn?
Nolan har altid udgivet sine film i midten af juli, så der spekuleres i, om det er bevidst hævn, når Warner Bros. lægger deres premiere samtidig.

Især fordi Barbie ifølge The Hollywood Reporterforventes at tjene dobbelt så meget som Oppenheimer.

Ifølge nyhedsmediet Insider fortæller fire kilder, at Christopher Nolan oprindelig var vred over premieredatoen, som kan skade filmenes indtjeninger. Officielt siger han diplomatisk, at han er glad for, at så mange forskellige film bliver vist i biografen.

Trailer: Barbie

Kommentarer

Barbenheimer i Ekko #94

Læs om ikonet Barbie og Oppenheimers bombe det nye Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko