Nyhed
02. juli 2012 | 11:32

Bier vender tilbage til komedien

Foto | Doane Gregory
Den skaldede frisør

”Kærlighed er at kunne se hinanden nøgne, også i overført betydning,” sagde Susanne Bier, da Den skaldede frisør fik snigpremiere i Ebeltoft. 

Af Helene Withington

Det er tretten år siden, Susanne Bier har lavet en komedie. Her blev Den eneste ene et af de største danske publikumshit nogensinde, og siden har den succesfulde instruktør indtaget verdensscenen med alvorstunge dramaer.

Men nu er Bier tilbage i de humoristiske klæder med den hjertevarme kærlighedskomedie Den skaldede frisør. Filmen fik snigpremiere under Ekkos kursus på Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft, og umiddelbart efter visningen kom instruktøren med i salen via en direkte telefonlinje fra udlandet.

”Jeg syntes, det var lang tid siden, jeg havde lavet noget komedieagtigt. Vi ville gerne have, at filmen havde en vemodig stemning, som samtidig kunne få folk til at grine,” sagde hun.

Sårbar Trine Dyrholm
Filmen handler om den brystkræft-ramte frisør Ida (Trine Dyrholm) og den ensomme forretningsmand Philip (Pierce Brosnan), der mødes, da deres respektive børn (Molly Blixt Egelind og Sebastian Jessen) skal giftes i Syditaliens sol.  

Idas håndværkermand (Kim Bodnia) ligger i med den blondinedumme ”Thilde fra bogholderiet” (Christiane Schaumburg-Müller), mens Philip gør sit for at afvise tilnærmelserne fra sin afdøde kones dominerende søster (Paprika Steen).

”Idéen er, at vi laver en film over et emne, som ingen har lyst til at tale om. Vi vil berøre det svære med en let hånd. Jeg tror, alle kender én, som er blevet forladt eller syg. Det har været en udfordring at dosere humoren og alvoren rigtigt, og det har især krævet meget af skuespillerne,” fortalte Susanne Bier.

I en central scene i filmen træder en sårbar Trine Dyrholm frem uden hverken tøj eller paryk på – en modig scene, der viser, at filmen har en karakteristisk Bier’sk tyngde.

”Det var en altafgørende scene for mig. Filmen handler netop om, at kærlighed ikke er alt det, vi putter ovenpå. Kærlighed er at kunne se hinanden nøgne, også i overført betydning,” forklarede Susanne Bier over den skrattende telefonlinje.

Indvandreren Brosnan
Tidligere filmklipper og filmkonsulent på Det Danske Filminstitut Vinca Wiedemann har kendt Susanne Bier, siden de begge gik på Filmskolen. Hun var manuskriptkonsulent på Den skaldede frisør og var til stede i Ebeltoft for at præsentere filmen.

Og hun anlagde en overraskende vinkel på filmen – for egen regning, understregede hun.

”Man taler meget om, at film med kvinder og indvandrere i hovedrollen ikke sælger. Men her er en film, der har begge dele!” sagde Vinca Wiedemann, med henvisning til Trine Dyrholm og Pierce Brosnans karakterer.

”Det kan godt være, at man ikke umiddelbart ser Pierce Brosnan som indvandrer, for han ligner jo ikke det billede, vi normalt tænker på, når vi taler om indvandrere. Han er jo en succesfuld forretningsmand – den type, vi normalt ser op til. Men det er jo med til at udfordre vores fordomme.”

Uforsonlig Paprika Steen
Men hvordan var den tidligere James Bond-skuespiller Pierce Brosnan endt i en dansk film?

”Han læste manuskriptet og blev meget berørt. Jeg tror, at det vakte genklang i hans eget liv. Det var egentlig en meget enkel proces,” sagde Susanne Bier.

Mens de fleste karakterer i filmen dybest set er elskelige, er der én undtagelse: Paprika Steens nedladende og opmærksomhedskrævende Benedikte, der ikke rigtigt har forsonende sider.

”Det var i høj grad Paprika selv, der videreudviklede rollen i den retning. Hun turde køre karakteren helt ud, og Susanne kunne godt se, at det virkede. Det gav filmen et ekstra lag humor. Paprika og Susanne var i øvrigt rørende enige om, at karakteren skulle være rødhåret,” grinede Vinca Wiedemann, hvis eget hår uomtvisteligt har samme farve.  

Kompleksitet under overfladen
Den skaldede frisør er åbningsfilm i Biografklub Danmark med premiere 6. september og bliver formentlig efterårets store hit ved billetlugerne.

Vinca Wiedemann understregede, at filmen ikke er rendyrket komik.

”Selvom Susanne har lavet en letfordøjelig komedie, så har hendes karakterer en kompleksitet under den glitrende overflade,” sagde hun.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko