Sundance 2022
28. jan. 2022 | 15:12 - Opdateret 02. feb. 2022 | 14:13

Bill Cosby jokede med sine overgreb

Foto | Showtime
Dokumentarserien We Need to Talk About Cosby gør op med komikeren, forfatteren og voldtægtsmanden Bill Cosbys betydning i den amerikanske underholdningsbranche.

Dybdegående dokumentarserie med verdenspremiere på Sundance-festivalen viser, hvorfor den folkekære komikers fald fra tinderne har været svært at sluge for mange.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Hvad gør man med en hellig ko, når den er slagtet?”

Bill Cosby var stadig en superstjerne og et kulturelt ikon, da komikeren Hannibal Buress i 2014 mindede verden om, at han også var blevet anklaget for voldtægt.

Det fik bolden til at rulle, og efterhånden som flere kvinder stod frem, vendte Hollywood ham ryggen.

Et år senere var han cancelled.

Omkring 60 kvinder fortalte enslydende historier om at være blevet bedøvet og voldtaget af manden, der som patriarken i The Cosby Show fra 1984-1992 var blevet en reservefar på tv for en hel amerikansk generation.

Det gælder strengt taget også herhjemme, hvor Cosby & Co, som serien hed på dansk, var et stort trækplaster for DR i monopoltiden.

I 2018 blev Bill Cosby dømt for seksuelt overgreb, fængslet og allerede på vej i glemmebogen. Hvem ser stadig The Cosby Show?

Chokerende åbenhjertig
Dermed var et punktum sat, men komikeren W. Kamau Bell besluttede at bruge sin barndomshelts endeligt som en anledning til at tage nogle svære samtaler om komikerens betydning for det amerikanske samfund.

Og efter at i dag 84-årige Bill Cosby sidste sommer blev løsladt igen, fordi højesteretten i Pennsylvania fandt anklagernes bevisførelse ugyldig, føles serien We Need to Talk About Cosby som en brændende aktuel dissekering af et kontroversielt koryfæ inden for sort amerikansk kultur.

En række eksperter – fra journalister og forfattere over tidligere samarbejdspartnere og endda en sexolog – giver deres besyv med om Bill Cosby i en fire timer lang gennemgang af hans liv og karriere.

I format minder We Need to Talk About Cosby, der kan ses fra 5. februar på Paramount+, om Ezra Edelmans O.J.: Made in America.

Ingen af serierne præsenterer rygende pistoler eller overvældende afsløringer. Men at få overgrebene sat ind i en kontekst giver kuldegysninger. Det er chokerende, hvor åben han har været om overgrebene.

Som nu klippet med talkshowværten Larry King fra 1991, hvor Cosby muntert fortæller om ”Spanish Fly”. Det er et vidundermiddel, som får kvinder til at blive helt vilde i varmen, hvis man kommer en dråbe i deres drink.

Eller klippet fra The Cosby Show, hvor han i rollen som elskelige Cliff Huxtable forklarer sin kone, hvorfor kvinderne til grillselskabet ser døsige ud, mens mændene stirrer på dem som glubske ulve. Grunden er, at de har spist hans særlige barbecue-sauce!

”Skulle vi ikke gå op på mit værelse? Dér har jeg noget mere sauce,” siger han, mens studiepublikummet hujer af grin.

De hvides yndlingsnar
Overgrebshumoren løber gennem hele Bill Cosbys karriere. Men den har været let at overse i fortællingen om en succesrig sort mand i en hvid showbizverden, hvor sorte stadig var på tålt ophold.

Da Bill Cosby starter som standupper i 60’erne, bliver han en lynsucces: flot, atletisk, intelligent og talentfuld. Hans måde at fortælle vittigheder på, hvor han bruger lydeffekter og skifter mellem flere figurer, sætter ny standard i branchen.

Og hvor andre sorte komikere ikke er bange for at sætte fingeren på pulsen og inddrage kampen for borgerrettigheder i sit show, taler Bill Cosby ikke om racisme. Dermed bliver han den hvide mellemklasses yndlingsnar.

Han kan få dem til at le uden at fortælle sandheden.

Han vinder Grammy-priser og Emmy-priser for sin hovedrolle i spionserien I Spy, hvor han i bedste sendetid præsenterer et sort sexsymbol, der både har en doktorgrad, kan karate og tale fremmede sprog.

Bill Cosby bliver et idol og med god grund. Og bag kulissen starter han en revolution i stuntbranchen, da han insisterer på, at en sort mand skal udføre hans stunts – ikke en hvid mand farvet sort, hvad der ellers var kutyme.

Mr. Hyde uden Dr. Jekyll
Kulturen sætter ham på en piedestal, og han gør selv de mest utrolige krumspring for at nå derop.

Som da han først i 70’erne lægger kursen om og relancerer sig selv med den opbyggelige animationsserie Fat Albert og siden får en doktorgrad i pædagogik.

Eller da han i starten af 80’erne sætter en ny generation af chokkomikere på plads med en standup-film, hvor han får publikum til at græde af grin – mens han sidder ned!

Men We Need to Talk About Cosby viser også, hvordan overgrebene fulgte med Bill Cosbys succes gennem hele karrieren.

”Folk plejer at fremstille det som Dr. Jekyll og en Mr. Hyde. Men jeg tror, man kan argumentere ret overbevisende for, at det alt sammen er Mr. Hyde,” siger en professor.

Kvindernes beretninger er grufulde.

Modellen Victoria Valentino fortæller, hvordan Bill Cosby i 1968 serverede hende og veninden drinks et par uger efter, hendes søn var druknet. Da hun kommer til bevidsthed, står han parat over hendes veninde med en stor bule i bukserne.Valentino protesterer, men er stadig for dopet til at kunne tale.

Så han voldtager hende i stedet.

En anden kvinde møder ham på universitetet i 70’erne, hvor han holder en gæsteforelæsning, mens han tog sin doktorgrad. Han lover at hjælpe med hendes karriere som sanger, inviterer hende hjem og mixer en drink til hende.

”Drik lidt mere,” bliver han ved at sige, indtil hun falder om.

En tredje fik stukket et glas champagne i hånden, da hun blev inviteret backstage til et standupshow i 80’erne. ”Jeg kan huske, jeg tænkte: ’Han burde have råd til bedre champagne end det her sprøjt!’”

Når kvinderne vågner – nøgne, forvirrede, med overvældende kvalme og migræne – er hans forklaring altid den samme: ”Du drak for meget.”

Sådan lykkes det ham at sende mange af kvinderne hjem med så megen skam og skyldfølelse, at de holder tæt.

Bliver modig af succes
Det mest forstemmende ved serien er, hvor tydeligt den illustrerer, at jo mere succes Bill Cosby får, desto modigere bliver han.

Der er anklager imod ham helt tilbage til starten af karrieren, men de hober sig op midt i 80’erne, da han får verdensomspændende succes med The Cosby Show.

Lise-Lotte Lublin forklarer, hvordan han hælder først ét shot i hende og så et andet, selv om hun ikke drak. Da hun vågner og anklager ham for voldtægt, spiser han hende af med en rolle i The Cosby Show. For så at skrue op for charmen, da han inviterer hendes familie med på settet, hvad der gør det endnu sværere for hende at stå frem.

En anden kvinde forklarer, hvordan overgrebene startede med en invitation til at spise frokost i hans omklædningsrum – isoleret fra omverdenen. En invitation, man ikke afslog.

Hele vejen igennem fastholder W. Kamau Bell et makroperspektiv ved at sætte Bill Cosbys karriere og forbrydelser ind i en større kontekst om sort kultur i USA.

Mens Cosby stiger til vejrs, veksler han sin millionindtjening til kulturel kapital ved generøst at donere til historisk sorte uddannelsesinstitutioner. Det udløser æresbevillinger og udmærkelser, samtidig med at han kunne sætte et aftryk på sin samtid.

Sort dag for sort kultur
The Cosby Show er en banebrydende serie, der stolt skildrer sort kultur og bliver et samtaleemne på tværs af raceskel.

”Man kan ikke tale ærligt om sort kultur i USA i anden halvdel af det 20. århundrede uden at tale om den indflydelse, Bill Cosby havde,” siger instruktøren i dokumentaren.

Det er i samme lys, vi skal se hans fald fra tinderne. Og den kontrovers, anklagerne mod ham har skabt. For ganske som med O.J. Simpson, Russell Simmons og R. Kelly har det været svært for mange at sluge, at et kulturelt forbillede samtidig kan være en udspekuleret overgrebsmand.

”Vi er nødt til at tale om, hvilken aktie vi har i, at han skal være uskyldig,” siger instruktøren, der peger på, hvordan sorte mænd i århundreder er blevet mistænkeliggjort og umyndiggjort af et hvidt flertal.

Et af hans ofre udtaler i sidste afsnit, at hun blev ulykkelig, da Bill Cosby blev dømt skyldig og sendt i fængsel. ”Det her er sådan en sort dag for sort kultur,” tænkte hun.

På vej tilbage?
Nu er han på fri fod igen.

Han blev dømt på et vidneudsagn, han frivilligt afgav, da han første gang blev anklaget i 2005. Dengang blev han lovet immunitet og fortalte frit om, hvordan han købte beroligende midler for at kunne bedøve kvinder, så han kunne have sex med dem.

Da staten skiftede anklager, blev immuniteten inddraget – en juridisk finte, der altså sidste år blev kendt ugyldig af højesteretten i Pennsylvania.

Nu er han atter på fri fod, og tiden vil vise, om han er for evigt er ude af showbranchen eller blot på pause. Efter sigende skriver han på en bog og udvikler en tv-serie. Og som dokumentarserienogså slår fast, er der stadig fans, der bedyrer hans uskyld.

Det gør de forhåbentlig ikke efter We Need to Talk About Cosby.

Trailer: We Need to Talk About Cosby

Kommentarer

Bill Cosby

Født 1937 i Philadelphia, Pennsylvania.

Succes som standup-komiker først i 60’erne, særligt på Hugh Hefners kæde af Playboy-klubber.

Bliver tv-stjerne i spionserien I Spy (1965-68).

Hovedrollen som patriarken Cliff Huxtable i The Cosby Show fra 1980’erne giver ham tilnavnet ”America’s Dad”.

Bliver i 2005 anklaget for seksuelt overgreb af Andrea Constand og indgår forlig året efter.

Dømt for seksuelt overgreb i 2018 og idømt tre til ti år i fængsel.

Løsladt i 2021, da højesteret kendte anklagerens bevisførelse ulovlig.

© Filmmagasinet Ekko