Biografer og Netflix viser Cannes-perle
Det blev ikke til priser for Safdie-brødrenes kup-thriller Good Time på årets Cannes-festival.
Men ifølge Ekkos chefredaktør Claus Christensen var det festivalens bedste film, som overraskede med sin på en gang effektive, rørende og poetiske historie om to kriminelle brødre.
Derfor har det også været overraskende, at der ikke var nogen dansk distributør, som købte filmen under Cannes-festivalen.
I fredags skrev Screen Daily, at Good Time er blevet købt af Netflix, som har sikret sig svod-rettighederne i en række territorier, inklusive Skandinavien.
Men det franske salgsselskab bag, Memento Film International, og filmens producenter har med aftalen øjensynligt insisteret på, at Good Time også kan blive vist i biografer.
I hvert fald har streamingtjenesten ikke eksklusive rettigheder, og i Danmark har importøren Mis. Label, gennem dets filmselskab Midget Entertainment, indkøbt retten til at vise filmen i biografen.
”Mig bekendt laver Netflix forskellige slags aftaler, og på Good Time har streamingtjenesten de skandinaviske svod-rettigheder med en dato i starten af 2018, hvor den kommer på Netflix,” siger Kim Bjerring, produkt- og indkøbsansvarlig for Mis. Label.
”Det har åbnet for, at den kan komme på andre platforme inden den dato. Derfor har vi en bagkant, så vi kan ikke bare sidde på den i et halvt år. Det kan betyde, at vi ikke kan nå at lave en traditionel biografvisning på den, men strategien er ikke fastlagt endnu.”
Mindre økonomisk risiko
Netflix fik stor kritik under Cannes-festivalen, da deres to film i hovedkonkurrencen, Okja – der rammer tjenesten 28. juni – og The Meyerowitz Stories, ikke får bred premiere i verdens biografer. Okja bliver dog vist i enkelte biografer rundt omkring samtidig med streaming-premieren.
Den anden store, amerikanske streamingtjeneste, Amazon, har haft en lettere vej ind på markedet, fordi man har tilpasset sig det traditionelle distributionsformat.
Med handlen på Good Time viser Netflix tilsyneladende, at tjenesten også er med på at lave aftaler, hvor de ikke har eksklusive rettigheder.
”Det bliver en udfordring, og vi skal se, hvordan markedet kommer til at tilpasse sig. I bund og grund er Good Time en film med en mindre økonomisk risiko, som vi godt kunne tænke os at arbejde med. Vi er ved at have strategien på plads i Sverige og Norge, og så må vi se, hvor vi lander med det i Danmark,” fortæller Kim Bjerring.
Rigtigt for filmkunsten
Formanden for Danske Biografer og blogger for Ekko, Kim Pedersen, har tidligere tordnet mod Netflix’ forretningsmodel, som ifølge ham kan ødelægge filmbranchen.
Han hilser derfor denne form for distribution, hvor biografer og streamingtjenester komplimenterer hinanden i lanceringen af en film, velkommen.
”Det her er en fremgangsmåde, som jeg kun kan bifalde. For det er det rigtige valg til gavn for filmkunsten og publikum,” siger Kim Pedersen.
”For det første sikrer det filmen de størst mulige indtægter. For det andet imødekommer man filmskabernes ønske om, at deres film også kommer i biografen. Og for det tredje får forbrugerne alle tænkelige valgmuligheder: De kan vælge at se den i biografen, de kan se den på dvd, og de kan se den på en streamingtjeneste.”
Ekko har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Netflix.
Kommentarer