Leonora-forliset
13. sep. 2021 | 17:08

Branchefolk revser DR’s øverste ledelse

Foto | Agnete Schlichtkrull
Henrik Bo Nielsen sidder på en af de mest magtfulde poster i DR, hvor dramaafdelingen ifølge branchefolk dog er langt fra fordums styrke.

DR’s problemer stikker meget dybere, end en fyring af dramachefen kan løse, siger branchefolk, som kritiserer kulturdirektør Henrik Bo Nielsen og direktionen for at mangle visioner.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

En snebold begyndte at rulle, da Christian Rank som dramachef i DR valgte at stoppe produktionen af en planlagt storserie om Leonora Christina.

Det har i dag resulteret i, at DR har fyret Christian Rank.

Ekko har i ugevis forsøgt at få et interview med Ranks chef, Henrik Bo Nielsen, der er direktør i afdelingen Kultur, Børn og Unge.

Vi har villet spørge om hans og resten af DR-ledelsens ansvar i fadæsen. Da vi fik at vide, at direktøren ”ikke havde tid”, søgte vi om aktindsigt i Nielsen og Ranks korrespondance. Men DR afviste i fredags at give offentligheden indblik i aflysningen, der ifølge eksperter kan komme til at koste op imod 25-30 millioner kroner.

Det har været og er stadig ikke muligt at få et interview.

Men direktøren har ladet sig interviewe af Mediawatch, der ikke stiller spørgsmål til Nielsens eget ansvar. Direktøren afviser, at DR er i krise, men forklarer, at der er behov for at genoprette branchens tillid til DR Drama. I den ligning vurderede Henrik Bo Nielsen, at der var brug for en ny dramachef.

”Vi er helt afhængige af vores samarbejder med de kreative miljøer, og det er klart, at den udskydelse, der er sket, har givet en masse støj og diskussion om tillid,” siger Henrik Bo Nielsen til Mediawatch.

”Der er i forvejen et stort pres på produktionsmiljøet, og i den situation er det tillid og samarbejde, der skal drive den videre vej. Den tillid har været udfordret.”

Mere end underholdning
Ekko har i ugerne siden produktionsstoppet af storserien talt med flere anonyme filmarbejdere, der har fortalt, at problemerne med projektet har været kendt længe.

Men deres forsøg på at råbe vagt i gevær er blevet overhørt af de ansvarlige ledere i DR.

”Først og fremmest er vi nødt til at sørge for, at vores produktioner kører ansvarligt. Der er gang i fjorten produktioner under DR Drama i øjeblikket. Leonora Christina er en stor og ambitiøs produktion, men de kunstneriske og økonomiske ambitioner skal hænge sammen,” siger Henrik Bo Nielsen i interviewet med Mediawatch.

”Da det ikke længere var i tilpas balance, var vi nødt til at træffe beslutningen. Den er begrædelig, og jeg ville selvfølgelig ønske, at den kunne være taget tidligere, men vi reagerer på det grundlag, der er, og det var den rigtige beslutning.”

Direktøren erkender også, at DR i øjeblikket må se sig slået på seertallet af TV 2 med Badehotellet. Imens er den statsfinansierede tv-station presset af konkurrencen fra internationale streamingtjenester.

”DR Drama har bevæget sig fra for ti år siden at være de eneste med en større portefølje med dansk dramaproduktion til at være en fisk i et hav af aktører og streamingtjenester, der også er utroligt velpolstrede,” lyder det fra Henrik Bo Nielsen.

”Jeg abonnerer ikke på det synspunkt, at DR Drama ikke længere kan være flagskib. Det er længe siden, vi var dem, der havde flest penge at lave dansk fiktion for, men jeg synes, vi repræsenterer et helt andet syn på dansk fiktion, og det har Christian Rank i høj grad også stået for og fortjener ros for. Vi fortæller historier, der handler om danskernes liv og historie på andre måder, der også vil mere end bare at underholde.”

DR skal være mere dynamisk
Rundt omkring i den danske filmbranche er man ikke enig i Bo Nielsens optimisme.

Nikolaj Scherfig, der er formand for Danske Dramatikere og manuskriptforfatter på DR-serier som Taxa, Broen og Scandinavian Star, mener, at problemerne er større end som så.

”Problemerne på DR Drama handler ikke kun om, at Leonora-serien er braset sammen. Der har i flere år været en producerflugt og utilfredshed hos manuskriptforfatterne. Og direktionen med kulturdirektør Henrik Bo Nielsen bærer et ansvar for, at det er kommet så langt ud,” siger Nikolaj Scherfig.

”Den skal have føling med, hvad der sker i afdelingerne. De skal ikke først gå ind i en sag, når den eksploderer i pressen. Det er, som om direktionen ikke er tæt nok på, hvad der foregår. I branchen har det forlydt i et år, at der var store problemer med Leonora-serien, uden at direktionen åbenbart har opdaget det.”

– Henrik Bo Nielsen siger, at han ikke mener, at DR er i krise.

”Så er han vist den eneste, men som kaptajn på skibet er han vel også nødt til at sige det. DR Drama er utroligt vigtigt i det danske mediebillede. DR har historisk lavet serier, hvor der er højt til loftet – mere end på TV 2 og streamingtjenesterne. Det er deres public service-forpligtelse at lave den slags serier, og de skal finde ud af at gøre det attraktivt at arbejde for DR Drama igen. Alle dem, som har skabt succesen, er i dag andre steder.”

– Er problemerne løst ved at finde en anden dramachef end Christian Rank?

”Nej, der er problemer i direktionen, og problemerne i DR Drama går længere tilbage. Daværende dramachef Piv Bernth lavede for fire år siden en strategi, hvor man øgede volumen af serier og fik et større budget. Men det blev afvist, og hun endte med at forlade DR sammen med flere producere. Den skulle have været indført dengang og bør blive det nu, fordi DR kan blive mere dynamisk.”

Også Emilie Nordentoft, der står bag protestbrevet, kommenterer fyringen på Facebook.

”Christian Rank valgte at orientere offentligheden om udsættelsen Leonora Christina på baggrund af misforholdet imellem budgettet og muligheden for at levere ordentligt indhold,” skriver scenografen på vegne af protestbrevets arbejdsgruppe.

”Det er i flere artikler beskrevet, hvordan folk længe har forsøgt at råbe ledelsen på DR op, uden at det har ført til nødvendig handling. Vi anser fyringen som symptomatisk. Ansvaret er ikke kun Ranks, men omfatter også DR’s øvrige ledelse.”

Drama er ikke blevet prioriteret
På Facebook går Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, også i rette med Henrik Bo Nielsen.

”DR fyrer dramachefen for at få den ’fornødne ro’. Ro løser ingenting. DR må indse, at dramaproduktion kræver ressourcer og en stærk prioritering,” skriver Jørgen Ramskov og fortsætter:

”DR kan ansætte et bundt af nye dramachefer, uden at det nytter. Den tid, hvor vi sad og ventede på, at klokken blev 20 søndag aften for at se dansk dramatik, er endegyldigt forbi.”

”Hvis du skal have en position på streaming, skal du producere dansk dramatik i høj kvalitet. Det har både TV 2, NENT og streamingtjenesterne indset. Nu håber jeg DR’s bestyrelse indser det samme og sætter penge bag slutningen. Ro er ikke løsningen.”

Thomas Gammeltoft, forhenværende chef i Copenhagen Film Fund og nuværende direktør i produktionsselskabet True Content Production, ærgrer sig over Christian Ranks fyring.

”Jeg havde hellere set, at ledelsen og Christian Rank sammen havde fundet ud af, hvordan man kunne rejse sig og komme tilbage. Men en knude kan jo være så uløselig, at man ikke kan gøre andet end at gå hver til sit,” siger Thomas Gammeltoft.

”I de sammenhænge, jeg har mødt Christian Rank i, har han været enormt dygtig. Han nyder stor respekt ude i Europa, og nu skal man finde en ny person, der kan skabe den samme respekt blandt internationale samarbejdspartnere. Man kan ønske sig, at DR indfører en mere fleksibel model, hvor man både arbejder med andre filmselskaber og laver egenproduktion i huset,” fortsætter filmdirektøren.

”Jeg har ikke oplevelsen af, at man på direktionsniveau har prioriteret drama helt vildt. Så vidt jeg ved, har man i de seneste ti år ikke engang justeret for, at det er blevet dyrere at producere i branchen.”

– Har DR’s direktion kompetencerne til at håndtere dramaområdet?

”Det må vi finde ud af nu, hvor det skal stå sin prøve. Henrik Bo Nielsen skal vise, om han kan skabe den ro, der er nødvendig for at styre skibet hjem i havn og ud på nye togter. Nu skal DR vise, om de vil prioritere det område.”

”Jeg ærgrer mig over, at ledelsen ikke har taget del i snakken om Leonora Christina-serien før nu. Ledelsen bør i sådan en stor sag markere, hvor de står. Så kunne man måske være kommet omkring den her beslutning på en anden måde.”

Thomas Gammeltoft håber, at rystelserne i DR vil føre til en erkendelse af tv-stationens position som toneangivende aktør i Europa. Den må de ikke miste, for så bliver det først rigtig dyrt for dem at producere, siger Gammeltoft.

”DR fik en ekstrabevilling til 1864, og TV 2 fik det til Lykke-Per. De store, historiske dramaer med et lokalt indhold, er svære at producere med udlandet. Herhjemme ser vi jo heller ikke mange franske, historiske serier. Der skal internationalt samarbejde eller et politisk tilskud til for at lave den slags serier.”

Pelle Erobreren blev også lagt ned på HBO, og jeg tror, at det er, fordi man erkendte, at den ikke havde gennemslagskraft svarende til, hvad den kostede at producere. Men det er den slags serier, DR skal lave!”

En elendig leder
Henrik Bo Nielsen har tidligere været administrerende direktør for Det Danske Filminstitut. I den funktion fik han sig en dødsfjende i Zentropa-stifteren Peter Aalbæk Jensen, hvis filmselskab blev sat under skærpet tilsyn af Filminstituttet.

Og den gamle nemesis har stadig ikke mange pæne ord at sige om Henrik Bo Nielsen.

”Christian Rank skal lægge sig ned på knæ og takke gud for at slippe væk. Det er tæt på at være levende begravet at arbejde under Henrik Bo Nielsen. Det er typisk, at han forsøger at løbe fra ansvaret og sparker nedad. DR burde hellere fyre ham og spare de millioner, han får i løn om året,” siger Peter Aalbæk Jensen.

– Christian Rank har vel også et stort ansvar for, at projektet ikke blev løftet?

”Jo, men en produktion af den størrelse har jo været omkring hans foresatte. Så den må hænges på Henrik Bo Nielsens smalle skuldre. Og det er interessant, at DR ikke vil lukke sine arkiver op for så banal en sag, som det jo dybest set er. Hvis der ikke er noget at skjule, så vis det da!”

– I har et gammelt uvenskab, men de andre i DR-ledelsen, inklusive generaldirektøren, har vel også et ansvar?

”Det er Henrik Bo Nielsens resortområde, som han kører dårligt. Det er en dramaafdeling, som får kørt hundredevis af millioner ind om året, uden at gøre en skid for det. Det er et slaraffenland af en arbejdsplads, som alle burde synes var fantastisk, så hvorfor gør de ikke det? Dårlig ledelse. Det sted emmer af, at der ikke er de rigtige folk til at lede det.”

– Men tager Henrik Bo Nielsen ikke ansvar ved at fyre Christian Rank og prøve noget nyt?

”Det kommer an på, hvem han kan finde i stedet. Og der er da ingen, som kan noget som helst, der vil tage det job. Ingen.”

En anden af sagens hovedpersoner, Christian Rank, skal nu finde et andet job i den danske mediebranche. Men han har ikke mere at fortælle i skrivende stund.

”Jeg har ikke så meget mere at bidrage med lige nu, end hvad jeg udtaler i pressemeddelelsen,” lyder det fra Christian Rank, som Ekko har været i kontakt med.

Ekko har forelagt kritikken for DR, men det er hverken lykkes at få en kommentar fra Henrik Bo Nielsen, generaldirektør Maria Rørbye Rønn eller bestyrelsesforkvinde Marianne Bedsted.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko