Cannes 2013
14. maj 2013 | 15:50

Cannes favoriserer franske film

Foto | Peter Iovino
Cannes' programchef fremhæver The Artist som et eksempel på, at fransk film står stærkt i hele verden.

55 procent af filmene i hovedkonkurrencen på Cannes-festivalen 2011-13 har en fransk forbindelse. Programchef afviser kritikken.

Af Claus Christensen og Eva Aagaard

Du har større chancer for at blive udtaget til verdens førende filmfestival i Cannes, hvis din film er fransk, eller hvis der er franske penge i den. 

Sådan lyder rygtet hvert år på Croisetten i det sydfranske, og der er tilsyneladende noget om snakken. En undersøgelse, Ekko har lavet i forbindelse med Cannes-temaet i det nye nummer, viser en markant fransk dominans i hovedkonkurrencen.

Ekko har gennemgået samtlige film i hovedkonkurrencen i de sidste tre år, 2011-13. Det viser sig, at 25 procent af filmene er franske (16 ud af 64), og herudover har 30 procent (19 ud af 64) et fransk produktionsselskab eller en fransk co-producent.

Over halvdelen af filmene – 55 procent – har med andre ord en fransk forbindelse. 

Fransk kulturpolitik
”Det er klart, at hvis det er en fransk co-produktion, så er de mere interesserede i det,” siger Lissy Bellaiche, som er festivalkonsulent på Zentropas salgsselskab Trust Nordisk og har et indgående kendskab til Cannes-festivalen.

– Så det handler også om at beskytte den franske filmindustri?

”Ja, det tror jeg helt klart.”

Den vurdering deles af den islandske instruktør, Rúnar Rúnarsson, som har haft to kortfilm og en spillefilm på Cannes-festivalen. 

”Hvis man har erfaring, kontakter og gerne en fransk distributør, så har det en vis vægt. De større distributører har kontakt til ledelsen i Cannes. Og franskmænd vil gerne støtte fransk film, så derfor betyder det også noget, hvis der er franske penge i projektet,” siger Rúnar Rúnarsson.

Festivalleder: Global festival
Selv om tallene taler deres tydelige sprog, afviser festivalens programchef, Thierry Frémaux, anklagen om den franske forbindelse.

”Franske film er dem, som vi er mest kritiske overfor. Når vi ser amerikanerne anerkende The Artist eller Amour, er det beviset på, at fransk film har sin berettigelse,” siger Thierry Frémaux til Ekko.

”Franske film udspringer af den franske filmhistorie, men også af det franske produktionssystem. Hvis alle lande lod sig inspirere af det, ville deres film klare sig bedre.”

”Bortset fra det er der stadig flere amerikanske film end franske og to japanske film i konkurrencen i år. Og for første gang i lang tid er der en hollandsk film – af Alex van Warmerdam. Det er en god film. Vi prøver bare at lave det bedst mulige udvalg. Cannes er ikke en fransk festival, det er en global festival, som afholdes i Frankrig,” fastslår programchefen.

Kommentarer

Den franske forbindelse

Ekko har gennemgået samtlige film i hovedkonkurrencen 2011-13. Det viser sig, at:

16 ud af 64 film (25 procent) er franske.

19 ud af 64 film (30 procent) har fransk produktionsselskab eller co-producent.

I alt 55 procent af filmene har en fransk forbindelse.

© Filmmagasinet Ekko