Cannes 2019
25. maj 2019 | 20:23

Ekkos favorit vinder Guldpalmen

Foto | CJ Entertainment
Cannes-festivalens store mesterværk er sydkoreanske Parasite, hvor en rig familie, der tæller en lille dreng (Jung Hyeon-jun), pludselig har en fattig familie boende med sig.

Den sydkoreanske komedie-thriller Parasite af Bong Joon-ho vinder dybt fortjent hovedprisen på Cannes-festivalen.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Her til aften kom kulminationen efter næsten to uger i filmkunstens tegn i Cannes.

Ved et som altid stort anlagt show blev Guldpalmen og de andre priser uddelt af en jury med Alejandro González Iñárritu i spidsen.

Og juryen traf det rigtigte valg ved at uddele Guldpalmen til Ekkos favoritfilm på festivalen, sydkoreanske Bong Joon-hos komedie-thriller Parasite.

Efter en uge uden de store mesterværker udråbte Ekkos chefredaktør filmen til festivalens redning i en glødende begejstret anmeldelse. Vi har også interviewet Bong Joon-ho undervejs på festivalen, hvor instruktøren fortalte, at det kræver held at vinde priser.

Det er meget muligt, men sydkoreaneren har altså også begået festivalens bedste film. Det kan der ikke herske tvivl om, når både vi i vores forudsigelser og vores internationale kritikerpanel havde Parasite som favorit til at vinde Guldpalmen.

Forbigået Tarantino
I vores forudsigelser gættede vi på en pris til Quentin Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood, men den blev fuldstændigt forbigået af juryen.

Det tydede ellers på en pris til instruktøren, der på 25-året for sin Guldpalmesejr med Pulp Fiction indtog den røde løber inden uddelingen, hvilket plejer at betyde, at man har vundet en pris.

Det gjorde Tarantino ikke, men til gengæld vandt Antonio Banderas den mandlige skuespilpris for sit livs rolle som en udbrændt instruktør i Pedro Almodóvars kunstnerportræt Pain and Glory.

Det var ikke den store overraskelse, men til gengæld havde de færreste nok forudset vinderen for bedste kvindelige skuespiller. Den pris gik til Emily Beecham, der imponerer som forskermor i østrigske Jessica Hausners engelskesprogede sci-fi-drama Little Joe.

Fransk fest
Festivalens næststørste pris, Grand Prix, går til debutanten Mati Diop, der blev den første farvede kvinde Cannes-festivalens hovedkonkurrence med spillefilmdebuten Atlantique.

En anden fransk debutant, Ladj Ly, vinder juryens pris for det socialaktivistiske drama Les misérables. Instruktøren deler prisen med det brasilianske makkerpar bag sci-fi-thrilleren Bacurau.

Dardenne-brødrene havde muligheden for at vinde deres tredje Guldpalme for Le jeune Ahmed, der handler om en trettenårig dreng, som bliver radikaliseret af sin imam til at begå et angreb.

Belgierne blev i stedet hyldet med instruktørprisen, mens franske Céline Sciamma – der af mange kritikere blev spået til at blive den første kvindelige Guldpalmevinder – måtte”nøjes” med prisen for bedste manuskript. Hendes periodedrama Portrait de la jeune fille en feu foregår i 1770 og handler om to kvinder, der forbudt elsker hinanden.

Cannes-festivalen 2019

Guldpalmen
Parasite, Bong Joon-ho

Grand Prix
Atlantique, Mati Diop

Instruktør
Jean-Pierre & Luc Dardenne, Le jeune Ahmed

Juryens pris
Les misérables, Ladj Ly
Bacurau, Kleber Mendonca Filho & Juliano Dornelles

Mandlig skuespiller
Antonio Banderas, Pain and Glory

Kvindelig skuespiller
Emily Beecham, Little Joe

Manuskript
Céline Sciamma, Portrait de la jeune fille en feu

Special Mention
It Must Be Heaven, Elia Sulieman

Camera d’Or (debutfilm)
Our Mothers, Cesar Diaz

Kortfilm
The Distance Between the Sky and Us, Vasilis Kekatos

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko