Cannes 2017
21. maj 2017 | 13:35 - Opdateret 21. maj 2017 | 17:05

Christoffer Boe instruerer Journal 64

Foto | My Thordal
Christoffer Boes karriere har taget en interessant drejning siden spillefilmdebuten Reconstruction fra 2003. Nu skal instruktøren overtage den nyere tids mest populære filmserie i Danmark.

”Jeg er stadig revolutionær,” siger instruktøren, der ser udfordringen i at være folkelig i den næste Afdeling Q-filmatisering som et avantgardistisk træk.

Af Nicki Bruun

Christoffer Boe startede i 2003 sin spillefilmkarriere med at vinde den eftertragtede debuttantpris Camera d’Or i Cannes for Reconstruction.

Det indikerer, at hans film er en kunstnerisk størrelse af den publikumsmæssigt smallere slags. Reconstruction solgte dog respektable 48.000 billetter i danske biografer.

Men selv hvis instruktørens kommende film sælger ti gange så mange billetter, vil den være et kæmpe flop. Christoffer Boe skal nemlig instruere Journal 64, den næste i serien af populære filmatiseringer om Jussi Adler-Olsens kriminalbetjent Carl Mørck.

Det blev offentliggjort på et pressemøde, som produktionsselskabet Film i Väst i dag afholdt i Cannes.

”Jeg anser jo stadig mig selv for at være revolutionær. Jeg synes stadig, at vi skal være partisaner og bryde systemet ned og flytte grænserne for filmmediet. Jeg er ikke blevet desillusioneret, men ’if you can’t beat them, join them’, fortæller Christoffer Boe over en Skype-forbindelse.

”Den avantgardistiske arthousefilm har måske ikke spillet fallit, men den er ikke så interessant i øjeblikket. Jeg tror, at revolutionen skal ske inden for systemet, ikke i arthousefilm, der bliver set af 25 mennesker en tidlig søndag morgen.”

”Derfor er min ambition for Afdeling Q også høj. Jeg skal ikke reproducere, hvad der er lavet. Der er lavet tre sindssygt succesfulde film, og den fjerde skal også være succesfuld, men den skal kunne noget andet.”

Mindre frihed
Præcis hvad dette andet er, ligger ikke fast endnu. Men Christoffer Boe glæder sig til at kaste sig over en opgave, hvor han ikke har lige så frie tøjler som tidligere.

”Min udfordring er, at jeg før har fået lov til at instruere, skrive og producere mine egne film og gøre, hvad fanden jeg havde lyst til. Det gjorde jeg i ti-femten år. Nu træder jeg så helt endegyldigt ind på den spilleplade, der hedder konventionel mainstream-film.”

”Det er svært at forestille sig en mere interessant spilleplade, som allerede ligger der med de fedeste skuespillere, vi overhovedet kan diske op med i form af blandt andre Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares,” siger Christoffer Boe med henvisning til de to skuespillere, der har hovedrollerne som Carl Mørck og Assad i filmserien.

Journal 64 bliver dog deres sidste Afdeling Q-film, da Nordisk Film efterfølgende vil overtage serien fra Zentropa og starte på en frisk. Boes gamle medstuderende på Den Danske Filmskole, Nikolaj Arcel, skriver igen manuskriptet, denne gang sammen med Bo hr. Hansen og Mikkel Nørgaard.

Det at oversætte andres manuskript ser Christoffer Boe frem til.

”Denne gang får jeg materiale, jeg ikke selv har skabt, og at det oven i købet er så populært og folkeligt som Afdeling Q, er en kæmpe udfordring. Det mest avantgardistiske træk for mig lige nu er at være folkelig.”

Kunsten er på din tablet
Christoffer Boes seneste film, Spies & Glistrup, solgte 330.000 billetter, så instruktøren har vist, at han magter det mere folkelige. Dog insisterer han stadig på, at der skal eksperimenteres.

”Det er den evige kamp i kunstens form: Hvordan laver vi noget, der fornyer mediet, men som også taler til følelserne på den simple måde, som film kan. Vores udfordring er at puste nyt liv i det, så det ikke virker fortærsket, gammeldags og forudsigeligt,” siger instruktøren.

”Film er et massemedie og en cirkusarena, hvor vi stiller os op og prøver alt, hvad vi kan for at underholde folk. Nogle gange skal klovnen finde på nye numre, og der er avantgarden god til at sige: ’Jamen for helvede, næsen skal da være gul.’ Men der skal jo sidde nogle mennesker på tribunen og se, at man har skiftet næsefarve – ellers er det sgu da ligegyldigt.”

I det hele taget er filmmediet ifølge Christoffer Boe i opbrud i disse år, hvor det interessante ikke sker i Cannes.

”Der er en lille enklave, som tror, at kunstfilmen skal se ud på en bestemt måde, og min pointe er, at det er forkert. Kamppladsen har ændret sig, og det er inde i mainstreamsystemet, at de interessante ting sker.”

”Jeg kan ikke finde noget mere interessant end tv-serierne i øjeblikket, for eksempel er The Handmaid’s Tale noget af det vildeste, og den bliver vist på HBO Nordic hver onsdag. Så på en måde er det fede flyttet ud fra Cannes’ palæ og ind på din tablet.”

Folkelig forfører
Spørgsmålet er, om han kunne forestille sig at fortsætte i Afdeling Q-universet, når Nordisk Film rebooter serien?

”I morgen starter jeg optagelserne på en kæmpe tv-miniserie, Kriger, som jeg også har skrevet. Det er et maratonprojekt, som bliver ligesom tre spillefilm optaget i en klump – mest om natten. Det er en gammel drøm at kaste mig over tv-mediet, som fascinerer mig mest lige nu.”

”Så bliver det Journal 64, og så skriver jeg et manuskript med Tobias Lindholm, så det er rigeligt lige nu. Tobias og jeg har haft et kærlighedsprojekt liggende i mange år, som forhåbentlig er klart, når de her to monsterprojekter er kørt i stilling.”

I mellemtiden gør han sig parat til at stå bag en film, der kan blive udslagsgivende for resten af karrieren.

”Når jeg har arbejdet på en film, har jeg altid tænkt, at den havde potentialet til at blive en enorm succes. Men filmene er så faktisk ikke engang blevet set af mine nærmeste – ja, jeg kunne da se på billetsalget, at et par af mine venner ikke så dem,” siger instruktøren med et grin.

”Men jeg stiller mig klar som kandidat til en eventuel post som folkelig forfører. Jeg har været undergrundens provokatør og ildeset persona non grata i mainstream, men nu er jeg blevet moden og tror måske, at der er mere at lave oppe på overfladen end nede i det grumsede vand.”

”Men lad os se, om det er en tango, vi alle sammen gider danse. Nu er min røv i klaskehøjde, og det er lige dér, hvor den skal være”

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er den 70. af slagsen.

Den løber i år fra 17. til 28. maj 2017.

© Filmmagasinet Ekko