Nyhed
22. juni 2010 | 15:39

Christoffer Boe inspirerer Clooney

Hollywood har kigget lovlig meget efter plakaten til Christoffer Boes Alting bliver godt igen, som selv var kraftigt inspireret af Hitchcocks Vertigo.

Af Andreas Ebbesen Jensen

Det kan godt være, at George Clooneys kommende thriller går under navnet The American. Men tager man et kig på filmens plakat, ja, så smager motivet altså mere af brun sovs og kartofler end af amerikanske spareribs.

Det amerikanske produktionsselskab Focus Features har nemlig ladet sig kraftigt inspirere af danske Christoffer Boes paranoia-thriller Alting bliver godt igen til designet for plakaten til filmen The American.

Det skriver Det Danske Filminstituts Filmupdate. Og ligheden mellem de to plakater er da også slående.

Gør man George Clonney en anelse mindre, fjerner den hvide spiral over kvindens ansigt og ændrer baggrundsfarven en smule, står man faktisk med to identiske plakater..

Ringen er sluttet
Som nævnt tidligere her på siden har plakatkunstneren Paul Wilson dog selv skævet en del til Saul Bass’ legendariske motiv til Hitchcock-klassikeren Vertigo fra 1958, da han designede plakaten til Alting bliver godt igen.

”Americans inspire Danes inspire Americans,” siger Paul Wilson om plagieringen af plakaten til Det Danske Filminstitut.

Dermed synes ringen at være sluttet om det særprægede plakatmotiv, der kom fra Hollywood hele vejen til Danmark for til sidst at ende i Hollywood igen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko