Nyhed
27. sep. 2019 | 22:01

Copenhagen Film Fund mister sin direktør

Foto | Helle Moos
Den afgåeende direktør for Copenhagen Film Fund, Thomas Gammeltoft, skal være kreativ direktør hos Sweet Chili Entertainment.

Thomas Gammeltoft forlader posten for filmfonden, som skal skabe vækst og beskæftigelse i hovedstaden, men mangler politisk opbakning.

Af Claus Nygaard Petersen

Da Copenhagen Film Fund blev lanceret i 2013 af Producentforeningen, fejlede ambitionerne bestemt ikke noget.

”Vi vil have et stort flagskib, som både lægger mange penge, og som er med til at profilere området,” sagde direktør Thomas Gammeltoft til Filmmagasinet Ekko dengang.

Ved årets udgang stopper han imidlertid som direktør for fonden og Vision Denmark, der skal fremme industrien inden for spil, film, tv, animation og VR.

”Jeg har været begunstiget af et lille team af yderst kvalificerede medarbejdere, en fantastisk formand samt til alle tider en kompetent bestyrelse, der har sikret et langt træk for at gøre København og Hovedstadsregionen interessant både hvad angår optagelser, digitalt efterarbejde og mulig finansiering,” udtaler Thomas Gammeltoft i en pressemeddelelse, men hælder også  malurt i bægeret:

”Desværre har det holdt hårdt i år, hvor de politiske vinde har præget mod større og større regionalisering og udlægning til vest.”

Et alvorligt knæk
Allerede sidste år kritiserede Thomas Gammeltoft i Ekko, at magthaverne i Danmark ikke forstod potentialet i at skabe gunstige arbejdsbetingeler for de kreative brancher.

”Jeg er bekymret, fordi vi er et af de få lande, som ikke har fået øjnene op for, at kultur også er et erhverv,” sagde direktøren bekymret.

Situationen blev ikke bedre, da Københavns Kommune i september samme år besluttede, at Copenhagen Film Fund ikke ville modtage nogen støtte i 2019.

”Copenhagen Film Fund har ikke blot skabt vækst og arbejdspladser gennem sine investeringer i film og tv, men også medvirket til at profilere og brande København for omverden. Det arbejde lider et alvorligt knæk med den manglende opbakning til Fonden,” sagde Thomas Gammeltoft.

Arbejdspladser og branding
Målet med Copenhagen Film Fund var at gøre det mere attraktivt for udenlandske og danske film- og tv-produktioner at optage i København.

Fonden har i alt investeret omkring 75 millioner kroner i film og serier, der tæller hypede titler som Den danske pige, The House That Jack Built og Ali Abbasis Grænse, men også til et flop som Brian De Palmas Domino, der blev udsendt direkte på dvd.

Idéen er, at fondens støttebeløb vil komme flere gange i form af arbejdspladser og øgede indtægter til København. Desuden vurderes filmene og serierne at have en brandingsværdi for hovedstaden.

Men økonomiske udfordringer med manglende støtte fra Københavns Kommune og konkurrerende støtteordninger – såsom Filmfyn og Den Vestdanske Filmpulje – har gjort arbejdet svært for Thomas Gammeltoft og fonden.

Bredside mod politikerne
Bestyrelsesformand Jørgen Ramskov sender den her bredside mod politikerne på Københavns Rådhus.

”Hovedstadsområdet har alle muligheder for at blive et kraftcenter for produktion af tv, film og spil med masser af arbejdspladser og vækst. Men det kræver en fortsat aktiv økonomisk opbakning fra især Københavns Kommune, hvis potentialet skal indfris,” udtaler han i pressemeddelelsen.

Thomas Gammeltoft tiltræder nu som kreativ direktør hos det lille selskab Sweet Chili Entertainment, som producerer og distribuerer film og tv-serier. Han vil dog fortsætte en i styregruppe under Copenhagen Film Fund, der skal ud og finde en ny direktør.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko