Nyhed
31. aug. 2009 | 21:19

Dagur Kári taler ud om svær film

11. september er der verdenspremiere på Dagur Káris første engelsksprogede film. Den har været så længe undervejs, at instruktøren var ved at opgive håbet.

Af Louise Højgaard Johansen

I 2006 kunne den internationale presse skrive om et vaskeægte scoop.

Dagur Kári havde fået en af morgendagens stjerner, Ryan Gosling, og ikke mindre end en musiklegende, Tom Waits, på rollelisten til spillefilmen The Good Heart.

Et internationalt gennembrud var lige om hjørnet for den islandsk-danske instruktør, som havde to mindre artfilm i bagagen.

Men vejen var længere end ventet.

”Hele det amerikanske system med skuespillere, der har agenter og managere, endte med at tage røven på os,” siger Dagur Kári, der for første gang fortæller historien om filmens slidsomme tilblivelse til Filmmagasinet Ekko.

Agentens rolle
”Jeg var barnlig og troede, at agentens rolle var at forhandle den bedst mulige løn til kunstneren. Men agenten ville i virkeligheden ikke have, at kunstneren tog et job, med mindre det var virkelig godt betalt. Måske havde agenten end ikke fortalt kunstneren, at der var et job …”

”I lange perioder virkede det helt uvirkeligt, at filmen nogensinde ville blive afsluttet.”

Efter flere års venten på de amerikanske stjerner tog Dagur Kári til sidst konsekvensen og hyrede et helt andet cast. Skotske Brian Cox erstattede Tom Waits, mens et andet kommende amerikansk indie-navn, Paul Dano, overtog Ryan Goslings rolle.

Ti dage i helvede
Problemerne var imidlertid ikke forbi.

Det meste af The Good Heart er optaget på Island, men der var ti dages on location-optagelser i New York. En periode, Dagur Kári efterfølgende betegner som ”ti dage i helvede”.

”Vores filmhold i Island var på femten mennesker, men i USA var det 60, og det regnes endda for et lillebitte hold! Hvis man skal lave et isoleret, stumt billede – for eksempel af en potteplante – har amerikanerne det, de kalder for ’splinter-unit’, hvor holdet skæres ned til det minimale. I princippet kræver den slags optagelser kun mig og fotografen, men i USA var deres ’splinter-unit’ større end vores fulde hold i Island!”

”Der var ingen tid til at dvæle. Jeg synes faktisk ikke, man kan komme længere væk fra en kreativ proces end at optage under den slags omstændigheder,” siger Dagur Kári åbenhjertigt.

The Good Heart har premiere 11. september på Toronto International Film Festival - ni år efter, at Dagur Kári startede på manuskriptet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko