Dansk film chanceløs i Oscar-kapløbet
Hallo, ryd forsiden – breaking news!
Den danske komité har sat tre film på en såkaldt shortlist til at blive den danske kandidat til en Oscar-nominering.
Uha, bliver det mon Mænd & høns, Krigen eller The Look of Silence, som komitéen om en måned sender til Los Angeles med kiss & hugs?
Er det ikke siiiiindsoprivende spændende?
Arkitekten bag konkurrencen hedder Henrik Bo Nielsen, som er direktør på Det Danske Filminstitut. Han øjnede chancen for at skabe buzz om dansk film i medierne og indbyrdes kappestrid i filmbranchen.
Tænk bare på det år, hvor Zentropas guldfugle, Susanne Bier og Nikolaj Arcel, var i direkte kamp mod hinanden. Det var en fest, men når dansk film er nede i en bølgedal, virker en smule latterligt at oppiske en stemning.
Vinder Fremad Amager over Barcelona? Nej, det gør Fremad Amager nok ikke, og lige så sikkert er det, at enhver dansk spillefilm fra det forgangne år er chanceløs over Ungarns mesterværk Son of Saul eller Tysklands Tavshedens labyrint.
For nu bare at nævne et par stykker (en tredje kunne være Guldpalmevinderen Dheepan fra Frankrig, som dog endnu ikke har valgt sin kandidat).
Satser på hjemmemarkedet
Vi er stolte over dansk film, men i øjeblikket må vi bare konstatere, at vi ikke laver fiktionsfilm, der er seriøse kandidater til verdens største filmpris. Vi har i de økonomisk hårde tider satset på at sælge billetter på hjemmemarkedet, og det har været på bekostning af filmenes internationale vingefang.
Nationale begivenheder (Sommeren ’92) og danske personligheder (Steppeulven) rager den store omverden en papand, og en krimiserie som Fasandræberne mener amerikanerne med god ret, at de laver bedre selv.
Men hvis vi for en stund glemmer det faktum, at vi er chanceløse, og tager konkurrencen alvorligt, så undrer det, at Oscar-komitéen har fravalgt Bille Augusts Bodil-vinder, Stille hjerte.
Det er Augusts bedste film i mange år, og han er vel trods alt stadig et internationalt navn. Samtidig behandler filmen et aktuelt emne – aktiv dødshjælp – som må siges at have de overvejende ældre Oscar-medlemmers interesse (emnet indbragte Haneke en Oscar for Amour).
Men frem for alt er Stille hjerte et familiedrama, der er båret af fremragende skuespilpræstationer og et solidt manuskript, som vi kender det fra Festen, Hævnen og andre danske nyklassikere, som udlandet har taget til sig.
I stedet for Stille hjerte har komitéen valgt dokumentarfilmen The Look of Silence, som ikke vil have en jordisk chance i denne udprægede fiktionskonkurrence.
Det er ren symbolpolitik.
Komitéen ønsker med udpegningen øjensynligt at styrke Oppenheimers chance for at blive nomineret i kategorien ”bedste dokumentarfilm”, men spørgsmålet er, om det ikke er et kraftigere signal, at Danmark ikke har kunnet finde tre værdige fiktionsfilm ud af et helt års produktion.
Umorsom komedie
Konkurrencen, hvor komitéen både nominerer og vælger vinderen, er med andre ord et spørgsmål om Anders Thomas Jensens Mænd & høns eller Tobias Lindholms Krigen.
Anders Thomas Jensen blev tre gange i 90’erne nomineret for bedste kortfilm, som han vandt i 1999 med Valgaften. Hans producenter, Tivi og Kim Magnusson, er kendt for deres gode forbindelser til Oscar-Akademiet, og hvis de kan bringe Mænd & høns til tops, så fortjener de afgjort en Oscar for bedste lobbyarbejde.
Mænd & høns er nemlig ikke bare Anders Thomas Jensens svageste spillefilm, som bliver langt overstrålet af Blinkende lygter, Adams æbler og De grønne slagtere. Den lider også af det ikke helt ubetydelige problem, at den er en komedie, som egentlig ikke er særligt sjov.
Med mindre man synes det er grineren at se Mads Mikkelsen, David Dencik, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro og Søren Malling slå hinanden oven i hovedet med en genstand 117 gange i filmen.
Man skal nok også kende den danske folkekomedie for overhovedet at forstå – og grine ad – denne muterede udgave. Ligesom det er et faktum, at komedier klarer sig notorisk dårligt i Oscar-sammenhæng.
I krigens helvede
Det efterlader komitéen med Krigen, som til gengæld vil være en værdig film at sende til LA.
Med en stærkt spillende Pilou Asbæk i hovedrollen viser filmen, hvordan vores civiliserede regler for krigsførelse kommer til kort, når man står midt i helvedet og bliver beskudt fra alle sider.
Det er en tematik, som vil vække genklang hos verdens selverklærede politibetjent, USA, og amerikanerne vil utvivlsomt også have respekt for det dygtige manuskript, der solidariserer sig med den menige soldat.
Krigen slår dog næppe Akademi-medlemmerne omkuld. Krigsfilmen er en genre, hvor amerikanerne har meget stolte traditioner. Af samme grund blev Armadillo forbigået af Oscar, selv om den vandt en pris på Cannes-festivalen.
Hvad med mangfoldigheden?
Selv om Krigen er det oplagte valg, kan Mænd & høns sagtens ende med at trække det længste strå. Det sker, hvis man gerne vil vise, at dansk film er andet end socialrealistiske og historiske dramaer.
Afgørelsen falder 23. september, hvor den danske Oscar-komité mødes igen.
Den er nedsat af Det Danske Filminstitut og består af Henrik Bo Nielsen og Claus Ladegaard fra Filminstituttet, Regner Grasten fra Producentforeningen, Janus Metz fra Danske Filminstruktører, Jan Weincke fra Dansk Fotograf Forbund, Kim Pedersen fra Danske Biografer og Jacob Wendt Jensen fra Danske Filmkritikere.
Syv midaldrende mænd fra den øvre middelklasse. Hver især er de meget kvalificeret (to af dem er Ekko-bloggere), men sammensætningen springer i øjnene, når filmbranchen med Filminstituttet i spidsen for nyligt har udsendt et stort charter om, at mangfoldigheden skal styrkes i den danske filmbranche.
”Action speaks louder than words,” som de siger over there.
Trailer: Krigen
Dansk Oscar-komité
En komité på syv branchefolk nedsat af Det Danske Filminstitut.
Har netop shortlisted tre danske film: Mænd & høns, Krigen og The Look of Silence.
23. september vælger komitéen den film, som Danmark sender til Oscar-Akademiet.
Her konkurrerer den med film fra 80-90 andre nationer om fem nomineringer i kategorien ”best foreign language film”.
Oscar-showet afholdes 28. februar 2016.
Kommentarer