Nyhed
10. sep. 2012 | 00:01

Ekko: Send En kongelig affære til Oscar!

Foto | Jiri Hanzn
Nikolaj Arcel og Alicia Vikander

Der er syv gode grunde til at vælge En kongelig affære som årets danske Oscar-bud, skriver Filmmagasinet Ekkos chefredaktør.

Af Claus Christensen

Kampen raser i kulissen om, hvilken film der skal være årets danske indstilling til en Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film.

Kandidaterne køres i stilling på festivaler, mens lobbyister flokkes om den tænkeboks, som medlemmerne af den danske Oscar-komité er gået i.

Men vejen til Kodak Theatre (som nu hedder Dolby Theatre efter Kodaks fallit) i Hollywood, Los Angeles, hvor kåringen finder sted søndag 24. februar 2013, er lang og trang.

Over 60 lande konkurrerer

Før instruktøren kan løfte Oscar-statuetten og holde en forfjamsket takketale, skal vedkommendes film nomineres blandt mere end 60 titler fra lige så mange lande.

Kun fem slipper gennem nåleøjet. Og for overhovedet at komme i betragtning skal de hjemlige konkurrenter slås af banen først. Et land kan – uanset størrelse – kun indstille én film.

Den 21. september mødes den danske komité for at vælge den film, som de mener, har de største chancer for at blive nomineret af The Academy of Motion Picture Arts and Sciences.

Tre film er blevet shortlistet: Nikolaj Arcels En kongelig affære, Susanne Biers Den skaldede frisør og Bille Augusts Marie Krøyer.

Bille August er ude
Valget er en subjektiv vurdering, en kvalificeret gættekonkurrence, så i princippet er medlemmerne fuldstændig frit stillet. Men hvis vi antager, at de er ved deres fulde fem, kan vi på forhånd udelukke Marie Krøyer.

Filmen har ikke været på nogen af de større festivaler, og selv om akademi-medlemmerne måske vil kunne huske Bille Augusts Oscar-triumf med Pelle Erobreren for 25 år siden, er der løbet meget vand i åen siden. Filmsproget har udviklet sig, men det har Bille August desværre ikke.

Tilbage er En kongelig affære og Den skaldede frisør, som umiddelbart står meget lige. De er topprofessionelle genrefilm, baseret på gode manuskripter og båret af fremragende skuespilpræstationer. De er underholdende og har noget på hjerte.

Tager man de Oscar-nørdede briller på, bliver valget mere indlysende. Her er syv grunde til at gøre Nikolaj Arcels film til årets danske Oscar-kandidat:

1. Festivaler
En kongelig affære har vundet prisen for bedste manuskript og bedste mandlige skuespiller (Mikkel Boe Følsgaard) på Berlinalen, som er en af verdens fem førende filmfestivaler. Filmen var også inviteret til den amerikanske filmfestival Telluride, som anses for et vigtigt sted at markere sig tidligt i Oscar-kapløbet.

Den skaldede frisør har netop haft verdenspremiere på Venedig-festivalen, som rangerer på linje med Berlinalen. Den blev dog vist uden for konkurrence i en serie med film af instruktører, der tidligere har gjort det godt.

Ærefuldt, men det kan ikke konkurrere med En kongelig affæres festivalsucces. Begge film er dog til stede på den aktuelle Toronto-festival, der er en af de vigtigste nordamerikanske festivaler.

2. Biers Oscar
Nogle mener, at Biers Oscar for Hævnen (2010) er et stærkt argument for at vælge Den skaldede frisør. Men det er det ikke. Tværtimod.

Den skaldede frisør er en udmærket komedie, men som det også fremgår af de fleste anmeldelser, er den ikke i samme vægtklasse som dramaet Hævnen, der jonglerer med eksistentielle temaer som hævn og tilgivelse og rummer et globalt aspekt.

Den skaldede frisør kan måske nok blive nomineret, men det forekommer usandsynligt, at akademiet vil give Oscar’en til en film, der står klart svagere end samme instruktørs Oscar-vinder for blot to år siden. Så hvis den danske Oscar-komité vælger Den skaldede frisør, sender man et defensivt signal: ”Vi er tilfredse. Vi behøver ikke vinde i år.”

I øvrigt er kun fire instruktører i det nye årtusind blevet nomineret i kategorien to gange – Bier er én af dem – men ingen har fået tre nomineringer. Statistikken taler altså også mod Bier.

3. Mads Mikkelsen
46-årige Mads Mikkelsen, der spiller Struensee i En kongelig affære, er et stort internationalt navn. Og han har aldrig været bedre.

Mads Mikkelsen fik i december 2011 en ærespris ved European Film Awards. I maj i år vandt han prisen for bedste mandlige skuespiller i Cannes for hovedrollen i Vinterbergs Jagten (der på grund af sen dansk premiere først kandiderer til en Oscar i 2013), og på Telluride-festivalen var et helt hyldestprogram dedikeret til Mads Mikkelsen.

Trine Dyrholm gør det også glimrende i Den skaldede frisør, men hun er ikke kendt ude i den store verden. Det er til gengæld Pierce Brosnan, som er hendes modpart i Biers film. Men han kæmper for at slippe af med James Bond-forbandelsen, og som andre actionfilm er Bond ikke i høj kurs hos det finkulturelle Oscar-akademi.

Heroverfor har Arcel den unge Alicia Vikander (Caroline Mathilde), en fremadstormende stjerne og aktuel i Anna Karenina, som får amerikansk premiere til november midt i prissæsonen.

4. Kongeriget Danmark
Danmark og hele Europa repræsenterer kultur, ånd og historie, som amerikanerne savner i deres eget land. En kongelig affære fortæller en pikant og autentisk historie fra det gamle Europa, som på en gang bekræfter forestillingen om det eksotiske kongerige og punkterer den.

Umiddelbart er filmens største svaghed i Oscar-regi, at kostumedramaer sjældent nomineres i kategorien for udenlandske film.

Men det opvejes af, at En kongelig affære handler om overgangen fra enevælde til moderne demokrati og om oplysningsfilosofien, som startede i Europa og siden blev en del af den amerikanske forfatning.

Arcels film bygger bro mellem den gamle og den nye verden, og den vil give amerikanerne noget at tænke over. De får i dobbelt forstand en historie, de higer efter. Og den slags tager kegler blandt akademi-medlemmerne.        

5. Komedier er Oscar-poison
Roberto Benignis Livet er smukt fik en Oscar i 1999, men den foregår under Anden Verdenskrig – oven i købet i en kz-lejr – som trumfer alt i Oscar-sammenhæng.

Tommelfingerreglen er, at rendyrkede komedier er no go. Ikke mindst i den ikke-engelsksprogede kategori, hvor medlemmerne skal gøre en ekstra indsats for at stemme. De skal se alle fem nominerede film ved særlige screenings på bestemte tidspunkter, og de skal se filmene med undertekster, hvilket amerikanerne ikke er begejstret for.

De få hundrede filmfolk, der stemmer, vil gå efter en film, der intellektuelt belønner deres anstrengelser.

Den skaldede frisør har en alvorlig kræfthistorie, men i sidste instans er filmen mere komedie end cancer. Derimod er den politiske historie i En kongelig affære ikke til at komme udenom. Og politik gør sig godt i denne udenlandske kategori. Dette års vinder, Nader og Simin – en separation, foregår i Iran, et af verdens brændpunkter, og handler om sammenstødet mellem en muslimsk og en vestligsindet familie. De andres liv (2006), skildrer en stasi-agent i DDR-tiden, og Mit indre hav (2004) debatterer aktiv dødshjælp.

6. Eksperterne
Blandt flere amerikanske Oscar-eksperter er En kongelig affære allerede med i buzzen. ”Hvis filmen bliver Danmarks officielle indstilling, har den utvivlsomt en god chance for at få kronen for film med undertekster,” skriver Chris Willman fra det ansete branchesite The Wrap.

Også IndieWires Anne Thompson har En kongelig affære som en af favoritterne til at blive nomineret blandt de fem bedste.

7. Nikolaj Arcel
Den syvende og sidste grund handler ikke om filmens chancer, men om hvad vi vil med en Oscar-indstilling. Susanne Bier har allerede vundet en Oscar, og amerikanerne kender hende. De ved, hvad hun står for. Endnu en Oscar-nominering vil ikke være et springbræt – Bier er allerede sprunget.

Det vil det til gengæld være for 40-årige Nikolaj Arcel.

Han kom ud fra Den Danske Filmskole i 2001, hvor dogmebølgen var på sit højeste. Men han ville lave genrefilm og skabte sine egne bølger. Med debuten Kongekabale i 2004 viste han, at man på dansk grund kan lave en overbevisende politisk thriller, og flere instruktører blev inspireret til at forsøge at gøre ham kunsten efter. Og lur mig, om ikke han med En kongelig affære vil skabe en bølge af historiske dramaer.

Han har også fungeret som manuskriptforfatter, sparringspartner og rådgiver i et væld af danske filmprojekter. Han har været generøs med sit talent.

Med manuskriptet til Mænd der hader kvinder, som han skrev sammen med sin faste makker, Rasmus Heisterberg, hjalp han Niels Arden Oplev til et internationalt gennembrud. Nu er han og Heisterberg flyttet til Los Angeles, og en Oscar-nominering vil have en stor betydning for deres bestræbelser på at gøre karriere over there.

Kort sagt, Nikolaj Arcel fortjener en Oscar-indstilling, og hvis alt andet står lige mellem Den skaldede frisør og En kongelig affære i den danske Oscar-komités øjne, så bør dette være afgørende.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko