Nyhed
05. jan. 2007 | 15:15

Dansk filmmagasin lukker

Salget svigtede. Efter blot ni måneder kaster Total Film håndklædet i ringen.

Af Katrine Rantzau

En smilende Ben Affleck pryder Total Films nye nummer, men i det glamourøse filmmagasins kulisse er smilet stivnet. Forlaget Audio Media, der udgiver Total Film, har nemlig besluttet at lukke magasinet med omgående virkning, erfarer EKKO.

Total Film blev lanceret i midten af april 2006 som lillesøster til det engelske magasin af samme navn. "Her er lidt for enhver smag. Tom Cruise til den brede. Nikolaj Coster-Waldau til den feminine. Sharon Stone til den maskuline. Michael Haneke til den intellektuelle," skrev redaktør Cecilie Monggaard i sin første leder, der kom på gaden maj 2006.

Magasinet bød på stjerne-interviews, portrætter, anmeldelser, konkurrencer og test af hjemmebiografudstyr, dvdafspillere og andre gadgets. Men trods det brede anslag og det glittede papir trængte Total Film ikke for alvor igennem til målgruppen af 15-45-årige filminteresserede. Hverken kiosksalget eller annonceindtægterne levede op til forventningerne.

Som dansk udgivelse var Total Film lidt af en bastard. Cirka halvdelen af artiklerne var oversat fra det udenlandske forlæg, mens resten af indholdet var skrevet af danske freelancere med fokus på den hjemlige filmbranche. Og hvad der umiddelbart kunne ligne en smart samarbejdsaftale med økonomiske fordele, viste sig i praksis at være vanskelig at håndtere for redaktionen. Total Film havde svært ved at skabe sin egen identitet og en klar profil. Samtidig manglede der en stærk lanceringskampagne.

Total Film var månedsmagasin og nåede at komme på gaden ni gange.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko