Nyhed
03. juni 2022 | 17:25

Dansk filmskole lukker

Foto | Kort- & Dokumentar Filmskolen
Kort & Dokumentar Filmskolen ligger i kulturhistoriske omgivelser på Blomstervænget i Lyngby, hvor de folkekære Far til fire-film, Breaking the Waves og Åndernes hus er blevet produceret.

Efter 23 år lukker Kort & Dokumentar Filmskolen i de historiske bygninger ved Det Danske Filmstudie i Lyngby. Skolen kan ikke få det til at løbe rundt.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Danmarks største uafhængige filmskole, Kort & Dokumentar Filmskolen, skal lukke allerede 1. juli.

Det erfarer Ekko, der har fået bekræftet den triste nyhed af skolens bestyrelsesformand Henrik Audon.

”Løbet er kørt, for vi kan ikke få det til at køre rundt baseret på kommercielle principper uden statsstøtte. Det er simpelthen for svært at sælge uddannelse i Danmark, hvor den generelle holdning er, at uddannelse skal være gratis,” siger bestyrelsesformanden.

”Forudsætningen har været, at vi kan dreje en god del af aktiviteten over mod erhvervslivet. Men det tager lang tid og kræver ganske store investeringer. Med den usikkerhed, der er forbundet med det, kan vi ikke køre videre.”

Dermed bliver 25 freelance-ansatte undervisere og skolens få fastansatte medarbejdere opsagt.

De 100-200 årlige elever og kursister har ikke skabt nok indtægt til at få skolens økonomi til at hænge sammen. Faktisk ville det kræve omtrent dobbelt så mange, hvis skolen skulle løbe rundt. Men tilfredsheden med undervisningen har været stor.

”Vores seneste 250 elever på skolen har på en skala fra 1 til 5 vurderet os til et gennemsnit på 4,5, så det er en ekstremt høj tilfredshedskvalitet,” fortæller Henrik Audon.

Han afslører også, at der ”kun” mangler et par millioner, for at skolen ville kunne køre videre.

”Vi kan ikke sætte fingeren på noget som helst, men selv om vi har seksdoblet marketingsbudgettet, er der ikke kommet en forventet vækst i elevantallet. Vi har ventet på en ketchup-effekt efter coronakrisen, men den er ikke kommet. Det er vi nødt til at tage konsekvensen af.”

Mini-Hollywood på villavej
Den private Kort & Dokumentar Filmskolen blev etableret i 1999 og er beliggende på Blomstervænget ved Det Danske Filmstudie i Lyngby.

Det Danske Filmstudie var oprindelig hjem for ASA Film, der i 1950’erne lavede de folkekære Far til fire-film i studierne.

Igennem tiden er blandt andre Lars von Triers Breaking the Waves, Bille Augusts Åndernes hus og Zappa samt Susanne Biers Den eneste ene blevet optaget i filmstudiet.

Det var dengang et mini-Hollywood på en villavej, og selv om der i dag er knap så meget gang i produktionen, laves der stadig film på området. I øjeblikket indspiller Ditte Hansen og Louise Mieritz således tv-serien Dansegarderoben, som handler om danserne i Cirkusrevyen på Bakken i 70’erne.

Området huser altså også Kort & Dokumentar Filmskolen, der udbyder kurser og efteruddannelse inden for områder som instruktion, fotografering og manuskriptskrivning. En klippeworkshop på fem dage koster 19.800 kroner, mens et dokumentarkursus på tre dage koster 13.500 kroner.

I 2019 blev oprettet to længere uddannelser i fotografering og klipning samt dokumentarinstruktion, som med atten ugers undervisning koster 52.000 kroner.

Man har også kunnet tage kurser på halvanden måneds tid, hvor man lærer at producere videoindhold eller skabe animationer på den såkaldte Motion Designer-uddannelse.

Svært efter corona
I 2019 fortalte de daværende ledere på Kort & Dokumentar Filmskolen, Steven Changtrakul og Barnaby Stig Swann Pedersen, i Ekko om planerne om at sætte skub i uddannelsesdelen på skolen.

Siden skete der store forandringer.

I efteråret 2020 købte Christina Hove, tidligere direktør i transportfirmaet DSV’s globale it-afdeling, den konkurstruede Kort & Dokumentar Filmskolen og indtrådte som ny administrerende direktør.

Hun har kæmpet forgæves for at redde skolen, der har været i en negativ, økonomisk spiral de seneste seks år.

”Jeg vil meget gerne sige tak til alle vores undervisere, som har båret, støttet og gået en ekstra mil for at få det til at lykkes. Der har været kæmpestor opbakning, og det er jeg taknemmelig for,” siger Christina Hove.

”Men efter corona har det været svært at komme i gang igen. Det hører vi også fra andre i efteruddannelsesbranchen. At efteruddanne sig er bare ikke det, folk gør som det første efter corona.”

Direktøren mener, at den danske filmbranche mister noget med lukningen af Kort & Dokumentar Filmskolen.

”Det er jo en skole, hvor der altid har været fokus på håndværket og historiefortællingen. Vi har haft 40 kurser om alt fra klipning, lyd og lys over manuskript til videojournalistik. Kursisterne har lært at arbejde med forskellige programmer, så det er alle aspekter af filmens verden, og den bredde er noget unikt for skolen.”

Et stort tab
En lang række filmfolk har undervist på forskellige kurser på Kort & Dokumentar Filmskolen.

Blandt andet har dokumentaristen Jesper Dalgaard, instruktøren bag Kandis for livet, været forbi for at undervise, mens de faste lærere tæller instruktørerne Sami Saif og Kenneth Sorento samt manuskriptforfatter Dan Hoffmann og Jørgen Kastrup.

Kenneth Sorento ærgrer sig over lukningen.

”Det er et stort tab for hele film- og tv-branchen, fordi skolen har budt på en blanding af noget erhvervsrettet og noget mere kunstnerisk. Skolen har haft et stort udbud,” siger Kenneth Sorento.

Han mener, at ledelsen har gjort, hvad den kunne.

”Christina Hove og hendes folk har været professionelle og haft en masse idéer til at udvikle skolen, blandt andet med kurser om virksomhedsfilm, ligesom vi har holdt gratis seminarer, som har fået fin respons. Men det er desværre ikke blevet den succes, vi havde regnet med,” siger Kenneth Sorento.

”Det er et kæmpe behov for efteruddannelse, ikke mindst for VJ’s og Shooting Directors, som er mit område. Men i film- og tv-branchen er vi ikke så gode til efteruddannelse, og i post-coronaen er det slet ikke det, som bliver prioriteret.”

Savner de unge
Også Jørgen Kastrup er meget ked af lukningen af Kort & Dokumentar Filmskolen, men han mener, at skolen er kørt i en forkert retning.

”Vi har været lidt uenige, for jeg synes det var et fejlgreb at gå efter erhvervslivet,” siger Jørgen Kastrup, der har skrevet manuskript til en række DR-serier og Hvidstengruppen med Regner Grasten.

”Da Bo Hasselbalch stod i spidsen for Kort & Dokumentar Filmskolen, havde vi unge, ivrige mennesker, der ville lære at lave film og var meget engagerede.” 

”De forsvandt helt, da man begyndte at lave det om til erhvervslivet. Det er ikke ligefrem de mennesker, jeg gider undervise.” 

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko