sundance 2020
23. jan. 2020 | 09:29 - Opdateret 23. jan. 2020 | 12:01

Danskere viser flaget på Sundance

Foto | Sturla Brandth Grøvlen
Benh Zeitlin, instruktøren bag Hushpuppy, vender tilbage med Wendy, en moderne nyfortolkning af Peter Pan-historien.

Programmet på USA’s førende filmkunstfestival går bag om Peter Madsen, lover nyt fra Hushpuppy-instruktøren Benh Zeitlin og byder sig til med psykologiske dramaer og skizofrene metafilm.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Sneen falder i Park City i det vestlige USA, og i den normalt så søvnige bjergby er der fuldt drøn på forberedelserne til Sundance, der efterhånden er blevet verdens førende for filmtalenter.

Det tynder ud i skisportsentusiasterne på byens hoteller, efterhånden som de afløses af en hær af frivillige arbejdere, journalister og filmskabere i alle afskygninger – fra de helt grønne til de gamle veteraner.

Alle er her for det samme. Man møder sjældent lokale i billetkøerne. Det er filmene, det handler om, og igen i år er der god grund til at glæde sig over et alsidigt og spækket program, som begynder i dag.

Tæt på Peter Madsen-kulten
Set med danske øjne må dokumentaren Into the Deep være blandt festivalens hovedfilm. Den australske dokumentarist Emma Sullivan fulgte Peter Madsens rumprojekt, indtil opfinderens brutale mord på svenske Kim Wall tvang hende til at skifte retning.

Frem for det planlagte portræt skildrer hendes dokumentar, der allerede er opkøbt af Netflix, Madsens medhjælpere og venner, alle dem, der summede omkring ham på Refshaleøen.

Filmen optrevler personlighedskulten omkring ”Raket-Madsen” ved at fokusere på dem, der blev draget og som derfor fik det bestialske mord traumatiserende tæt ind på livet.

Af anden dansk deltagelse kan nævnes stortalentet Kristian Håskjolds komedieserie Kemohjerne, der deltager i festivalens Indie Episodic-program og har fået fire stjerner af Ekkos anmelder.

Den handler om 28-årige Oliver, der må vænne sig til en helt ny virkelighed, da en mavepuster af en diagnose truer med at gøre ham til en statist i sit eget liv.

Kristian Håskjold er måske bedst kendt for kortfilmen Forever Now, der vandt Shortlist Prisen i 2018. Han vil bidrage til vores Sundance-dækning med sin egen dagbog fra festivalen, som vil blive bragt her på siden.

Også halvdanske Viggo Mortensen tropper op i Park City, når han i en alder af 61 debuterer som instruktør med Falling. Filmen er fotograferet af danske Marcel Zyskind. Den handler om en homoseksuel mand, som lader sin halvdemente og stokkonservative far flytte ind i sit hjem. Her bor han med sin partner og deres datter, hvad der ikke falder i god jord hos den gamle knark.

Vi skal måske også lige have med, at Pilou Asbæk giver los som den psykopatiske blind date, hovedpersonen flygter fra i Run Sweetheart Run.

Peter Pan-filmatisering
To film på festivalen kommer fra gamle festivalhelte, der har taget sig god tid til at brygge på den svære film nummer to.

Benh Zeitlin havde den ganske filmverden for sine fødder efter den sansemættede Beasts of the Southern Wild, der i Danmark fik titlen Hushpuppy efter sin stolte, seksårige hovedperson. Hans nutidige Peter Pan-fortolkning Wendy tegner til at blive endnu et bevægende portræt af barnevildskab.

Filmen følger den lille pige Wendy, der sniger sig på et tog for at følge den løsslupne purk Peter Pan. I det spritnye nummer af Ekko fortæller filmens norske og dansk uddannede fotograf, Sturla Brandth Grøvlen, levende om filmens hektiske tilblivelse – men efter traileren at dømme har Benh Zeitlin igen fundet frem til noget særegent og smukt.

Også Sean Durkin vender tilbage til Park City, ni år efter han og Elizabeth Olsen brød igennem med det sindsoprivende kultdrama Martha Marcy May Marlene.

Hans fortællestil er foruroligende og præcis, så man gyser næsten over, hvordan han vil blotlægge yuppie-generationens moralske råddenskab i The Nest. Her rykker en engelsk forretningsmand (Jude Law) sin amerikanske familie op med rode, da han flytter dem fra deres småmaterialistiske forstadsliv til en ødsel herskabsvilla i England.

Force Majeure på amerikansk
Sundance er forbeholdt independent-film, men den betegnelse er ikke helt så sigende i dag, som dengang Robert Redford udstak festivalens retning tilbage i 80’erne.

Mange af filmene på årets festival er finansieret uden om Hollywoods påståelige mellemledere, men er siden blevet købt af større distributører.

Det gælder for eksempel spiondramaet Ironbark, der har Benedict Cumberbatch i hovedrollen som en uanselig forretningsmand, der bliver amatørspion under Cuba-krisen. Filmen havde en overgang dansk premieredato i februar, men distributørerne lader til at holde vejret frem til premieren i morgen fredag.

Ironbark er baseret på en sand historie, og det samme er dramaet Worth med Michael Keaton i hovedrollen som en advokat, der udpeges til at håndtere erstatningssager for ofrene for terrorangrebene den 11. september 2001.

Sundance bryster sig af sit politiske engagement, og Worth ser på papiret ud til at være rundet af samme politiske indignation som sidste års The Report og Official Secrets.

Mere tvivlsom virker Downhill, et amerikansk remake af Ruben Östlunds mesterlige Force Majeure fra manusforfatterne bag The Descendants. Filmen har ganske vist de komiske sværvægtere Julia Louis-Dreyfus og Will Ferrell i hovedrollerne, men virker alligevel lidt unødvendig på papiret.

Men vi krydser selvfølgelig fingre og følger det kloge råd, Ruben Östlund gav forleden til branchemediet Variety: ”Jeg ser på det, som når et teater laver en nyopsætning af et gammelt stykke: De små forskelle i læsningen er en stor del af, hvad der gør forestillingen interessant.”

Fra Clark til St. Vincent
Der er godt dramatisk gods i den kreative proces.

Josephine Deckers Madeline’s Madeline, der havde premiere på festivalen i 2018, er et klaustrofobisk portræt af en tærende kunstnerisk proces. Så der er store forventninger til hendes næste, Shirley, som også er fotograferet af Sturla Brandth Grøvlen.

Historien har en autentisk forankring i den amerikanske horror-forfatter Shirley Jackson, der i filmen spilles af Elisabeth Moss. Sammen med sin mand inddrager hun et ungt ægtepar i et psykologisk spil, hun bruger som inspiration til sin næste roman.

Fans af den amerikanske rockmusiker St. Vincent – til daglig kaldet Annie Clark – kan også glæde sig til The Nowhere Inn, der lyder som en skizofren metasatire.

Filmen handler om den hverdagskedelige Clark, hvis bedste ven optager en dokumentar om hendes musikkarriere. I et forsøg på at pifte dokumentaren op skifter hun personlighed til den flamboyante St. Vincent, imens vennen forsøger at indfange en flygtig og måske grundlæggende fabrikeret autenticitet.

Meget godt i vente
Miranda July, der søsatte instruktørkarrieren på Sundance med den charmerende Me and You and Everyone We Know, vender også tilbage til festivalen i år.

Kajillionaire er en absurd komedie om en kvinde, der tager et forsinket opgør med forældre, der har opdraget hende til at svindle, snyde og stjæle ved enhver lejlighed.

Svenske Amanda Kernell, hvis Sameblod var en foruroligende fortælling om fornægtet racisme, dukker også op i Park City med Charter – en familie-thriller om en mor, der har forladt sine børn og nu vender tilbage.

Der er også nyt fra Alan Ball, forfatteren bag American Beauty og showrunneren på Six Feet Under og True Blood. Han står bag homodramaet Uncle Frank. Og Dee Rees, der har lavet den fremragende Mudbound, er klar med The Last Thing He Wanted – en eksplosiv, politisk thriller med Anne Hathaway, Willem Dafoe og Ben Affleck på rollelisten.

Sundance vokser sig større og større, og det er ikke nødvendigvis de mest kendte navne, der varsler de bedste filmoplevelser. Ofte må man gå på opdagelse i sideprogrammerne, holde sig vågen til midnatspremiererne eller tage en chance med NEXT-filmene, der er udvalgt alene, fordi de skejer ud.

Man ved aldrig, hvad der er i vente. Det er jo derfor, vi er her!

Trailer: Wendy

Kommentarer

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Sundance.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Sundance blev grundlagt i 1978 og er den største independent-festival i USA.

Som eneste danske medie dækker Ekko festivalen.

Løber fra 23. januar til 2. februar.

Ekko #84

Sturla Brandth Grøvlen fortæller om at fotografere Wendy i Ekkos nye nummer.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Hvis du tegner abonnement, kan du vælge mellem halv pris på tolv kvalitetsfilm eller én gratis biografbillet.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko