Viborg Animation Festival 2024
10. sep. 2024 | 14:46

Anbefaling: De bedste film på Viborg-festivalen

Foto | Tiger Unterwegs Filmproduktion

I den syrede kortfilm Bye Bear klæder robotter sig ud som dyr og drømmer om at være af kød og blod. 

Man kan blive helt rundtosset af de mange rørende og syrede værker i årets filmprogram på Viborg Animation Festival, så Ekko udpeger ti film, du ikke må gå glip af.

Af Frederik Hoff

Viborg Animation Festival 2024 er begyndt, og ud over en række spændende arrangementer disker de som sædvanlig op med et filmprogram i høj klasse.

For den nye festivalgænger kan det være svært at orientere sig i, hvad der er værd at prioritere, når Nordisk Film Biografer Viborg og baglokalet i specialølbaren Ølluminati begynder at vise film.

Skal man se en polsk nationalfortælling udspille sig i håndmalede billeder, eller er det bedre givet ud at kaste sig over et korfilmprogram med verdens mest underlige eksperimentalfilm?

Eller skal man måske bare spille helt sikkert og se Garfield?

Frygt ej, Ekkos faste udsendte på festivalen gennem seks år står klar til at pege dig i retning af dette års største filmoplevelser på festivalen.


Bye Bear

De mange kortfilmprogrammer på Viborg Animation Festival er altid et højdepunkt, og i programmet VAF Best Short finder man tidens ypperligste korte animationsfilm fra hele verden.

Nogle er simple fortællinger fortalt på klassisk vis, mens andre er mærkelige historier fortalt på lige så mærkelig vis.

Tyske Jan Blitzers Bye Bear befinder sig i den sidstnævnte kategori.

En gruppe robotter mødes på et forladt motel i 80’erne og ifører sig dyrehoveder – blandt andet bjørne – mens de drømmer om at være af kød og blod. Men netop denne aften må en af maskinerne forlade fællesskabet og forandre sig radikalt.

Det er en grotesk fortælling om naturen som et æstetisk ideal i en verden af moderne teknologi. Historien er fortalt med uforglemmelige, 3d-animerede billeder og pirrende, elektronisk musik.

Se Bye Bear i programmet VAF Best Short – Program 1.


Vandpyt

De unge instruktører Mads Theodor Bonde og Maria-May Backhaus Brown var mundlamme, da de vandt prisen for bedste animation på kortfilmfestivalen i Odense for lidt over en uge siden med Vandpyt.

Filmen bruger en blød streg og rolig guitarmusik til at danne den rolige ramme om en lille piges forsøg på at få sin travle fars opmærksomhed, mens deres hus flyder over med vand.

Mads Theodor Bonde og Maria-May Backhaus Brown har studeret på Kunsthøjskolen i Holbæk og fik i fire uger undervisning af den danske animationskunstner Sara Koppel, som var årets VAF-kunstner på festivalen i Viborg i 2022.

De må have været gode til at suge til sig, for på trods af meget lidt erfaring har instruktørparret præsteret et rørende lille værk om at være barn i en voksen verden og bruge sin fantasi til at redde sig selv.

Se Vandpyt i programmet Open Workshop Danish Talent.


Bønderne

I år har festivalen droppet at uddele en pris for bedste animation i spillefilmlængde. Men det betyder ikke, at det skorter på lange kvalitetsfilm i programmet, og Bønderne er et prægtigt eksempel.

DK og Hugh Welchman slog benene væk under animationsverdenen i 2017 med verdens første totalt oliemalede spillefilm Loving Vincent, og nu er de tilbage med en endnu mere ambitiøs opfølger.

Historien om et snæversynet, polsk landsbysamfund er baseret på Władysław Reymonts nobelprisvindende nationalroman Bønderne, og det har krævet fem timer at kreere hvert enkelt billede i den gudesmukke film.

Som Hugh Welchman fortalte Ekko, var det et kæmpe bøvl at færdiggøre filmen, og blandt andet måtte holdet evakuere et hold ukrainske malere, da deres hjemland undervejs blev invaderet af Rusland.

Heldigvis har det været det hele værd.

Se Bønderne 10. september kl. 20 eller 13. september kl. 20 i Nordisk Film Biografer Viborg.


The Wild-Tempered Clavier

Nogle animatorer tegner på papir, og andre bruger et computerprogram som lærred. Den tyske filmskaber Anna Samo maler på toiletpapir.

Og hvor man generelt på film forsøger at skjule mekanikken bag illusionen om billeder i bevægelse, lægger Samo sin metode frit frem i The Wild-Tempered Clavier.

Her sætter hun små toiletruller op i en spole, som var de filmruller, og lader dem passere over skærmen, så det danner en lille, simpel tegnefilm.

Undervejs bliver hun nødt til at reparere et hul i det sarte papir ved at klippeklistre, ligesom man gjorde i filmens barndom for over hundrede år siden.

Med den spinkle klavermusik i baggrunden føles Samos værksom at se filmmediet blive opfundet på ny med alle dets herlige ujævnheder, fejl og charme.

Se The Wild-Temperede Clavier i programmet VAF Best Short – Program 2.


Power of Resurrection (Tales of Alethrion)

I 2015 vandt Mikkel Mainz Elkjær og Kenneth Ladekjær prisen for bedste animation ved Ekko Shortlist Awards med The Reward: Tales of Alethrion – The First Hero.

Som den lange titel antyder, er det første kapitel i en længere serie af kortfilm. Tilsammen fortæller de historien om dusørjægeren Alehtrion, der tager på eventyr i et fantasiunivers.

Siden er der kommet adskillige nye afsnit, og nu kan den ottende episode ses i Viborg.

De to filmskabere mestrer en nostalgisk tegnefilmstil, der vækker mindelser om den gamle Valhalla-film, og der er sværdkamp og trolddom for alle pengene.

Se Power of Resurrection (Tales of Alethrion) i programmet Open Workshop Danish Talent.


Wander to Wonder

Belgiske Nina Gantz har allerede imponeret på den europæiske animationsscene med stop motion-værket Edmond, der i 2015 vandt prisen for bedste korte animation og adskillige andre priser på prestigiøse festivaler.

Efter en lang pause er hun tilbage med endnu en fabelagtig – og utroligt mørk – fortælling.

Tre miniaturemennesker har i årevis spillet med i et børneprogram. Men nu er skaberen og værten død, og helt fortabte fortsætter de med at indspille mere og mere groteske afsnit.

Med pletfri stop motion-animation fortæller Gantz en original historie om længslen efter et formål i en mere og mere meningsløs verden. Det ender med overraskende meget nøgenhed, og minsandten om ikke galskaben også går ud over en uskyldig høne til sidst.

Se Wander to Wonder i programmet VAF Best Short – Program 1.


Monkey Movie

Siden tidernes morgen har mennesker bekriget hinanden for at sikre sig en plads i solen.

I Svanna Christiansens afgangsfilm fra The Animation Workshop i Viborg, Monkey Movie, er det en kamp mellem menneskets forfædre: aberne. De kæmper om at sidde så højt som muligt i trækronerne for at få adgang til de livgivende stråler.

Da en død abe falder fra trætoppen, finder en ung, opfindsom primat modet til selv at tage kampen op.

Med en pangfarvet visuel stil – der ikke er bange for blod – bliver det til et simpelt, men intenst drama om store drømme og den opslidende kamp for en højere plads i hierarkiet.

Se Monkey Movie i programmet Open Workshop Danish Talent.


OCCHIO

Verden er et skræmmende sted, når den vigtigste sans, synssansen, bliver hæmmet.

Italiensk-tyske Giulia Falciani formidler sin egen oplevelse med en alvorlig øjeinfektion i den uhyggelige, absurde film OCCHIO.

En tysk læge taler klinisk om øjeæblet, der bliver mishandlet i gruopvækkende billeder, og en italiensk lillepigestemme messer manisk en bøn, for at gluggerne må blive raske.

Universet bliver mere og mere vanvittigt, jo mindre øjet virker, og instruktørens egen smerte bliver mærkbar. Man efterlades med ondt i både mave og hornhinde.

Se OCCHIO i programmet VAF Best Experimantal – Program 2.


Butterfly

Økosystemet fungerer perfekt i den lille psykedeliske dal, hvor et vandløb giver liv til alle de løjerlige beboere. Lige indtil en sommerfugl sætter sig fast i vandet og blokerer det livsnødvendige kredsløb.

Suncana Brkulj lykkes med en lige dele meditativ og storladen fortælling om naturens skrøbelighed i en film, der kun benytter en eneste billedindstilling. Der zoomes lidt, men der klippes aldrig.

Den kroatiske instruktør har lavet filmen under sit ophold på Open Workshop i Viborg, og det lokale selskab Late Love Productions har coproduceret. Det gør Butterfly til årets eneste delvist danske film, som er nomineret i hovedkategorien.

Se Butterfly i programmet VAF Best Short – Program 2 og i Open Workshop Danish Talent


Wait for Me in a Dream

Viborg Animation Festival er et fremragende sted at spotte fremtidens store animationsskabere.

I programmet VAF Best Graduation er de bedste afgangsfilm fra verdens mange animationsskoler udvalgt, og i år viser polske Natalia Durszewicz sig som et lysende talent.

Hendes skolefilm Bestie Wokol Nas blev vist på Cannes-festivalen i 2021, og sidste år dimitterede hun fra special effects-uddannelsen på Filmskolen i Lodz med det poetiske alderdomsdrama Wait for Me in a Dream.

Filmen bruger en dunkel, malerisk stil til at tegne portrættet af et ældre ægtepar, der kæmper for at holde fast i kærligheden på trods af den væmmelse, forvirring og angst, der er kommet med den enes sygdom.

Den 29-årige instruktør leverer et rørende indblik i den tragiske slutning, som nemt kan komme på et langt lykkeligt ægteskab.

Se Wait for Me in a Dream i programmet VAF Best Graduation – Program 1.

Trailer: Viborg Animation Festival 2024

Kommentarer

Viborg Animation Festival

Startede i 2012 med at vise animationsfilm for børn og voksne.

Danmarks største animationsfestival.

Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.

Finder sted 9. – 15. september.

Frederik Hoff dækker for sjette gang festivalen for Ekko.

Læs mere.

© Filmmagasinet Ekko