Oscar 2015
18. feb. 2015 | 14:10

Oscar-spådom: Det bliver uhyre tæt i år

Søndag nat er tidspunktet for filmårets mest glamourøse fest, og samtidig lader årets Oscar-uddeling til at blive én af de mest spændende i nyere tid.

Ekko giver her sit bud på vinderne ved Oscar-showet 2015, som tegner til at blive det nye årtusindes hidtil mest tætte og interessante statuettekapløb.

Af Casper Hindse

Man skal sætte rigeligt med kaffe over natten til mandag, for der vil være spænding i flere af de tunge Oscar-kategorier indtil sidste sekund.

Ja, faktisk ser den mest åbne af dem alle ud til at være den allerstørste. ”Bedste film” kan lande hele fire steder her kun få dage før showet, som har How I Met Your Mother-Barney, Neil Patrick Harris, som vært.

Det er det helt særegne sammenstød mellem de brede publikumsfilm (The Imitation Game og American Sniper) samt de mere eksperimenterende og udfordrende filmelsker-film (Boyhood og Birdman), der gør Oscar 2015 så djævelsk spændende.

Her skærer Ekko imidlertid igennem og giver det endelige bud på, hvem der vinder de gyldne statuetter i Hollywood, når stjernerne har indfundet sig i Dolby Theatre søndag aften amerikansk tid.

Bedste film: Birdman

For kun få uger siden virkede det hele afgjort. Boyhood lignede en sikker vinder med fortællingen om en drengs liv filmet over tolv år. Men box office-folk og Birdman har villet det anderledes. I disse uger storhitter The Imitation Game og American Sniper i biograferne på den anden side af Atlanten, og derfor ser mange dem som Oscar-favoritter.

Herfra skal det dog siges, at Birdman formentlig er eneste reelle modstand til Boyhood. Birdman har nemlig legesygen, skuespillerfortællingen, det filmiske mod og masser af branchereferencer at bryste sig af, og netop denne cocktail gav for blot få år siden succes til The Artist.

Samtidig blev Birdman-instruktør Alejandro Gonzáles Iñárritu forleden belønnet med instruktørernes egen Directors Guild Award, så noget kunne tyde på, at Birdman slår Boyhood og vinder den største pris.

Hos Ekko siger hjertet Boyhood, som kan ses gratis online med det nye nummer af magasinet – men hjernen siger nu engang Birdman.

Bedste instruktør: Richard Linklater

Her må Alejandro González Iñárritu (Birdman), Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel), norske Morten Tyldum (The Imitation Game) og Bennett Miller (Foxcatcher) alle se sig slået af Richard Linklater og Boyhood. Det er intet mindre end en mageløs instruktørpræstation at lave en film over tolv år og få så gode ting frem i sine skuespillere. Prisen bliver Linklaters.

Bedste mandlige hovedrolle: Eddie Redmayne

Hvis ”bedste film” er tæt, så er dette næsten dødt løb. Michael Keaton har ligget lunt i svinget længe, men efter premieren på American Sniper fik Bradley Cooper sin tredje Oscar-nominering på tre år, og mange pegede på skarpskytte-rollen som den, der skulle hive en guldstatuette hjem til Coopers residens.

Men her kun få dage før Oscar-showet, lader Teorien om alting til at have ført så effektiv en branchekampagne, at unge Eddie Redmayne løber med hele hæderen. Redmayne spiller den invaliderede professor Stephen Hawking – og en handikappet genial, verdensberømt mand er jo nærmest, hvad Oscar-statuetter er støbt af.

Bedste kvindelige hovedrolle: Julianne Moore

Julianne Moore har vundet alt indtil nu for sin formidable rolle i Jeg er stadig Alice, hvor hun spiller en sprogprofessor, som rammes af Alzheimers. Reese Witherspoon (Wild), Rosamund Pike (Kvinden der forsvandt), Felicity Jones (Teorien om alting) og Marion Cotillard (To dage, én nat) kan godt forberede sig på at skulle klappe, når Moore indtager scenen for at modtage sin velfortjente (første!) Oscar.

Bedste mandlige birolle: J.K. Simmons

Også her er det næsten sikkert, at det bliver J.K. Simmons, som skal hente en guldstatuette med hjem for sit fænomenale spil i Whiplash. Eneste reelle udfordrer lader til at være Edward Norton for Birdman, men sandsynligheden er forsvindende lille, fordi Simmons (ligesom Moore) har vundet stort set alt, hvad der er at vinde indtil nu.

Bedste kvindelige birolle: Patricia Arquette

Efter at hverken Jessica Chastains hjerteskærende præstation i A Most Violent Year eller Rene Russos modbydelige pressekvinde i Nightcrawler kom med i kategorien, ligner denne kategori en motorvej til Patricia Arquette for tolv års tro tjeneste i Boyhood, der forhåbentlig er lige så rørende i sin tale, som hun har været op til Oscar-showet, når hun har indtaget en prisuddelingsscene.

Bedste originale manuskript: The Grand Budapest Hotel

Dette er i år en enormt stærk kategori, som kan gå tre veje: Birdman-vejen, Boyhood-vejen eller tage hele turen til Budapest. Og netop The Grand Budapest Hotel ligner en lille favorit med sin fortælling fra et Stefan Zweig-univers, som er hylende morsomt og sommetider også rørende.

Instruktør Wes Anderson ligner manden, der skal på scenen foran de to forhåndsfavoritter, fordi hans manus emmer af den nostalgi, som akademiet plejer at hylde så stærkt (tænk blot igen på The Artist).

Bedste manuskript baseret på andet forlæg: The Imitation Game

I modsætning til manuskriptsidemanden er dette ikke en kategori, som interessen er overvældende for. Derfor kan feltets dark horseWhiplash – lave en overraskelsesmanøvre og løbe med sejren. Paul Thomas Andersons Inherent Vice er nok for ”stenet” til komme i betragtning, selvom den er fremragende.

Vi har spiller dog ”sikkert” og sætter vores penge på The Imitation Game foran Teorien om alting og American Sniper.

Bedste fotografering: Birdman

Birdman vinder. Filmen er overlegen i sine filmiske visioner, og hverken Unbroken eller The Grand Budapest Hotel kommer i nærheden.

Usandsynlige overraskelser skulle være Lukasz Zal og Ryszard Lenczewskis overdådige samarbejde Ida eller Dick Popes Mr. Turner-billeder, men det ser nu alligevel ud til, at Birdman-fotograf Emmanuel Lubezki skal på scenen og have sin anden Oscar i træk (sidste år vandt han for billederne i Gravity).

Bedste dokumentar: Citizenfour

Tja, hovedpersonen kommer nok ikke. For det står nemlig ret klart, at Edward Snowden-dokumentaren Citizenfour napper statuetten.

Netflix-dokumentaren om redningen af en truet gorilla, Virunga, lader til at være den eneste anden film i kategorien med fornuftigt buzz for tiden, og derfor må fremragende værker som Wim Wenders’ Salt of the Lake, den anmelderroste Finding Vivian Maier og krigsdokumentaren Last Days in Vietnam nok konstatere, at Oscar-løbet er kørt for deres vedkommende.

Bedste udenlandske film: Ida

Mange vil nok pege på russiske Leviathan som favoritten, men det tyder nu alligevel på, at den polske nonne-film Ida stikker af med statuetten. Ida har nemlig hele (nazi-)historien til at vinde, og samtidig er filmen blevet nomineret for fotografering, hvilket viser, at mange akademimedlemmer faktisk har set Ida. Det skal man ikke forklejne i Oscar-sammenhæng.

Wild Tales, Tangerines og Timbuktu virker alle som usandsynlige vindere, men hvad vælger Akademiet: Nostalgi med Ida eller aktuel politik med Leviathan? Vi hælder til, at det vil blive nostalgiens og film-filmenes år i år. Både i denne kategori og generelt.

Bedste klipning: Boyhood

Favoritten er umiddelbart Boyhood, men Whiplash kan overraske. Der ligger så mange skjulte kvaliteter gemt i jazz-filmens elegante klipning, og det kan Akademiet snildt have opdaget. Vi tror dog, at tour de force-præstationen at klippe tolv års optagelser i Boyhood bliver afgørende.

Bedste production design: The Grand Budapest Hotel

Wes Anderson er over alle her. The Grand Budapest Hotel vinder med længder.

Bedste kostumedesign: The Grand Budapest Hotel

Kan Into the Woods drille The Grand Budapest Hotel? Næppe. Det bliver Anderson igen.

Bedste makeup og hår: The Grand Budapest Hotel

Igen er det The Grand Budapest Hotel, man her skal slå. Men det kan man ikke. Anderson tager tredje på stribe.

Bedste score: Teorien om alting

Denne kategori er drilsk, fordi ulykkesfuglen Alexandre Desplat er nomineret for både The Imitation Game og The Grand Budapest Hotel. Desplat har nu været nomineret otte gange over de sidste ni år – men har stadig aldrig vundet en Oscar. Ikke desto mindre hepper vi på den islandske ”halvdansker” Jóhann Jóhannsson med Teorien om alting.

Bedste originale sang: Selma

Den napper Selma og sangen Glory. Eneste reelle udfordrer er Everything is Awesome fra Lego­-filmen, men eftersom filmen af uransagelige årsager ikke kom i betragtning i animationskategorien, bør den heller ikke have en reel chance her.

Bedste animationsfilm: Sådan træner du din drage 2

Feltet er stærkt i år, men det ser ud til at blive prisslugeren Sådan træner du din drage 2, der løber med denne kategori. En outsider kunne være Sangen fra havet, men sandsynligheden er lille.

Bedste kortfilm: The Phone Call

I en kategori, hvor Danmark har stolte traditioner, ligner det i år en sejr til engelske The Phone Call med altid formidable Sally Hawkins som en kvinde, der sidder for enden af en kriselinje og modtager et opkald fra en selvmordstruet, ældre mand.

Alternativt kunne den schweiziske Parvaneh om en ung asylpige og hendes forhold til en lokal pige i en lille alpeby tage statuetten, men det ligner nu en britisk triumf.

Bedste korte dokumentarfilm: Crisis Hotline

Velmenende telefon-samtaler er et hit i år. Vinderen bliver Crisis Hotline om amerikanske krigsveteraner, som må gør noget så oldschool som at ringe til en kriselinje, når det hele brænder sammen for dem.

Bedste animerede kortfilm: Feast

Aftenen ligner en fest for Feast, der har vundet de indflydelsesrige Annie Awards samt Hampton International Film Festival på sin vej mod Oscar-showet, og som handler om en mands kærlighedsliv set gennem hans hunds øjne.

Bedste lydmiks: Whiplash

Her er Whiplash ikke længere dark horse, men tværtimod favorit. Filmen er overlegen i forhold til sine konkurrenter med mikset af musik som udtryksform, og det er vel kun Interstellar, som kan true jazz-filmen. Men mon den gør det?

Bedste lydklipning: American Sniper

Det lugter af patriotisme som underlægning til stjerner og striber – og altså American Sniper. Men hvis Birdman har en stor aften, kan det også let blive den. Der er umiddelbart ekstremt tæt løb mellem disse to film i kategorien, men American Sniper er en kneben favorit, fordi det er svært at forestille sig, at filmen slet ikke skulle få én eneste pris.

Bedste visuelle effekter: Interstellar

Det bliver Interstellar. Alt andet vil næsten være tyveri, og selvom Abernes planet: Revolutionen har mange fans, så vil det være et skidt filmteknisk signal, at overse Interstellar netop her.

Oscar-nomineringer 2015

Bedste film
American Sniper
Birdman
Boyhood
The Grand Budapest Hotel
The Imitation Game
Selma
The Theory of Everything
Whiplash

Bedste mandlige hovedrolle
Steve Carell (Foxcatcher)
Bradley Cooper (American Sniper)
Benedict Cumberbatch (The Imitation Game)
Michael Keaton (Birdman)
Eddie Redmayne (The Theory of Everything)

Bedste mandlige birolle
Robert Duvall (The Judge)
Ethan Hawke (Boyhood)
Edward Norton (Birdman)
Mark Ruffalo (Foxcatcher)
J.K. Simmons (Whiplash)

Bedste kvindelige hovedrolle
Marion Cotillard (Two Days, One Night)
Felicity Jones (The Theory of Everything)
Julianne Moore (Still Alice)
Rosamund Pike (Gone Girl)
Reese Witherspoon (Wild)

Bedste kvindelige birolle
Patricia Arquette (Boyhood)
Laura Dern (Wild)
Keira Knightley (The Imitation Game)
Emma Stone (Birdman)
Meryl Streep (Into the Woods)

Bedste animation
Big Hero 6
The Boxtrolls
How to Train Your Dragon 2
Song of the Sea
The Tale of the Princess Kaguya

Bedste fotografering
Emmanuel Lubezki (Birdman)
Robert Yeoman (The Grand Budapest Hotel)
Lukasz Zal and Ryszard Lenczewski (Ida)
Dick Pope (Mr. Turner)
Roger Deakins (Unbroken)

Bedste kostume
Milena Canonero (The Grand Budapest Hotel)
Mark Bridges (Inherent Vice)
Colleen Atwood (Into the Woods)
Anna B. Sheppard and Jane Clive (Maleficent)
Jacqueline Durran (Mr. Turner)

Bedste Instruktion
Alejandro González Iñárritu (Birdman)
Richard Linklater (Boyhood)
Bennett Miller (Foxcatcher)
Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel)
Morten Tyldum (The Imitation Game)

Bedste dokumentar
Citizenfour
Finding Vivian Maier
Last Days in Vietnam
The Salt of the Earth
Virunga

Bedste dokumentar kortfilm
Crisis Hotline: Veterans Press 1
Joanna
Our Curse
The Reaper
White Earth

Bedste klipning
Joel Cox and Gary D. Roach (American Sniper)
Sandra Adair (Boyhood)
Barney Pilling (The Grand Budapest Hotel)
William Goldenberg (The Imitation Game)
Tom Cross (Whiplash)

Bedste fremmedsprogede film
Ida (Polen)
Leviathan (Rusland)
Tangerines (Estland)
Timbuktu (Mauretanien)
Wild Tales (Argentina)

Bedste makeup
Bill Corso and Dennis Liddiard (Foxcatcher)
Frances Hannon and Mark Coulier (The Grand Budapest Hotel)
Elizabeth Yianni-Georgiou and David White (Guardians of the Galaxy)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko