Cannes 2021
10. juli 2021 | 12:31

”Det er gået tilbage siden seksuel revolution”

Foto | Guy Ferrandis
Nonnerne Bartholomea (Daphne Patakia, tv.) og Benedetta (Virginie Efira) indleder en varmblodet affære på deres kloster i 1600-tallets Italien.

Den 82-årige provokatør Paul Verhoeven er i Cannes med et lesbisk nonnedrama, hvis sexscener med gud i baggrunden bygger på virkelige hændelser.

Af Nicki Bruun

Paul Verhoeven er altid garant for at skabe stærke reaktioner.

Den hollandske instruktør slog i 70’erne igennem i hjemlandet med film som Tyrkisk konfekt. Siden rejste Verhoeven til Hollywood, hvor han i 90’erne stod bag Basic Instinct, Showgirls og Starship Troopers, der blev voldsomt kritiseret, men i visse kredse har fået kultstatus.

I 2016 fik instruktøren et comeback med voldtægtshævndramaet Elle. I år er han tilbage i Cannes med Benedetta, der er noget så opsigtsvækkende som et autentisk nonnedrama fuld af lesbiske lyster.

Her starter nonnen Benedetta en affære med en anden søster på det italienske kloster, hvor de tjener gud. Men instruktøren har svært ved at se, hvorfor sex og nøgenhed skulle være grænseoverskridende emner.

”Generelt har folk sex uden tøj på. Jeg forstår ikke, hvorfor vi skal være så puritanske,” siger 82-årige Paul Verhoeven på dagens pressemøde i Cannes.

”Det er gået tilbage siden 1970’erne, hvor der var en seksuel revolution. Men med filmen vil jeg vise, hvor langt vi trods alt er nået siden det 17. århundrede, hvor man ikke troede, at der fandtes lesbiske.”

Jomfru som dildo
Benedetta
har ikke vakt samme begejstring som Elle for fem år siden gjorde i Ekkos stjernebarometer. Den nye film har med et gennemsnit på 2,3 placeret sig i bunden blandt de internationale kritikere.

Filmen er baseret på bogen Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy fra 1986. Her beskriver forfatteren Judith Brown detaljeret, hvordan virkelighedens retssag i 1600-tallet mod de to kvinder belyste deres forhold.

Paul Verhoeven læser på pressemødet undervejs op fra bogen for at vise, hvordan præcist forholdet er beskrevet. Og da han bliver spurgt, om skildringen ikke er blasfemisk, har han et kompromisløst modsvar.

”Jeg forstår ikke, hvordan det kan være blasfemisk, når det skete i virkeligheden. Man kan ikke omskrive historien, selv om der er noget, man ikke bryder sig om,” siger instruktøren.

Da en journalist fra amerikanske New York Times spørger ind til en scene, hvor en træfigur af Jomfru Maria bliver brugt som en dildo, er der ikke meget svar at hente hos instruktøren.

”Scenen er jo i filmen, og den taler vel for sig selv,” konstaterer instruktøren, der modsat sine fransktalende medvirkende føler sig bedst tilpas ved at tale engelsk.

”Kvinderne forklarer selv deres seksuelle forhold i bogen, og jeg opfandt ikke noget. Derfor er filmen blevet så præcis.”

Vigtige sexscener
Efter #MeToo-bevægelsens fremkomst har Paul Verhoeven ligget i en ordkrig med skuespilleren Sharon Stone.

Hun påstår, at den famøse scene i Basic Instinct, hvor hendes farligt forførende hovedperson Catherine Trammell viser underlivet frem for en hel politistation, blev optaget uden hendes vidende.

Instruktøren siger modsat, at skuespilleren selvfølgelig var klar over, hvad der foregik.

Der blev ikke spurgt ind til kontroversen på dagens pressemøde, men Basic Instinct blev alligevel fremhævet, da skuespillerne blev spurgt, hvordan det er at være så meget nøgen i filmen.

”De færreste instruktører formår at filme sexscener, men det gør Verhoeven. Det var ren glæde, da vi smed tøjet,” siger Daphne Patakia, der spiller hovedpersonens elsker Bartholomea, hvor hun tilføjer:

”Sexscenerne med Sharon Stone i Basic Instinct er meget mere end sex. De fortæller en vigtig historie og skaber stor spænding.”

Trailer: Benedetta

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 74 og løber fra 6. til 17. juli.

© Filmmagasinet Ekko