Kulturminister: Det er helt på månen
Den amerikanske techgigant Google har fjernet Danmarks Radios børneapp DR Ramasjang fra sin digitale butik Play.
Begrundelsen er, at app’en promoverer tobaksprodukter, idet Kristian Gintberg fra Ramasjang Mysteriet tilbyder en lakridspibe til sine unge medhjælpere.
”Jeg står ikke selv som dansker og siger, at lakridspiben er for meget, men man er nødt til at sætte en grænse et sted,” siger Googles danske kommunikationschef Jesper Vangkilde til Politiken.
DR’s mediedirektør, Henriette Marienlund, mener, at DR er nødt til at operere dér, hvor børnene er. Men hun afviser at rette ind.
”Alle danskere ved, at vi ikke opfordrer børn til hverken vold eller rygning,” siger Henriette Marienlund til Politiken og fortsætter:
”Google fungerer som infrastruktur for os, men jeg synes ikke, de skal være mere end det. Det er rigtigt problematisk. Det handler om, at vi i princippet bliver forsøgt styret og redigeret fra USA eller Kina, eller hvor de her internationale platforme har hovedsæde.”
”Selvfølgelig skal vi i DR hele tiden diskutere, hvad der er godt og dårligt børneindhold. Men jeg skal ikke diskutere det med Google.”
Onkel Reje er ingen trussel
Sagen har fået kulturminister Joy Mogensen til tasterne.
”Det er jo helt på månen,” skriver hun onsdag på sin Facebook om Googles fjernelse af DR-app’en.
”Lakridspiber får nok ikke nogen til at ryge pibe, og Onkel Reje er vist heller ikke en trussel mod nogen,” fortsætter ministeren.
”Google ved slet ikke, hvad de taler om. DR har været verdensførende i børnefjernsyn i et halvt århundrede. Der er absolut intet, Google kan lære DR om at tale med børn.”
En vej uden om Google?
Google har for nyligt også fjernet alt dansk musikindhold fra YouTube, fordi man ikke har kunnet blive enige med komponisternes forening Koda om størrelsen af rettighedsbetalingen.
Sammen med sagen om DR-app’en får det Joy Mogensen til at rejse spørgsmålet om, hvordan DR og andre medier kan komme ud til danskerne og unge uden om techgiganten.
”Den anden dag fjernede Google al dansk musik fra Youtube i forsøget på at presse danske musikere ned i pris. Vi er nødt til at have en samtale om techgiganternes rolle i danske medier og i dansk kultur.”
Kommentarer