Interview
17. okt. 2015 | 22:11

Shortlist: ”Det skal gøre ondt i maven”

Foto | Jonas Berlin
Norske Iben Akerlie er fremragende i hovedrollen som den stammende Rikke, der går i clinch med sin udkårne i det skandinaviske trekantsdrama Ude i havet.

Det knugende trekantsdrama Ude i havet er strøget til tops på Ekko Shortlist. Instruktør Sigurd Kølster og producer Siri von Essen fortæller, hvordan de klarede udfordringerne og gjorde ulykker til gaver.

Af Rasmus Kruse

Usikre Rikke tager på et kærlighedstogt til en lille ø. Hendes plan er at tilbageerobre den mand, som hun ikke kan få ud af sit hjerte.

Der er bare lige det problem, at manden ikke er alene på den ø. Han er sammen med en ny flot kæreste.

I hovedrollen som Rikke ses norske Iben Akerlie, og hun spiller over for danske Sigurd Holmen le Dous og svenske Julia Ragnarsson.

Det skandinaviske trekantsdrama, Ude i havet (se filmen her på Ekko Shortlist), bliver mere og mere fortættet, i takt med at eftermiddagen går på hæld. Konfrontationerne er tragiske, men også sjove og charmerende.

”Jeg kan godt lide det pinlige og den dér balancegang mellem tragedie og komedie. Når scenen står og dirrer, så spænder det i maven, når man ser på det,” siger instruktøren Sigurd Kølster.

”Dér, hvor vi mennesker er allermest sårbare og grådkvalte, er vi også utroligt sjove. Og publikum kan grine af alt, hvis man som instruktør gør det rigtigt.”

En hurtig aftale
28-årige Sigurd Kølster, som har skrevet filmen sammen med Kasper Schlüter, trækker på en masse erfaring fra tv-verdenen, hvor han har været instruktørassistent på store DR-produktioner som Broen, Borgen og Arvingerne.

Med sig til at styre slagets gang var produceren Siri von Essen, som Sigurd kendte gennem nogle fælles venner.

Hun var på Roskilde Festival, da Sigurd ringede og ville snakke om at lave film. Den udfordring var hun ikke sen til at tage imod.

”Jeg lånte en bil og mødtes med Sigurd ved Skuespilhuset. Og snart havde vi aftalt at lave en film sammen,” fortæller Siri von Essen.

På trods af at hun aldrig havde lavet film før, så var der ingen tvivl og tøven hos Kølster om, at hun var den rigtige samarbejdspartner.

”Siri er god til at koordinere og holde mange bolde i luften, mens jeg er noget mere enstrenget,” indrømmer Sigurd Kølster.

Sympatien skrider
Sammen har de lavet en virkelig vellykket film, som uge for uge er blevet mere populær på Ekko Shortlist, og i sin tredje uge ligger nummer ét – oven i købet foran en af listens største navne, Tor Fruergaard (Vokseværk).

”Filmen er en hyldest til følelsen af at være lille, såret og helt utroligt usikker,” forklarer Sigurd Kølster.

”Den handler om kraften, der ligger gemt i at lukke op for ventilerne og endelig fortælle, hvad man bærer rundt på.”

Da Rikke opdager, at hendes elskede har fundet en ny kæreste, kan hun ikke holde følelserne tilbage. Men efterhånden bliver hun så grænseoverskridende, at vores syn på, hvem der egentlig er offeret, ændrer sig.

”Rikke drager ud for at fortælle, hvad hun har på hjerte, men hun har svært ved at få ordene ud over sine læber – sådan helt bogstaveligt: Hun stammer. Som publikum kan vi se og høre hendes indre kamp,” siger Sigurd Kølster.

”Men efterhånden som Rikke tager sit ærlighedskorstog mod det ekstreme, begynder der at ske noget med offerrollen i fortællingen, som pludselig ikke er så entydig længere.”

Umuligt at flygte
Oprindelig skulle der have været danske skuespillere i alle tre roller, men de måtte melde fra på grund af spillefilmtilbud.

”Så stod vi på bar bund. Men når man arbejder intenst på noget, er tilfældigheder sjældent helt tilfældige, og hvis man kan finde ud af at bruge ulykkerne, er de ofte gaver,” mener Sigurd Kølster.

”En dag så jeg Iben Akerlie i en vens film og vidste straks, at hun ville være fantastisk i rollen. Med den norske hovedrolle i hus, begyndte vi at arbejde på at få de to andre lande med. Filmen arbejder jo som sagt i feltet mellem komedie og tragedie, og ’en normand, en dansker og en svensker på en øde ø’ lyder allerede som en joke.”

Ude i havet er optaget i starten af september sidste år på den idylliske Christiansø, som ligger tæt på Bornholm.

På det tidspunkt skiftede sommer til efterår, og da filmen er indspillet kronologisk, bliver vejret også en del af filmens udvikling, og den indelukkede lille ø bliver en slags fjerde karakter.

Øen er med til at lukke de tre karakterer inde og tvinge spændingerne imellem dem ud i fuld blus, forklarer Sigurd Kølster.

”I en film, der på mange måder handler om at have ondt i maven, skal personerne ikke have lov til at flygte. Så skal vi blive der på den lillebitte ø,” fortæller Sigurd Kølster.

Kok fra Portugal
Hele filmholdet – der inkluderer den Shortlist Awards-nominerede fotograf Jonas Berlin – tilbragte ni dage sammen på Christiansø i forbindelse med optagelserne og havde ligesom de fiktive personer ikke mulighed for at flygte fra øen.

”Da Sigurd foreslog Christiansø, tænkte jeg: ’Åh nej.’ Så skal vi huske at have alting med, og vi kan ikke slippe væk. Og der var ikke nogen, som bare kunne tage tilbage og arbejde et par timer på noget andet,” fortæller Siri von Essen.

Historien blev indspillet kronologisk, så de kunne omskrive og justere undervejs og give plads til nye idéer.

Men der var den udfordring, at de – for at indkapsle det helt rigtige lys – måtte lave en tidsplan, hvor optagelserne foregik meget tidligt om morgenen og om eftermiddagen med en meget lang siesta imellem.

”Heldigvis havde vi en kok fra Portugal med på øen, som kunne lave god mad til holdet og opvarte alle. Han var vores varme pejs at komme tilbage til,” fortæller Siri von Essen.

Ud over en episode, hvor de løb tør for backup-harddiske og måtte have en ny harddisk bragt med postbåden i en fart, forløb ø-opholdet forholdsvis smertefrit.

Oplært med rollespil
Ofte er det filmiske oplevelser i de unge år, som får et talent til at vælge den levevej. Men for Sigurd Kølster var det noget så alternativt som rollespil.

”Da jeg var lille, ville jeg helst være hobbit og spillede vildt meget rollespil, og af en eller anden grund var jeg altid gamemaster,” husker Sigurd Kølster.

Da han senere fik et job som runner på første sæson af DR’s Forbrydelsen, gik der ikke lang tid, før han genkendte det, der fascinerede ham ved rollespil.

”Jeg så, at der bag fotografen sad en gamemaster og kiggede ind i monitoren. Det var instruktøren, en rolle, som lå lige for,” siger han.

I Joachim Triers fodspor
Siri von Essen er derimod ikke så sikker på, at hun vil fortsætte med at lave film. Hun mener, at hendes spidskompetencer ligger i kulturel projektledelse. Senest har hun arbejdet på et par forskellige kulturprojekter for Berlingske.

Helt afvisende er hun dog ikke.

”Jeg har ikke truffet en endelig beslutning endnu, men hvis Sigurd spørger, kan jeg nok godt overtales,” siger hun med et glimt i øjet.

Mens Siri von Essen tænker over sin fremtid, kører Sigurd Kølster ufortrødent videre i filmbranchen.

Til januar starter han et toårigt ophold på den engelske filmskole, National Film and Television School. Det ligger i den lille by Beaconsfield, 38 kilometer fra London. At valget faldt på lige netop den filmskole, er ikke helt tilfældigt. Han lærte faktisk om skolen ved at læse Ekko.

”I en artikel med Joachim Trier læste jeg, at han havde gået på skolen, og så tænkte jeg: ’Hvis Joachim Trier har gået dér, så vil jeg fandeme også gerne!’”

Kommentarer

Sigurd Kølster

Født 1987 i København.

Instruktørassistent på DR-serierne Broen, Borgen og Arvingerne.

Har skrevet og instrueret kortfilmene Bidt (2013), Fryser (2014) og Ude i havet (2015).

Begynder på National Film & Television School i England til januar.

Ude i havet ligger på førstepladsen i sin tredje uge på Ekko Shortlist.

Siri von Essen

Født 1981 i København.

Uddannet cand.comm (performance-design og kommunikation) på Roskilde Universitet.

Debuterer som producer med Ude i havet.

© Filmmagasinet Ekko