Nyhed
08. sep. 2019 | 22:54

Filminstituttet ansætter kontroversiel instruktør

Foto | Det Danske Filminstitut
Frank Piasecki Poulsen er blevet kaldt Danmarks Michael Moore, og som filmskaber har han blandt andet sat fokus på børnearbejdere i Congo og borgerkrigen i Colombia.

Otte år efter sagen, hvor Frank Piasecki Poulsen forsvarede en konsulent, der var fyret for kokainmisbrug, bliver han nu selv ansat som konsulent.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

”Hvis du ser mig på gaden, bør du gå over på den anden side. Fuck dig, din lille undermåler. Jeg ryster af raseri, mens jeg skriver det her. Fy for satan, hvor jeg synes, du er klam.”

44-årige Frank Piasecki Poulsen har fået en fredspris, men det var ikke sprogets fredeligste gloser, dokumentaristen brugte, da han på Facebook i 2011 skrev sin uforbeholdne mening om journalist René Fredensborg.

Et essay i Ekko havde fået Frank til at se rødt.

Her fortalte Fredensborg om sit møde med filmbranchen, og undervejs beskrev han, hvordan han på et af Filminstituttets seminarer havde fået tilbudt – og sagt ja til – kokain af den konsulent, der skulle behandle hans ansøgning om støtte til et dokumentarprojekt.

Efter artiklen fik konsulenten en påtale af Filminstituttets direktør, men da der i kølvandet på artiklen dukkede en anden sag op, blev han afskediget.

Til B.T. forklarede Frank Piasecki Poulsen senere, at Facebook-opslaget ikke var ment som en trussel. Men han fastholdt, at Fredensborg havde misbrugt konsulentens tillid, og at fyringen var ”et stort tab for filmbranchen”.

Sender lukket signal
Otte år senere er Frank Piasecki Poulsen nu blevet ansat i den samme stilling, nemlig som Filminstituttets konsulent for kort- og dokumentarfilm.

”Frank Piasecki Poulsen er en stærk stemme i dansk film,” lyder det i en pressemeddelelse fra Filminstituttets direktør, Claus Ladegaard, som tilbage i 2011 var områdedirektør med ansvar for filmkonsulenterne.

Ladegaard fremhæver, at Poulsen selv har lavet ”markante og modige film som Blod i mobilen og Guerilla Girl” og kommer med ”et stort og bredt engagement i kultur- og samfundsforhold”.

René Fredensborg finder ansættelsen problematisk.

”Med min artikel dengang forsøgte jeg at skabe debat om indspistheden i filmbranchen, og som en af den fyrede konsulents venner truede Frank mig efterfølgende med noget, jeg kun kunne opfatte som tæsk,” siger René Fredensborg, der stadig skriver for Ekko.

”Det var budbringeren, altså mig, der var problemet – ikke selve den måde, man forvaltede embedet på. Sagen var et udtryk for magtfuldkommenhed, og ansættelsen af Frank viser, at Filminstituttet ikke har nogen særlig lang hukommelse.”

”At have en konsulent, der har kaldt en ansøger for en klam undermåler, sender ikke et signal om, at Filminstituttet er et hus for alle med en åben dialog. Men jeg glæder mig da til igen at søge om støtte til en dokumentarfilm og se, hvad Frank disker op med af kreative idéer!”

Fuld tillid
At Frank Piasecki Poulsen forsvarede den fyrede konsulent og i ganske bramfri vendinger angreb journalisten, tillægger Filminstituttets direktør ingen betydning.

”Vi har efter et relativt langt ansættelsesforløb ansat Frank Piasecki Poulsen, fordi han var den absolut bedste ansøger. Hvad der er af rygter og forsmåede journalister, eller hvad fanden det kan være, fra tidligere tider – dét har ikke noget med os at gøre,” siger Claus Ladegaard.

Claus Ladegaard har heller ikke nogen kommentar til det vrede Facebook-opslag, som Poulsen lagde op.

”Den udtalelse findes i mange forskellige fortolkninger, men jeg har ingen holdning til den. Den må du snakke med andre om.”

Vil du snakke med Poulsen om den?

”Næh, Frank er ansat som filmkonsulent. Han skal passe sit job, og det har vi nogle klare retningslinjer for, hvordan man gør. Dem skal han leve op til, og det har jeg fuldstændigt tiltro til, at han gør.”

”Hvad Frank har foretaget sig for fem, ti eller tyve år siden, er et forhold imellem Frank og nogle andre. Det har intet med os at gøre.”

Ekko har været i kontakt med Frank Piasecki Poulsen, men han ønsker ikke at udtale sig, før han starter på sit nye arbejde. Det sker 1. oktober, når Anders Riis-Hansen træder af efter tre års tjeneste.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko