Oscar 2017
24. jan. 2017 | 09:27

Oscar-bud: Disse film bliver nomineret

Foto | Camilla Hjelm Knudsen
Roland Møller og co. fra Martin Zandvliets krigsdrama Under sandet spankulerer sig sandsynligvis til en nominering, når Oscar-akademiet i morgen offentliggør de nominerede i samtlige kategorier.

Oscar-nomineringerne kommer i eftermiddag, og det ligner alles kamp imod den uimodståelige La La Land. Og så kan dansk film godt glæde sig til showet om en måneds tid, for vi tror på hele to danske nomineringer!

Af Casper Hindse

Allerede for et par måneder siden forudsagde Ekko-spåkuglen, at La La Land var storfavorit til Oscar-ræset.

Og det ville da også være noget af en overraskelse, hvis ikke den 32-årige instruktør Damien Chazelles musical-mesterværk bliver den film, der får flest nomineringer. Helt uden fortilfælde var La La Land nemlig nomineret i syv kategorier ved Golden Globe-uddelingen – og vandt samtlige af dem.

Men inden La La Land kan være den helt store Oscar-favorit, skal den selvfølgelig lige nomineres (og ses i hele to sale til Ekkos forpremiere) først.

Det bliver den selvfølgelig også, men herefter kommer der til at være kamp om nomineringerne i de fleste kategorier. For det er et stærkt filmår, vi har på den amerikanske filmfront, og der er mange om buddet.

Derfor har flere af kategorierne også ændret sig den seneste tid, og det tegner faktisk til at blive uhyre tæt i år. Her kommer buddene på, hvem der bliver Oscar-nomineret i eftermiddag dansk tid.

Bedste film
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor mange film, der vil blive nomineret i hovedkategorien. Op til ti film kan komme med her, og sker det, vidner det om et akademi, der er mere end begejstret for filmåret.

Sådan et år kunne 2017 snildt være, og derfor gætter vi på, at der i år nomineres ti film til hovedprisen.

Nogle film er selvskrevet, fordi de har været nomineret til alt (og vundet en hel del) de seneste måneder.

La La Land (original retromusical), Manchester by the Sea (smukt sorgdrama), Moonlight (barsk afroamerikansk fortælling), Arrival (alternativt sci-fi-univers) og Hell or High Water (moderne western) ligner ud fra den senere tids nomineringer solide bud i kategorien.

Det samme gør Denzel Washingtons Fences, om en mands trængsler i USA, men den film er dog gledet ned ad favoritrangstigen på det seneste. Alligevel bliver den nok nomineret, og det lader det også til, at Lion gør. Her er det særligt fortællingen om en indisk dreng, der drager tilbage til sin barndoms land, der er ganske fængende, og samtidig er det Weinstein Co., der producerer.

Det plejer at betyde spandevis af nomineringer!

Den store usikkerhed i kategorien hedder umiddelbart Hidden Figures. Filmen om tre afroamerikanske kvinder, der var hovedkræfter i at få sendt en astronaut i kredsløb om jorden, har ikke helt fået så flot modtagelse som forventet. Men en film om afroamerikanske kvinder er bull’s eye for Oscar-akademiet, fordi man på den måde effektivt vil kunne lukke ned for sidste års hede debat om #oscarsowhite.

Derfor bliver Hidden Figures nok også nomineret i år.

Så mangler der to film, og her er der mange interessante og alternative kandidater i spil. Skal mesterlige Tom Fords velanmeldte Nocturnal Animals måske med? Eller hvad med Martin Scorseses Silence? Eller Mike Mills’ Alletiders kvinder, der lignede en klar kandidat for blot nogle få uger siden?

Det er svært at sige, men den senere tid har den ellers noget jævne Hacksaw Ridge faktisk fået god omtale af medlemmer fra akademiet, og det ser ud, som om Mel Gibsons comeback-film får en plads i hovedkategorien.

Sidste nominering kunne derfor godt gå til Nocturnal Animals, som vandt en Golden Globe for bedste mandlige birolle. Og så er Tom Ford jo en trendy herre blandt de yngre generationer – og netop de yngre generationer er blevet proppet ind i Oscar-akademiet det seneste års tid.

Bedste instruktør
Her er spørgsmålene begyndt at hobe sig op. For få uger siden så kategorien nærmest sikker ud med fem klare navne, men et par af dem har vaklet ved uddelingerne op til denne.

Alligevel er det nu ret sikkert, at Damien Chazelle (La La Land), Barry Jenkins (Moonlight) og Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea) godt kan finde smokingen frem til Oscar-showet 26. februar.

Men herefter melder usikkerheden sig så også.

For hvor Denzel Washington lignede et sikkert kort tidligere, så står hans Fences ikke nær stå stærkt i billedet her op til nomineringerne. Især fordi flere mener, at den er blevet overhalet af en anden afroamerikansk fortælling med Moonlight.

Som det ser ud lige nu, bliver Washington – der ellers var en af forhåndsfavoritterne i begyndelsen af prisregnsæsonen – ikke nomineret.

Men hvem napper så de sidste to pladser?

Martin Scorsese ligner et solidt bud, fordi hans Silence har været ubegribeligt mange år undervejs, og bliver den ikke nomineret for bedste film, kunne instruktørens sagtens selv få en nominering alene som et plaster på såret.

Sidste plads ligner en kamp imellem Garth Davis (Lion), der har haft en flot karriere som reklamefilminstruktør, og én af Hollywoods nye instruktørstjerner, Denis Villeneuve, der med Arrival har skabt en unik filmperle.

Vi tror, at Garth Davis snupper pladsen, fordi Lion er blevet rost for de klassiske emner, som Oscar-akademiet ofte vælger instruktører ud fra: skuespil og struktur. Samtidig plejer akademiet også at hive en mindre kendt kanin op af hatten i denne kategori, og når det samtidig er Weinstein, der fører Lion-kampagnen, tyder meget på, at den napper sidstepladsen i kategorien.

Bedste mandlige skuespiller
Casey Affleck ligner en favorit allerede nu. Han spiller den sorgramte skilsmissemand i Manchester by the Sea, og han har vundet stort set alle de priser, man kan vinde, op til Oscar-nomineringerne.

Samtidig har seneste tids nomineringer nærmest druknet en tidligere favorit: Miraklet på Hudsonfloden. Derfor bliver Oscar-darlingen Tom Hanks heller ikke nomineret her, men det gør til gengæld Denzel Washington, der ud over at instruere Fences også spiller hovedrollen.

Det ligner en sikker nominering til Ryan Gosling for La La Land, og filmjungletrommerne bimler og bamler også for Viggo Mortensens smukke præstation i Captain Fantastic.

Men hov, så mangler vi jo et stortalent, der står på tærsklen til at blive en gigant i skuespillerkredse! Sådan én tager akademiet næsten altid med, og i år ligner det Andrew Garfield, der egentlig kunne blive nomineret for både Silence og Hacksaw Ridge. Det bliver formentlig for sidstnævnte patriotrolle, at Garfield kommer med.

Bedste kvindelige skuespiller
For få uger siden tegnede alt til, at Natalie Portman nærmest allerede havde vundet statuetten for sit spil som Jackie Kennedy i Jackie.

Sådan ser det ikke længere ud.

Portman vandt nemlig ikke en Golden Globe, men blev besejret af selveste Isabelle Huppert for Elle. Og når en franskmand i høje hæle kommer galopperende forbi én, er man ikke længere storfavorit, men Natalie Portman skal nu nok blive nomineret alligevel.

Og det gør Isabelle Huppert så også. Det er i hvert fald sjældent, at vinderen af Golden Globe ikke nomineres til en Oscar-uddeling. Dermed er der tre pladser tilbage, og den ene besættes med stor sikkerhed af Emma Stone, der i La La Land danser sig ind i alle hjerte.

To, der til gengæld ikke lige umiddelbart kommer med, er Jessica Chastain fra lobbyist-filmen Miss Sloane og Annette Bening fra Alletiders kvinder, som ellers begge er blevet forrygende velanmeldt for præstationerne.

De må imidlertid se sig besejret af blandt andet Amy Adams, der den senere tid har fået flotte roser med på vejen fra førende stemmer i Oscar-akademiet, og dermed kommer hun formentlig foran i køen for sit spil i Arrival.

Den sidste plads er et åbent spørgsmål, men meget peger mod den mest garvede skuespiller i Oscar-sammenhæng overhovedet. Meryl Streep synger falsk med vid og vilje i Florence. Og helt ærligt: Hvad er en Oscar-ceremoni uden Meryl Streep, der har fået endnu mere street cred i Hollywood efter sin benhårde Golden Globe-tale mod Donald Trump?

Bedste mandlige birolle
Her er der tre ret sikre nomineringer: Hugh Grant for Florence, Mahershala Ali for Moonlight og Jeff Bridges for Hell or High Water.

Samtidig ser Dev Patel også ud til at komme med for sit stærke spil i Lion, og dermed er der jo kun en enkelt plads tilbage. Men den bliver til gengæld afgjort med få decimaler. For navnene ryger rundt blandt branchebladene for tiden, men skærer man igennem, ligner den sidste plads i kategorien en kamp imellem to stærke præstationer.

Den unge opkomling Lucas Hedges for Manchester by the Sea og den lidt mere rutinerede Aaron Taylor-Johnson for Nocturnal Animals. Det kunne ligne akademiet at give den yngste chancen, men skæver man til Golden Globe-uddelingen, er der umuligt at komme uden om Taylor-Johnson, der gik hen og vandt i netop denne kategori.

Derfor får han også den sidste plads her.

Bedste kvindelige birolle
Viola Davis har vundet alt op til nomineringerne, og hun er også favorit for sin Fences-præstation. Derfor kommer hun selvfølgelig med.

Generelt ligner denne kategori en ret sikker sag, eftersom Naomie Harris for Moonlight og Nicole Kidman for Lion også er klare nomineringer.

Og så er der jo Michelle Williams for Manchester by the Sea. Hun bliver nomineret, selv om rollen ikke er stor, men til gengæld fordi hun i en sorgscene med Casey Affleck spiller så fænomenalt, at man simpelthen vælter ned af biografsædet. Den scene er én af de stærkeste i mange år!

Sidste plads er et åbent spørgsmål, men meget tyder på, at den går til en af kvinderne i Hidden Figures. Det kunne meget vel være Octavia Spencer, som de amerikanske anmeldere har været vilde med i filmen, selv om hendes forrygende medskuespiller (og sangerinde) Janelle Monáe nu også nævnes som en mulig nominering.

Men nej, det bliver Octavia Spencer, der sætter sig på den sidste plads.

Bedste originale manuskript
De senere år er skrivekategorierne blevet et spejlbillede af de bedste film, og derfor er det ganske sikkert, at Hell or High Water bliver nomineret sammen med Manchester by the Sea og La La Land.

Men samtidig er der tradition for overraskelser, og ofte blander et ret anderledes manuskript sig her (bare tænk på Spike Jonze, der vandt for Her i 2014!).

Derfor giver vi et friskt bud og siger, at Yorgos Lanthimos’ The Lobster bliver nomineret. Især fordi der er en heftig kampagne i gang for netop den film i Hollywood for tiden.

Sidste plads i kategorien kunne meget vel blive en kamp imellem Captain Fantastic og animationsfilmen Zootropolis. Vi tror, at Viggo Mortensens nominering i skuespilkategorien trækker hans gode ven, Matt Ross, der har skrevet og instrueret Captain Fantastic, med på den røde løber i år.

Bedste manus baseret på andet forlæg
Her kan man tale om en kategori, der den senere tid nærmest har mindet om en tornado.

For hvor Fences lignede en favorit for få uger siden, så er det nu tvivlsomt, om den overhovedet bliver nomineret. Især fordi Moonlight har skiftet kategori og nu ikke længere er løst baseret på et teaterstykke, men tværtimod er decideret baseret på ét. Og dermed er spørgsmålet, hvor mange manusser om afroamerikanske problemstillinger, der er plads til?

Vi tror, at der faktisk er plads til to. Derfor kommer både Fences og Moonlight med, men Fences kan stadig falde fra til fordel for Hidden Figures, som virkelig har vind i sejlene i disse dage.

To andre film, der ser ud til at få manuskriptnomineringer er Lion og Arrival. Dermed er der en enkelt plads tilbage, og hvis den ikke går til Hidden Figures, så kunne Tom Fords Nocturnal Animals godt liste sig med.

Det tror vi, at den gør.

Bedste animationsfilm
Disney kan godt glæde sig.

Både den magiske urfortælling Vaiana og den flabede fabel Zootropolis, om en by befolket af dyr, virker som ret klare favoritter til at komme med. Men til gengæld ser det ud til, at Pixar/Disney ikke får Find Dory gennem nåleøjet.

I stedet bliver der plads til Kubo – den modige samurai fra Laika og Focus Features-studierne samt den franske Den røde skildpadde, der er uden dialog.

Den sidste plads står formentlig mellem Syng fra Universal, den japanske Miss Hokusai, som er skabt af den snurrige instruktør Keiichi Hara, og så Mit liv som Squash, der er en stop-motion-film af den gamle skole. Vi tror, at sidstnævnte trækker det længste strå, fordi den har oplevet en overordentlig god buzz i USA den seneste tid.

Bedste fotografering
Hvad gør man egentlig, når Emmanuel Lubezki, der har domineret kategorien i flere år, ikke har et fotograferingsarbejde med i kapløbet i år?

Tja, man nominerer vel i hvert fald Silence, La La Land og Arrival, fordi de alle udvider filmsproget på hver deres måde.

Det vil umiddelbart være svært at komme uden om den dygtige fotograf Stéphane Fontaine, der har haft et forrygende filmår med Captain Fantastic, Elle og Jackie. Men lige umiddelbart ligner ingen af disse film en oplagt nominering.

Tværtimod kommer Moonlight med, fordi den film virkelig bliver storrost i disse uger, og samtidig kunne den sidste plads i kategorien sagtens gå til en film, som virkelig har en effektiv kampagne i filmbyernes by for tiden. Nemlig Lion.

Måske kan Jackie drille – ja, måske kan Nocturnal Animals ligefrem komme i spil – men som det ser ud lige nu, så går femtepladsen i kategorien til Lion.

Bedste dokumentar
Hvis man kunne tale om en tornado i kategorien for manuskripter baseret på andet forlæg, så kan man tale om en decideret bombe her. For mange dokumentarfilm har skuffet ved den senere tids prisfester, mens andre har overrasket.

Alligevel står to sikre tilbage, når røgen har lagt sig.

Raoul Pecks I’m Not Your Negro anses for at være en klar nominering i denne kategori med sin historie om race i Amerika, ligesom Ava DuVernays stærke Den 13. forfatningsændring, der skildrer racismen i de amerikanske fængsler, også ligner et godt bud.

Men hvad så med OJ: Made in America, der lagde Sundance-filmfestivalen ned i 2016?

Spørgsmålet er selvfølgelig, om der virkelig kan komme tre film om race i USA med i den endelige kategori. Svaret er umiddelbart ja, for det vil uden tvivl lukke munden på alle kritikere af Oscar-uddelingen som en hvid gallafest.

Men så skal nomineringerne selvfølgelig også brede sig lidt ud herefter, og derfor kunne den eksperimenterede og rolige metadokumentarfilm Cameraperson komme i spil. Instruktør Kirsten Johnson har længe været populær i smallere filmkredse, og i år kunne noget tyde på, at hun bliver trukket helt frem i stjerneglans-spotlyset.

Sidste plads står umiddelbart imellem Guldbjørn-vinderen fra Berlinalen, Havet brænder, coming-of-age-fortællingen Life, Animated, Gleason om en NFL-spiller, der begynder at filme sig selv i en videodagbog til sin ufødte søn, da han får konstateret sklerose, og Netflix-dokumentaren The Ivory Game om jagten på elfenben.

Gleason har længe været blandt favoritterne, men den senere tid er den nærmest ikke blevet nævnt nogen steder. Derfor tror vi, at pladsen går til Life, Animated, der handler om en autist, der lærer at kommunikere via Disney-film. Den har virkelig overrasket mange kritikere.

Bedste udenlandske film
En af grundene til, at Havet brænder ikke ser ud til at klare cuttet i dokumentarfilm-kategorien, er, at folkene bag har fokuseret på at blive nomineret for bedste udenlandske film.

Det sats viste sig at være dumt, for filmen blev ikke engang shortlistet.

Omvendt er det ret sikkert, at Min far Toni Erdmann fra Tyskland og The Salesman fra Iran bliver nomineret, og det samme lader hele to skandinaviske film faktisk til at blive.

For mens mange taler om feelgood-komedien En mand der hedder Ove fra Sverige i øjeblikket, så er det efterhånden selvskrevet, at Martin Zandvliet godt kan pudse lakskoene til den røde løber.

Danske Under sandet bliver nemlig nomineret.

Den sidste plads ligner en kamp imellem canadiske Xavier Dolans Juste la fin du monde og den schweiziske Mit liv som Squash. Vi tror, at sidstnævnte bliver nomineret, fordi flere i akademiet har set den på grund af animationskategorien og dermed sender den med til Oscar-showet.

Sammen med Martin Zandvliet og dansk film altså.

Og måske skal der også en anden dansk instruktør med. For på kortfilmfronten har søreme også vi en film i spil. Aske Bang, der for nylig vandt Publikum Prisen for Den fremmede ved Ekko Shortlist Awards 2016, er med helt fremme i opløbet om at blive nomineret for sin Silent Nights.

Der er ikke mange, som på dette tidspunkt har de helt sikre gæt i denne usædvanligt uforudsigelige kategori, men umiddelbart er chancerne rimelige. Silent Nights er nemlig produceret af M&M Production, som har en imponerende tradition for at blive Oscar-nomineret.

Dog bliver det tæt. Flere forudsigelseshjemmesider omkring filmbyen har Silent Nights til lige præcis at komme med, mens andre ikke tror på filmen. Vi kipper dog med fanen og tror, at Aske Bang sniger sig med op af den røde løber i slutningen af februar.

Kommentarer

Oscar 2017

Oscar-priserne uddeles for 89. gang.

Der dystes i 24 kategorier.

Årets vært er komikeren Jimmy Kimmel.

Showet finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 26. februar 2017.

© Filmmagasinet Ekko