Oscar 2017
29. nov. 2016 | 16:12 - Opdateret 01. dec. 2016 | 15:18

Hvem bliver Oscar-nomineret?

Foto | Dale Robinette
Kan Emma Stone og Ryan Gosling danse sig ind i Oscar-komiteens hjerte med La La Land? Ifølge bookmakerne er Damien Chazelles romantiske musical favorit til at vinde prisen for bedste film.

Oscar-nomineringerne anno 2017 ligner et af de mest mangfoldige kapløb i mange år. Vi kigger i spåkuglen og forudser, hvem der skal til gallashow i Los Angeles til februar.

Af Casper Hindse

Hvis nomineringerne til verdens mest glamourøse filmpris skulle offentliggøres i dag, ville det formentlig ligne en kamp med to forhåndsfavoritter og en masse spændende outsidere til de gyldne statuetter.

Sådan er status her to måneder inden nomineringerne bliver officielle.

Lige nu er buzzen nemlig intet mindre end kolossal omkring to film i Hollywood.

Den første er noget så sjældent som en musical. La La Land er Whiplash-instruktør Damien Chazelles kun tredje spillefilm, men fortællingen om to forelskede, syngende og dansende sjæle i form af Emma Stone og Ryan Gosling lagde ganske enkelt både filmfestivalerne i Venedig og Toronto ned, og derfor tilsiger historikken da også, at det er nærmest utænkeligt, at La La Land ikke bliver nomineret i stort set alle større kategorier.

#Oscar-so-anti-white
Hvor Chazelle er et nyt vidunderbarn i filmklassen med en billedbegavelse ud over det sædvanlige, er den anden favorit i langt højere grad en gammel kending. Dog ikke som instruktør.

For Denzel Washingtons Fences er blevet usandsynligt godt modtaget i USA de seneste uger. Washington instruerer og spiller selv med (over for blandt andet Viola Davis) i filmen, der handler om en afroamerikansk mands trængsler i 1950’ernes USA.

Og på mange måder er der virkelig fokus på race i flere af de film, der ser ud til at blive bragt frem i årets kapløb.

Vi venter stadig med spænding på, at det kække drama Hidden Figures, der har tre afroamerikanske kvinder i hovedrollerne i en fortælling om NASA i 1961, får premiere. Den film har nemlig længe hevet i alverdens juryers opmærksomhed med sit politisk korrekte blikfang – også selv om ingen rigtigt har set den endnu.

Der er således ikke umiddelbart den store fare for, at vi skal have en Twitter-storm om ”oscarssowhite” i år, men lad os kaste et blik på de større kategorier, som de ser ud til at tegne sig lige nu og frem imod de endelige nomineringer, der offentliggøres til januar. 

Bedste film
Spørger man bookmakerne, er La La Land favorit til at vinde Oscar-statuetten for bedste film. Derfor må vi også forvente, at den bliver nomineret. 

Spørgsmålet er først og fremmest, hvor mange film der vil blive nomineret i hovedkategorien, som har haft vokseværk fra de normalt fem film de senere år. Op til ti film kan faktisk nomineres til hovedprisen, og en rettesnor plejer at være, at otte film vidner om et ret ringe filmår, mens ni-ti film viser et begejstret Oscar-akademi.

Lad os tage de positive briller på og gå ud fra, at det i år bliver ti film.

Derfor er det da også ret sikkert, at Fences følger efter La La Land, og det samme gør formentlig det hypede melodrama Manchester By Sea med Michelle Williams og Casey Affleck, Moonlight om en sort mands opvækst i Miami og Jeff Nichols Loving om et par, der i 1958 bliver idømt fængselsstraffe, fordi de har giftet sig på trods af deres forskellige hudfarver.

Der er altså masser af politisk madding i sigte, men mere klassiske Oscar-film som Miraklet på Hudsonfloden, 20th Century Women og Lion med Rooney Mara og Nicole Kidman ser nu umiddelbart også ud til at kunne booke limousiner til prisuddelingen i Los Angeles 26. februar. 

Bliver det et ti-film-år, kunne Denis Villeneuves sci-fi Arrival sagtens komme med også. 

Den sidste plads står formentlig mellem Martin Scorseses Silence, som dog først får premiere lige op til nomineringerne, og den storroste moderne westernfilm Hell or High Water.

Og så er der jo også outsideren Jackie, der er en biopic om Jacqueline Kennedy. Den kan pludselig komme galopperende som en dark horse, fordi den har eminente billeder og en stærk hovedrolleindehaver (Natalie Portman) – men til gengæld en chilensk instruktør i form af Pablo Larraín. Og det er ikke hverdagskost, at sådanne bliver Oscar-nominerede. 

Bedste instruktør
Det mest sandsynlige er, at de film, der ligger lunest i svinget i bedste film-kategorien, også har deres instruktører med her. Sådan plejer det at være, og derfor bliver de fire sikre nomineringer nok Damien Chazelle (La La Land), Denzel Washington (Fences), Barry Jenkins (Moonlight) og Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea). 

Den sidste plads er mere åben. For vi ved som sagt ikke, hvordan Martin Scorsese har klaret sig med sin missionærfortælling fra det 17. århundrede i Silence. Og hvad med Denis Villeneuve og Arrival? Den bør også kunne indbringe canadieren en nominering. 

Men lige netop nu kunne det faktisk se ud som om, at den sidste plads går til den noget mere uprøvede Garth Davis (Lion), der har haft en flot karriere som reklamefilminstruktør. Lion er nemlig blevet rost for de klassiske emner, som Oscar-akademiet vælger instruktører ud fra: skuespil og struktur. I filmen søger en indisk mand tilbage til sit oprindelsesland for at finde sig selv, men selvfølgelig finder han meget mere end det.

Bedste mandlige skuespiller
Får vi virkelig en genganger her?

Ja, det ser sådan ud, for Denzel Washington har formentlig instrueret sig selv så godt, at han også bliver nomineret til prisen for bedste mandlige skuespiller for præstationen i Fences.

Med Washington følger formentlig Casey Affleck for Sundance-hittet Manchester by the Sea, og mon ikke der også bliver plads til både Joel Edgerton for Loving og Tom Hanks for Miraklet på Hudsonfloden?

Kan man egentlig overhovedet forestille sig, at Tom Hanks indspiller en storfilm uden at blive Oscar-nomineret?

Ja, hvis der kommer en anden A-liste-skuespiller, og lige netop det kunne skabe plads til danske Viggo Mortensen, som sjældent har været bedre end i Captain Fantastic. Alligevel tegner meget til, at Tom Hanks napper nomineringen.

Den sidste plads i kategorien ligner derefter en åben slagsudveksling. Vi aner ikke, hvor god Andrew Garfield er i Silence, men han skal være god, hvis han skal kunne fravriste Ryan Gosling fra La La Land eller talentet Warren Beatty fra dramedy’en Rules Don’t Apply pladsen.

Vi tror, at Beatty vinder slagudvekslingen og derfor godt kan pudse lakskoene. Om han får selskab af Hanks eller Mortensen er lige umiddelbart kategoriens helt store spørgsmål.

Bedste kvindelige skuespiller
Sjældent har en trailer placeret en skuespiller så højt på forventningsbarometret som Natalie Portman, der spiller præsidentfruen til John F. Kennedy i Jackie.

Og chilenske Pablo Larraín lader nu også til at have fået skabt en både kompleks og rørende fortælling med en altoverskyggende hovedrolleindehaver. Natalie Portman kan vinde sin anden Oscar (den første var for den magiske Black Swan). 

Men der er hård konkurrence i kategorien. 

For Emma Stone storspiller i La La Land, og alverdens filmanmeldere har også lagt sig fladt ned for Jessica Chastain i lobbyist-filmen Miss Sloane (og lobbyisme er jo oppe i tiden i USA efter Donald Trumps chokerende sejr ved præsidentvalget!). Samtidig er det formentlig også umuligt at komme uden om Annette Bening fra 20th Century Women, et komediedrama af Mike Mills.

Men hvad så med Ruth Negga fra Loving eller Amy Adams fra Arrival? Skal en af dem have den sidste plads, eller går den til Isabelle Huppert, som virkelig er steget i agtelse hos bookmakerne på det seneste for sit smukke spil i Elle?

Lige nu ligner det faktisk Hupperts nominering, fordi Oscar-akademiet har det med at være gavmilde ved skuespillere, der har store karrierer bag sig.

Bedste mandlige birolle
Birollekategorierne plejer notorisk at byde på overraskelser, og sådan én kan der også komme, hvis Hugh Grant nomineres for sit spil i Florence Foster Jenkins. Lige nu ligger Grant lunt i svinget, men han kan sagtens blive overhalet – især fordi meget få taler om en Meryl Streep-nominering for samme film. Og det vil næsten være naturstridigt, hvis hun bliver overset til fordel for Hugh Grant. 

Derfor er det mest sandsynlige da også, at de tre sikre nomineringer hedder Mahershala Ali for Moonlight, Jeff Bridges for Hell or High Water og Dev Patel for Lion.

Men hvad med de to sidste nomineringer? Igen aner vi jo ikke noget som helst om Silence, men en birollenominering til Liam Neeson eller Adam Driver herfra er ikke usandsynlig, ligesom Kyle Chandlers eller Lucas Hedges’ præstationer i Manchester by the Sea bestemt også er gode bud.

Med mindre de fleste af dem altså bliver snydt af Hugh Grant …

Bedste kvindelige birolle
Spænd sikkerhedsbæltet – for her kommer fire af nomineringerne:

Michelle Williams for Manchester by the Sea, Naomie Harris for Moonlight, Nicole Kidman for Lion og Viola Davis for Fences.

Viola Davis er umiddelbart klar favorit til at vinde statuetten, men den sidste plads i nomineringsfeltet er til gengæld noget, som formentlig vil blive afgjort med få decimaler.

For Greta Gerwig er blevet rost til Hollywood-skyerne for sit spil i 20th Century Women, men de seneste forlydender fra filmbyen går på, at sangeren Janelle Monáe skulle være forrygende i Hidden Figures, som dog indtil videre kun er blevet vist for mindre grupper. Monáe ville være en stjerneglimtende kanin at trække op af hatten, mens Gerwig ville hive hipster-segmentet til skærmene på Oscar-natten.

Lige nu ligner Gerwig favoritten til femtestolen, men Monáe kan slet ikke afskrives.

Bedste originale manuskript
Skrivekategorierne har de senere år udviklet sig til at afspejle de bedste film også.

Derfor er det ganske sikkert, at Moonlight bliver nomineret sammen med Manchester by the Sea og La La Land. Samtidig vil det være en overraskelse, hvis Loving bliver forbigået, og mon ikke også, at 20th Century Women kommer med her? 

På den måde vil minoriteter, kvinder, drama, musical og race være repræsenteret. Hvad mere kan man forlange? Måske noget helt vanvittigt og krøllet, som også tit får en plads i denne kategori. 

Derfor kunne Yorgos Lanthimos’ The Lobster eller Matt Ross’ Captain Fantastic komme i spil, men det mest sandsynlige er nu, at det ikke sker.

Bedste manus baseret på andet forlæg
Tillykke til Fences. Den kommer formentlig ret sikkert med her, men ellers tegner kategorien sig ualmindeligt uforudsigeligt.

For skal selveste Junglebogen have en nominering her, eftersom der formentlig venter nogle tekniske kategorier på den i løbet af Oscar-natten? Og hvad med Miraklet på Hudsonfloden? Er den for konventionel, eller får den et fripas i kategorien?

Umiddelbart ser det ikke sådan ud, for sci-fi-Arrival og Lion napper nok et par pladser. Samtidig har der været en lille tendens til, at den gode fortælling er blevet vægtet højere end kendte navne de senere år, når det kommer manuskriptkategorierne. Derfor kunne Elle måske godt snige sig med her. Især hvis Isabelle Huppert bliver nomineret i skuespillerkategorien også. 

Den sidste plads bliver formentlig en kamp imellem Silence og Hidden Figures, men eftersom ingen af dem er kommet bredt ud endnu, er det svært at vurdere. Vi tror imidlertid på Scorsese og giver pladsen til Silence.

Bedste animationsfilm
Det ligner en Disney-fest i denne kategori. Først og fremmest fordi den magiske urfortælling Vaiana og Zootropolis om en by befolket af dyr virker som ret klare favoritter til at komme med, men kan man forestille sig, at Pixar/Disney ikke også får Finding Dory nomineret? 

Næppe.

Dermed er tre ud af fem film umiddelbart med Disney-aftryk, men der bliver – som det ser ud lige nu – også plads til den ret originale Kubo – den modige samurai fra Laika- og Focus Features-studierne samt den franske Den røde skildpadde, der er uden dialog.

Et par outsidere kunne være Sing fra Universal eller den japanske Miss Hokusai, som er skabt af den snurrige instruktør Keiichi Hara.

Bedste fotografering
Denne kategori er svær af flere grunde.

Emmanuel Lubezki, som har domineret kategorien i flere år, har nemlig ikke et stykke fotograferingsarbejde ude for tiden, og det giver musene mulighed for at danse på filmspolerne. 

Men mon ikke, at Silence, La La Land og Arrival er ret sikre på at blive nomineret her? Formentlig. 

Samtidig er der jo den ekstremt dygtige fotograf Stéphane Fontaine, som har haft et forrygende filmår med Captain Fantastic, Elle og Jackie, hvilke principielt alle tre kunne skaffe ham en nominering.

Men det bliver nu nok for Jackie, at nomineringen kommer i hus. 

Sidste plads kunne let gå til en gammel kending af akademiet. Roger Deakins har været nomineret for sit arbejde til intet mindre end tretten Oscar-statuetter (men aldrig vundet), og han kunne snildt snige sig med for sit glimrende arbejde i Coen-filmen Hail, Caesar! 

Bliver det ikke Deakins, kunne Bill Popes billeder i Junglebogen komme i spil, men det er et langskud af dimensioner at tro på den frem for en Coen-film. 

Bedste dokumentar
Denne kategori er i sandhed noget af det mest udefinerbare, man kan forestille sig i Oscar-sammenhæng. Tænk blot på sidste år, hvor The Wolfpack var bookmakerfavorit til statuetten – lige indtil nomineringerne kom, og filmen slet ikke var med!

Fortsætter denne logik må den nuværende favorit blandt spillefuglene, Gleason, se sig forbigået. Men mon ikke filmen, om en NFL-spiller, der begynder at filme sig selv i en videodagbog til sin ufødte søn, da han får konstateret sklerose, nok skal komme med?

Jo, det samme gælder formentlig Ana DuVernays stærke 13th, som skildrer racismen i de amerikanske fængsler.

Så er spørgsmålet herfra, hvor langt uden for landets grænser Oscar-akademiet vil kigge, for der er nogle stærke og uhyre populære amerikanske dokumentarfilm i år.

OJ: Made in America lagde Sundance Film Festival ned, ligesom Raoul Pecks I’m Not Your Negro anses for at være en sikker nominering med sin fortælling om race i Amerika. 

Men spørgsmålet er jo så, om der virkelig kan komme tre film om race i USA med i den endelige kategori. Svaret er umiddelbart ja. For det vil uden tvivl lukke ned for al kritik af Oscar-uddelingen som en hvid gallafest. Samtidig vil det være et politisk statement i en tid, hvor USA har fået en ny præsident, som ikke lader til at mene, at minoritetsspørgsmål er specielt vigtige.

Alligevel kunne OJ: Made in America måske ryge i kapløbssvinget til fordel for mere internationalt orienterede sager. For tiden er der eksempelvis en enorm buzz om Leonardo DiCaprios klimafilm Before the Flood, ligesom mange amerikanske medier anser det for ganske sikkert, at fortællingen om en kasakhisk pige, der forsøger at blive ørnejæger i The Eagle Huntress, vil blive nomineret.

Og så har vi ikke engang nævnt Weiner – om manden, der var med til at koste Hillary Clinton præsidentposten på grund af sine penisbilleder til unge kvinder. Og Gianfranco Rosis Fire at Sea, der handler om flygtningekrisen på Lampedusa. De to dokumentarer er uden tvivl stærke outsidere.

Bedste udenlandske film
En af grundene til, at Fire at Sea, som vandt Guldbjørnen ved Berlin Film Festival i år, kun er blandt outsiderne i dokumentar-kategorien, er, at den er blevet kørt i stilling til at blive nomineret som bedste udenlandske film. 

Men den kan nu også ende med ikke at blive nomineret overhovedet. 

Det kan Toni Erdmann fra Tyskland og The Salesman fra Iran til gengæld ikke. De spås gode chancer, og på næsten det samme niveau ligger franske Elle. Især hvis Isabelle Huppert nomineres i kategorien for bedste kvindelige skuespiller. 

Det efterlader to pladser, men alligevel kunne Fire at Sea jo nok godt få den næstsidste, og dermed har vi en spændende trekamp imellem Pedro Almodóvar, Pablo Larraín og Martin Zandvliet. 

For der er masser af hype omkring Under sandet i USA, men om det er nok til at støde spanske Almodóvars Julieta og chilenske Larraíns Neruda fra nomineringstroen er svært at sige noget om. Umiddelbart kunne Larraíns film i hvert fald godt have en fordel, når nu han også er instruktøren bag Jackie, der uden tvivl vil få en pæn portion nomineringer i forvejen.

I øvrigt kan meget tyde på, at Danmark også får en kortfilm med til Oscar-festen. Aske Bang, der netop har vundet Publikum Prisen for Den fremmede ved Ekko Shortlist Awards 2016, ser ud til at kunne blive nomineret for Silent Nights.

Dog er det endnu uvist, hvor hårde konkurrenter Bang er oppe imod i en altid uforudsigelig kategori. Men oddsene er formegentlige gode, fordi Silent Nights er produceret af M&M Production, et selskab, der har en længere tradition for at blive Oscar-nomineret i netop denne kategori.

Kommentarer

Oscar 2017

For 89. gang skal Oscar-priserne uddeles.

Der dystes i 24 kategorier.

Årets vært er endnu ikke fundet.

Showet finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 26. februar 2017.

© Filmmagasinet Ekko