Interview
22. jan. 2014 | 14:31

Mød DR’s nye guldfugl

Foto | Bjarne Bergius Hermansen
38-årige Maya Ilsøe har fået lov at give den kreativt gas i DR’s nye søndagsserie Arvingerne, hvor Kirsten Olesens karakter Veronika dør i første afsnit.

Arvingerne har fået flotte anmeldelser og høje seertal. Men hvem er forfatteren bag serien? Vi taler med Maya Ilsøe, der både kender forenings-Danmark og holistisk hippieliv fra sin opvækst.

Af Ida Rud

DR’s nyeste søndagsserie Arvingerne har høstet masser af anerkendende ros, hvilket ikke mindst tilfalder manuskriptforfatteren bag.

Maya Ilsøe er ellers et relativt nyt navn.

Hos DR har hun tidligere stået bag de to julekalendere Pagten (2009) og Absalons hemmelighed (2006) efter at være blevet uddannet på Filmskolens manuskriptlinje i 2003.

Hun fik oprindelig interesse for manuskriptskrivning på et teaterskoleophold i Australien. Derefter kom hun nu ind på den nu hedengangne Tv-skolen.

Det var en halvårlig uddannelse, hvor hun havde Ingolf Gabold (DR’s tidligere dramachef) som lærer på et manushold, hvor de var tre elever.

To afsnit om ugen
”Det var et meget fedt uddannelsesforløb, men i bund og grund uddannede skolen bare assistenter til Hvide løgne, den første soap-serie i Danmark,” fortæller Maya Ilsøe.

”Jeg arbejdede der en sæson. Sad og skrev og skrev og skrev. Vi producerede to afsnit om ugen. Efter det svor jeg, at jeg aldrig skulle lave fjernsyn. Ever!” griner hun.

”Det var skidesjovt og nogle fede folk, men altså … det er bare alle genrer ned i en gryde og så ud over stepperne. Jeg lærte nogle tekniske ting, men man bliver så udmattet. Man giver jo alt, hvad man har.”

Undergrundsmiljøet
Hun sidder i sit hyggelige køkken på Christianshavn. Der er lyskæder i vinduet og hvide stearinlys, der undervejs brænder spruttende ud.

På en klassisk Arne Jacobsen 7’er-stol sidder hun veltilpas med enten fødderne oppe eller nede, mens hun med livlige arme fortæller om sin karriere, der efter Tv-skolen blev brugt på at lave kunst med ord og billeder i undergrundsmiljøet på Refshaleøen.

Hun løb dog sur i hele tiden at skulle søge legater og fonde for at have noget at leve af, så på et tidspunkt søgte hun ind på Filmskolens manuskriptlinje.

”Jeg kan huske, at jeg sad og sagde til optagelsessamtalen, at jeg ikke ville lave fjernsyn!’”

Igen lyser hun op i stort grin.

”Jeg har stort ikke lavet andet siden, og det er virkelig kommet bag på mig.”

Historier alle genkender
Lars Christian Detlefsen, der er leder af Manuskriptlinjen på Filmskolen, siger om Maya Ilsøe, at hun skriver historier, der foregår i dagens Danmark, som vi alle genkender.

”Hun skildrer mennesker ærligt. Både deres svagheder og styrker og hun udstiller ikke nogen. Hun bruger virkeligheden, hun finder ikke på,” fortæller Lars Christian Detlefsen.

Arvingerne foregår på Sydfyn, hvor kunstneren Veronika Grønnegaard huserer på et stort landsted, der er en kreativ smeltedigel af studie og bolig. Hun er mor til fire voksne børn, hvoraf den yngste, Signe, i seriens første afsnit ikke ved, at Veronika er hendes mor.

Signe er vokset op i et kernesundt håndboldmiljø, hvilket står i kontrast til det udsvævende kunstnerliv.

Men som Maya Ilsøe fortæller, så er begge miljøer potente og elitære – og så er det miljøer, hun selv kender til.

”Jeg flyttede fra Frederiksborggade i Indre By til midt-Sverige. Midt op i en skov med sådan nogle grundige hippier, hvor alt skulle være holistisk, og de lavede vikingesmykker, mediterede og dyrkede grøntsager.”

Forenings-Danmark
Da det blev opløst, flyttede hun med sin mor og søster til Hvidovre.

”Jeg var vildt desorienteret, for dér er forenings-Danmark og sportsklubsliv. Jeg forstod ingenting. Men jeg holder rigtig meget af det, for min mormor og morfar kom fra det miljø. De boede nede ved Hvidovre havn og spiste stjerneskud. De var meget trygge.”

Maya Ilsøe spillede dog ikke selv håndbold.

Hendes første store opsparing gik til en elektrisk skrivemaskine, som hun købte som trettenårig. Og så skrev og skrev hun. Hun gør det stadig, som hun sidder ved spisebordet. Med sine slanke, stærke fingre skriver hun på et usynligt tastatur, når hun fortæller.

Når fiktionen kommer for tæt på
Maya Ilsøe balancerer mellem at bruge erfaring fra sig selv og de folk, der er tæt på hende. Hun har brug for virkelig at vide, hvad der sker, og så finde nye former til det.

”Hvis der er en karakterbeskrivelse, der kommer for tæt på virkeligheden, så bytter jeg køn.”

Hun har ikke lyst til at blive fanget i en opfattelse af, at hun skriver om sig selv.

”Jeg føler ikke, at det er mig – men samtidig føler jeg jævnligt, at det er mig det hele. Der er ikke nogen af de fire hovedkarakterer, jeg ikke føler mig som.”

”Sådan tror jeg egentlig, mange mennesker har det. Det er almenmenneskelige ting, nogle sider der er repræsenteret i alle. Og jeg tror ikke, jeg kunne skrive det, hvis det ikke føltes meget vedkommende.”

En hård godnatlæsning
Alt det velkendte til trods er Maya Ilsøe drevet af en stor nysgerrighed.

”Det med at få lov at åbne døren op til et helt nyt felt, jeg ikke ved særligt meget om, det er en del af belønningen eller attraktionen ved at lave det.”

Derfor kastede hun sig med Arvingerne over arveret.

”Hold da kæft, mand. Jeg startede kækt ud med at læse om arveret, som jurastuderende har på første år, så det skulle da nok være muligt. Men det var godt nok hård godnatlæsning.”

Lov til at give den gas
Maya Ilsøe var stadig i gang med julekalenderen Pagten, da hun blev kontaktet af DR. Hun fik tre måneder til at lave et udkast til en søndagsserie.

Fire år senere havde serien premiere.

”Jeg fik faktisk lov af DR1-programcheferne at have et seertal på lidt under én million. Det er lidt mindre, end hvad de forventer af andre serier. De kunne godt se, at historien om en kunstner var lidt smal, og at jeg var lidt uprøvet. Hvis jeg skulle have lov at give den gas, så skulle der ikke tænkes så meget på de seertal.”

”Så de har nok siddet oppe i direktionen og syntes, det var utroligt dejligt, at der var noget håndbold med,” smiler hun.

Drøm om en spillefilm
Med en femstjernet anmeldelse hos Ekko og tilsvarende flotte anmeldelser andre steder – samt ikke mindst et svimlende seertal på knap to millioner (når der altså ikke lige er håndboldkamp) – så er DR nok glade for, at de turde satse på Maya Ilsøe, som er vildt glad for deres tillid.

Lige nu er Maya Ilsøe i fuld gang med at skrive sæson to færdig, der begynder optagelser til april. Om der kommer en sæson tre, det bliver afgjort i februar.

Så hun har ikke tid til andet. Hun peger på sit hoved:

”I min mentale skuffe er der utrolig mange ting! Om ti år skal jeg måske skrive en lille digtsamling. Eller en film. Den kan tage nogle strammere formgreb, og det kunne jeg da helt vildt godt tænke mig.”

På grund af sæson to skal hun arbejde med tv i hvert fald halvandet år endnu. Men det generer hende ikke spor.

”Lige nu er jeg faktisk meget forelsket i tv-mediet. Og mit håndværk er begyndt at hjælpe mig. Det kan noget,  jeg er vild med.”

Galleri fra Arvingerne

Foto | Martin Lehmann

Kommentarer

Maya Ilsøe

Født i 1975 i København.

Har en årrække levet som kunstner, inden hun søgte ind på Den Danske Filmskole.

Blev i 2003 uddannet fra Filmskolens manuskriptlinje, hvor hun var medforfatter på filmene Frunk og Han, hun, den, det.

Siden har hun mest beskæftiget sig med tv som hovedforfatter på DR’s julekalendere Absalons hemmelighed (2006) og Pagten (2009).

Arvingerne havde premiere 1. januar 2014 på DR1. Der er ti afsnit i alt. Andet afsnit havde 1.951.000 seere.

© Filmmagasinet Ekko