Nyhed
07. okt. 2020 | 18:07

Shortlist-vinders debutfilm på skrumpet Cph Pix

Foto | Tambo Film
Joen Højerslev spiller hovedrollen i Den næstsidste, der sammen med en række andre film af danske debutinstruktører bliver vist på en nedbarberet udgave af Cph Pix.

Den danske festival aflyser årets udgave, men afvikler en talentkonkurrence for debutinstruktører, som er kendt for stærke kortfilm på Ekko Shortlist.

Af Nicki Bruun

Jonas Kærup Hjort vandt i 2018 tre priser ved Ekko Shortlist Awards for det absurd-humoristiske og billedskønne drama Om en måned.

Siden har den Filmskole-uddannede instruktør arbejdet på sin spillefilmdebut Den næstsidste, som Kærup Hjort og producer Rikke Tambo håbede kunne få premiere på en af forårets store festivaler.

Men 2020 har som bekendt været et annus horribilis, hvor Cannes-festivalen blev aflyst, og mange andre festivaler har foregået digitalt eller i begrænset omfang på grund af coronakrisen.

Det gælder også for danske Cph Pix, som i dag har valgt at udskyde den planlagte festival i november. Til gengæld præsenteres et særprogram bestående af årets mest nytænkende danske talentfilm, hvoraf Den næstsidste er iblandt.

Mange stærke stemmer
Filmen skal dyste mod de kritikerroste Shorta og Kød & blod – instrueret henholdsvis af makkerparret Anders Ølholm og Frederik Louis Hviid og af Jeanette Nordahl – om Cph Pix’s talentpris 2020.

De nominerede tæller også satiregruppen Gigis’ animationskomedie Blokhavn og Malou Reymanns En helt almindelig familie.

Præmien er 40.000 kroner, og de otte nominerede film bliver vist i Grand Teatret i København og i Øst for Paradis i Aarhus til særlige eventvisninger mellem 6. og 13. december.

Det fulde program offentliggøres senere i november, skriver festivalen i en pressemeddelelse.

”Festivalen er helt afhængig af et velfungerende biografmarked, og lige nu kigger biograferne ind i et meget svært og uforudsigeligt efterår. Vi har derfor i samråd med vores bestyrelse besluttet at udskyde festivalen til næste år, hvor situationen forhåbentlig ser helt anderledes ud,” siger administrerende direktør Tine Fischer.

”I stedet sætter vi i år fokus på årets mest markante danske talentfilm. Cph Pix har altid været en vigtig scene for filmkunstens nye danske talenter, og det bliver vi ved med. Også i et år som i år, der trods corona har budt på mange nye stærke stemmer.”

Kendte talenter
Blandt de otte debutfilm, som er nomineret til talentprisen på den mindre udgave af Cph Pix, er mange af instruktørerne kendt for kortfilm på Ekko Shortlist.

Her kan man se Jeanettes Nordahl og Frederik Louis Hviids respektive afgangsfilm fra Super16, Waiting for Phil og Halvmand. Og så har Malou Reymann adskillige film liggende på onlinehitlisten.

De resterende instruktører i konkurrence på Cph Pix tæller Carl Marott, hvis afgangsfilm Oasen fra Den Danske Filmskole også er på Ekko Shortlist. Han spillefilmdebuterer med Den blå orkidé, der er produceret af filmselskabet Paloma Productions.

Svenske Maria Bäck er ligesom Carl Marott uddannet fra Filmskolen i 2013, og hendes afgangsfilm Mamma är gud kan ligeledes ses på Ekkos hjemmeside. Hun debuterer nu i det lange format med Psykose i Stockholm, som er en svensk-dansk produktion med danske filmskabere som fotografen Nadim Carlsen bag kameraet.

Og så debuterer det ubeskrevne blad Illum Jacobi med The Trouble with Nature. Filmen handler om den britiske filosof Edmund Burke, som i det 17. århundrede flygter fra gæld og midlivskrise i London til en ekspedition i de franske alper.

Beskåret udgave
Det er andet år i træk, at Cph Pix ser anderledes ud, end den har gjort siden festivalen blev stiftet i 2009.

Cph Pix forsøgte med et stort program og mange arthouse-titler at etablere sig som en uundværlig festival, men konkurrencen fra de etablerede, europæiske festivaler var for stor, og publikum svigtede.

Man havde svært ved at få økonomien til at hænge sammen, og Tine Fischer, der var direktør for dokumentarfestivalen Cph:Dox, overtog i 2018 ansvaret fra Jacob Neiiendam.

Han fratrådte, fordi han med bestyrelsesformandens ord ”ikke kunne se sig selv i den nye organisation”, hvor paraplyorganisationen De Københavnske Filmfestivaler kastede sig ud i en såkaldt fokusering.

Tine Fischer lagde i 2019 ud med at beskære festivalen og ændre navnet til Weekend, hvor langt færre film blev vist hen over en weekend.

Cph Pix vender dog ifølge pressemeddelelsen tilbage som festival i 2021, hvor den efter planen igen løber af stablen i november.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko