Cannes 2018
19. maj 2018 | 10:25 - Opdateret 19. maj 2018 | 11:35

Ekkos Cannes-panel peger på Asien og Polen

Foto | AOI Promotion
En gruppe børn og voksne er ikke beslægtede af blodets bånd, men skaber sammen en sympatisk tyvefamilie i Hirokazu Kore-edas Shoplifters. Filmen har det højeste gennemsnit, men ingen i panelet peger på den som Guldpalme-vinder.

Japansk familiedrama har det højeste gennemsnit i vores stjernebarometer, men flest anmeldere har en polsk eller sydkoreansk Guldpalme-vinder.

Af Nicki Bruun

Efter tolv dage med 21 film i hovedkonkurrencen på Cannes-festivalen er det snart tid til at finde vinderen af årets Guldpalme.

Den og de andre priser uddeler festivalens ni mennesker store jury med Cate Blanchett i spidsen i aften klokken 19.

Men lad os inden da først se, hvad Ekkos egen nimandsjury mener om udvalget. Hver dag har gruppen af internationale filmkritikere opdateret Ekkos stjernebarometer, når en ny film er blevet vist i hovedkonkurrencen.

Af de 21 film ender japanske Hirokazu Kore-edas humanistiske familiedrama Shoplifters øverst med et gennemsnit på 3,6 ud af maksimalt 4,0. Alle de paneldeltagere, som har set filmen, giver den tre eller fire stjerner på en skala fra én til fire stjerner.

Til gengæld har ingen af anmelderne valgt filmen om en gruppe mennesker, der skaber en falsk familie af tyve og finder nærhed sammen, som deres favorit til at vinde Guldpalmen.

Kærlighed bag jerntæppet
Kritikerne i panelet tæller internationale profiler som Justin Chang fra Los Angeles Times, Amy Taubin fra magasinet Film Comment og Ekkos faste skribent Lee Marshall, der på festivalen repræsenterer branchebladet Screen.

Kritikerne peger på syv forskellige film som deres personlige favorit til hovedprisen, og der er stor spredning i antallet af stjerner på hver film.

En lille konsensus er der omkring Ida-instruktøren Pawel Pawlikowskis Cold War, der fortæller en kærlighedshistorie bag koldkrigstidens jerntæppe over femten år.

Den har norske Kjetil Lismoen og amerikanske Alissa Wilkinson som deres bud på en Guldpalme-vinder.

Imens er Justin Chang og Ekkos chefredaktør Claus Christensen enige om, at Cannes-festivalens højeste hæder bør gå til sydkoreanske Lee Chang-dongs thriller-trekantsdrama Burning.

Filmen handler om den unge mand Jongsu, der væves ind i en mærkelig kærlighedshistorie, da han møder kvinden Haemi, som introducerer ham for den mystiske Ben. Filmen har scoret det højeste gennemsnit nogensinde (3,8) i stjernebarometrets pendant i Screen.

Protest med hjertet
De resterende fem kritikere i panelet peger på hver deres film, som skal vinde Guldpalmen.

Lee Marshall er bosat i Italien, og det er måske derfor, han er faldet for italienske Matteo Garrones barske Dogman, som dog også får et flot snit på 3,1 i stjernebarometret. Også buddet fra Marshalls engelske landsmand Damon Wise, Spike Lees humoristiske racedrama BlacKkKlansman, har et solidt snit på 2,9.

Det kan man ikke sige om Jean-Luc Godards eksperimenterende Le livre d'image, der kun opnåede et snit på 1,8 og fik Ekkos chefredaktør til at skrive ”rend og hop” til den franske filmlegende.

Til gengæld var Amy Taubin vild med Godards film. Hun ved med egne ord godt, at den formentlig ikke vinder, men har valgt med hjertet. Det samme har panelets to sidste medlemmer, indiske Pragya Mishra og franske Ariane Allard.

Mishra peger på Capharnaüm, hvor en tolvårig dreng sagsøger sine forældre for at have bragt ham til verden. Det skal dog siges, at det libanesiske drama af nogle kritikere spås at få Guldpalmen, blandt andre Eric Kohn fra magasinet Indiewire.

Ariane Allard har valgt den russiske 80’er-musikfilm Leto, hvis instruktør Kirill Serebrennikov sidder i husarrest i hjemlandet, hvilket skabte protester ved filmens gallapremiere.

Trailer: Shoplifters

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko