Oscar 2020
05. feb. 2020 | 14:10

Ekko: Oscar vælger den kedelige vinder

Foto | François Duhamel
Benedict Cumberbatch spiller oberst i krigsdramaet 1917, som ifølge Ekkos Oscar-ekspert står til at vinde seks statuetter ved prisuddelingen.

Den sydkoreanske genistreg Parasite signalerer moderne tider, men alt tyder på, at det bliver en klassisk og ærkebritisk krigsfilm, der løber med hovedpriserne i år.

Af Casper Hindse

Nå, I gamle, hvide røvhuller, hvad har I til os?

Sådan kunne man godt forestille sig, at nogle ville tænke, inden uddelingen af Oscar-statuetterne i år.

Der er blevet talt meget om diversitet – eller mangel på samme – i de senere år. Oscar-akademiet har lyttet til kritikken og har udvidet antallet af medlemmer til 9000, så det ikke bliver en fest for hvide, gamle mænd.

Men det har ikke hjulpet meget, eftersom diversiteten mildt sagt ikke springer i øjnene i 2020.

I hovedpriserne ligger en god gammeldags krigsfilm således til at vinde. Det skyldes især, at Oscar-sæsonen er blevet forkortet med flere uger, og at næsten en tredjedel af akademiets medlemmer er briter.

Den britiske 1917 har gode chancer.

Men det præferentielle system, der kun bruges i hovedkategorien, kan også sende sydkoreanske Parasite ind i historiebøgerne som den første ikke-engelsksprogede film til at vinde Oscar’en for bedste film.

Det har Spotlight, Moonlight og Green Book inden for de senere år præsteret, selv om de kun vandt henholdsvis to, tre og tre Oscar-statuetter.

Nedtur for Scorsese
Men i år lader det til, at Oscar-akademiet har en forhåndsfavorit i 1917. Den har vundet flertallet af de vægtige prisuddelinger op til Oscar-festen, selv om den også har visse svagheder i forhold til nomineringerne.

Hverken Parasite eller 1917 har pladen fuld, når det gælder nomineringer i klipning, manuskript, instruktion og skuespil, der normalt er indikatorer for, hvem der vinder for bedste film.

Set i det lys burde The Irishman og Jojo Rabbit faktisk være favoritter, men Scorsese og Waititi må nok regne med at spille biroller ved Oscar-ceremonien i år. Ja, faktisk får The Irishman ikke en eneste statuette.

Her følger vores 24 gæt i de 24 kategorier.

Bedste film: 1917
Vi tror, det bliver et system-år. For mens Parasite er eksperimenterende, er 1917 nostalgisk og ikke til at misforstå.

En kvalitet, der har vist sig at være vigtig, når det kommer til at vinde for bedste film.

Green Book var i 2019 mere tilgængelig end Roma, The Shape of Water var i 2018 mere nostalgisk end Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, og Moonlight var i 2017 langt mere ligetil end La La Land.

Derfor kan det også undre, at Parasite ligger så højt på bookmakernes lister. Men det skyldes nok, at Oscar-akademiet er blevet forynget, og at den sydkoreanske film siden SAG-hovedprisen (skuespillerforeningen) har stået stærkt, fordi skuespillerne fylder en del i Oscar-akademiet.

Men i de senere år har Oscar-akademiet ikke fulgt SAG-prisen, der i 2017 blev vundet af Hidden Figures, i 2018 gik til Three Billboards Outside Ebbing, Missouri og sidste år landede i favnen på Black Panther.

Af samme grund tror vi heller ikke, at Oscar-stemmerne er lige så eksperimenterende i år. Derfor vinder 1917.

Bedste instruktør: Sam Mendes
Sam Mendes har hjembragt flere af de afgørende priser i denne kategori op til Oscar-festen, og selv om 1917 kom sent på banen med en premiere i december, lader det til, at instruktøren har timet det helt perfekt.

Især fordi Mendes også modtog DGA-prisen (instruktørforening), og den afviger Oscar-akademiet sjældent fra.

De to eneste udfordrere er Parasite-instruktør Bong Joon-ho og Quentin Tarantino for Once Upon a Time in Hollywood, men de slår ikke Mendes i år.

Bedste mandlige hovedrolle: Joaquin Phoenix
Det, der lignede en reel herre-fight imellem populære Adam Driver for Marriage Story og knudrede, men charmerende Joaquin Phoenix for Joker, minder om et afsluttet sværdslag.

Phoenix har vundet alle priser af betydning op til Oscar-uddelingen, og han hjemtager også den mest glitrende af dem alle natten til mandag.

Bedste kvindelige hovedrolle: Renée Zellweger
Judy Garland vandt aldrig en Oscar-statuette, og det kommer akademiet til at råde lidt bod på i 2020.

Renée Zellweger har med portrættet af Judy Garland i Judy nemlig vundet og vundet og vundet i de seneste måneder, og det gør hun også her.

Eneste reelle udfordrer i kategorien er Scarlett Johansson, der er nomineret for både hoved- og birolle i år. I hovedrollekategorien er hun nomineret for Noah Baumbach’ ægteskabsdrama Marriage Story, men hun bør være chanceløs over for Zellweger.

Bedste mandlige birolle: Brad Pitt
Aftenens nok mest sikre pris kommer i en kategori, der ellers normalt er ret uforudsigelig. Det er nemlig i den mandlige birolle-kategori, at overraskelserne sommetider indfinder sig – som da Mark Rylance ud af de blå modtog statuetten i 2016 for sit spil i Spielbergs Spionernes bro.

Men i 2020 er det Brad Pitts år. Han har vundet alt op til, og han får også Oscar-statuetten.

Bedste kvindelige birolle: Laura Dern
Hvis der skal komme en overraskelse i skuespilkategorierne, skal det være her. For Oscar-historikken tilsiger, at når man er nomineret i både hoved- og birolle-kategorien, så modtager man ofte også en statuette.

Altså vinder Scarlett Johansson.

Nej, faktisk ikke. For hvis der er én, der er populær i Hollywood, så er det Laura Dern. Hun bruges eksempelvis ofte til den fine middag inden ceremonien, når de nominerede skal læses op. En metier, Dern ofte modtager store bifald for.

I år læste hun nu ikke op, men modtog til gengæld stående bifald for sin nominering i Marriage Story. Samtidig har hun vundet bunkevis af priser – inklusive SAG, Golden Globe og Bafta – for rollen som skilsmisse-advokat.

Hun vinder også Oscar’en.

Bedste originale manuskript: Parasite
Hvis der er noget, Hollywood elsker, så er det film om … Hollywood.

Derfor er det også en overraskelse, at Tarantino egentlig ikke oplever mere buzz i årets Oscar-ræs. De fleste forventer dog, at amerikaneren får årets ene manuspris, men det tror vi ikke, han gør.

For de senere uger er Parasite kommet galopperende op på siden af Once Upon a Time in Hollywood, og i de senere dage har Bong Joon-ho og hans manusmakkerHan Jin-wonligefrem skrabet både Bafta’en og WGA’en (manuskriptforfatterforeningen) til sig i samme kategori.

Det er utroligt tæt her, men det dufter af et momentum til Sydkorea. Især fordi mange akademimedlemmer sikkert gerne vil hylde Bong Joon-ho ud over prisen for bedste udenlandske film.

Derfor overrasker Parasite i denne kategori.

Bedste manuskript baseret på andet forlæg: Jojo Rabbit
Det er svært at forestille sig, at Jojo Rabbit går tomhændet hjem, eftersom den modtog den betydningsfulde publikumspris i Toronto i efteråret.

Men reelt er der kun to kategorier, den kan vinde. Og det er i øvrigt kategorier, hvor den ligger side om side med Little Women.

Vi tror, at komedien, der bliver til en tragedie om totalitære regimer, engagerer flere Oscar-stemmer end et kostumedrama. Derfor napper Jojo Rabbit prisen. Især efter den – ligesom Parasite – også modtog Bafta’en og WGA’en i kategorien.

En outsider her er i øvrigt The Irishman, men Scorseses film har ikke vundet særligt meget op til den store aften.

Bedste klipning: Le Mans ’66
Tager Parasite prisen her, er den pludselig en langt stærkere kandidat, end odds-sætterne har troet indtil nu.

Det betyder ikke, at den pludselig er favorit til at slå 1917 i hovedkategorien, men den er kommet tættere på.

Men, men, men … Den er mest i spil, fordi den har vundet ACE Eddie-prisen for bedste drama, som er en af de store klippepriser.

Men går man længere ned i statistikkerne, betyder den pris sjældent noget for udfaldet ved Oscar-uddelingen. Ofte vinder Eddie-vinderen faktisk ikke Oscar’en.

Til gengæld er Le Mans ’66 nomineret i mere afgørende tekniske kategorier, mens den også er den mest tydeligt klippede film. Derfor vinder den.

Bedste fotografering: 1917
Det, der lignede et virkelig tæt løb for nogle få uger siden, ligner nu en sikker sejr til Roger Deakins.

Mesterfotografen har skabt en virtuos fortælling med 1917, og han ser ud til at banke konkurrenterne fra The Irishman og Once Upon a Time in Hollywood.

Bedste animation: Toy Story 4
For en sjælden gangs skyld er det et virkelig tæt løb i denne kategori.

Klaus og Mysteriet om Hr. Link har modtaget flere tunge priser på det seneste, men Pixar er nu notorisk kendt for at nappe Oscar’en her.

Vi tror, at traditionerne holdes i hævd. Derfor vinder Toy Story 4.

Bedste internationale film: Parasite
Sammen med Brad Pitts birolle-sejr er dette aftenens suverænt mest sikre pris.

Parasite vinder uden modstand.

Bedste dokumentarfilm: American Factory
Det ligner et væddeløb mellem en langsom, tre hurtige og en enkelt sprinter.

Den langsomme er The Edge of Democracy, og selv om vi i Danmark godt kan sidde og krydse fingre for The Cave, så render den ind i et problem.

For at være i kategori med For Sama gør det mere kompliceret for The Cave. Begge er stærke kvindefortællinger fra det krigshærgede Syrien, og det risikerer at dele stemmerne.

Dermed står kampen imellem Honningland og American Factory. Den første handler om en kvindelig, nordmakedonsk biavler, og den anden – der er produceret af Obama-parrets selskab Higher Ground – drejer sig om en kinesisk milliardærs opkøb af en amerikansk fabrik og om det kultursammenstød, det frembringer.

Det sidste lyder i den grad som noget, Oscar-akademiet – der sympatiserer med Demokraterne – vil belønne. Derfor sprinter American Factory først over målstregen.

Bedste production design: Once Upon a Time in Hollywood
Hvis The Irishman skal have en statuette, er det her. Men umiddelbart har Parasite større chancer. Det skyldes ikke mindst, at man i Hollywood har storrost måden, huset i filmen er designet på.

Men favoritten er nu uden tvivl Once Upon a Time in Hollywood, der ligner en rigtig Oscar-lækkerbisken i hver eneste scene. Den vinder.

Bedste visuelle effekter: 1917
Her har vi formentlig aftenens tætteste ræs. For indtil 1917 vandt Bafta’en forleden, ville mange nok pege på Avengers: Endgame som en kneben favorit.

Men eftersom briterne bakker deres egen film op, tror vi, at den napper prisen for de visuelle effekter.

Bedste lydmiks: 1917
Umiddelbart er den eneste film, der kan true 1917, Le Mans ’66. Men det er nu alligevel kategorien, hvor 1917 skal vise, at den er årets helt store Oscar-film.

Og eftersom den ikke er nomineret til bedste klipning, vil mange akademi-medlemmer formentlig sende et stærkt signal i de tekniske lydpriser.

Bedste lydklip: 1917
Spørgsmålet er så, om vi får en deler imellem filmene i den forrige kategori. Altså om Le Mans ’66 kan nappe lydklip-prisen.

Men igen må vi sige, at det er her, 1917 skal vise sig som den film, der også vinder for både instruktion og bedste film.

Derfor får den sin sjette pris.

Bedste kostumedesign: Little Women
Her er Jojo Rabbit og Little Women igen i et åbent opgør.

Jojo Rabbit vandt nemlig noget overraskende Costume Designers Guild Awards for bedste design til en periodefilm. Men det skyldes nok mest, at Little Women ikke havde haft bred premiere endnu.

Little Women får prisen, da Oscar-akademiet gerne vil nikke anerkendende til Greta Gerwig, som med rette kan føle sig forbigået i instruktørkategorien.

Bedste makeup og hår: Bombshell – Opgørets time
Joker
har måske en lille chance, men den er nærmest minimal.

Bombshell – Opgørets time er favorit, uanset hvem man spørger, og den vinder.

Bedste score: Joker
Her vinder Joker til gengæld.

Islandske Hildur Guðnadóttir har modtaget både Bafta’en og den noget mindre toneangivende Golden Globe-statuette. Og selv om det er nogle store drenge, hun er oppe imod, tror vi, at filmen med fleste nomineringer – elleve – i år får mere end en enkelt skuespilpris.

Her er musikken et solidt bud.

Joker var ikke favorit i kategorien, da den blev nomineret, men det har ændret sig, og derfor ryger statuetten til Island i år.

Bedste originale sang: I’m Gonna Love Me Again
Dysten står umiddelbart imellem Stand Up fra Harriet og så Elton John og Bernie Taupins sing-a-long fra Rocketman.

Spørgsmålet er derfor, om Oscar-akademiet vil gå i den politiske eller glamourøse retning. Men ikke meget tyder på, at den store politiske bevidsthed indfinder sig i år.

Derfor vinder Elton John og Bernie Taupin her.

Bedste kort-dokumentar: Learning to Skateboard in a Warzone
Her er det igen uhyre tæt.

De tre, der bør have en chance, er In the Absence, St. Louis Superman og Learning to Skateboard in a Warzone.

Bookmakerne tror på den sidste, og det gør vi også. Især på grund af filmens titel.

Den korte dokumentar er en af de kategorier, hvor mange medlemmer sandsynligvis stemmer uden at have set filmene. Og når de kigger på stemmesedlen, er titlen Learning to Skateboard in a Warzone klart den mest pirrende.

At filmen samtidig har et feministisk tema plejer også at hjælpe i kortfilmkategorierne.

Bedste kortfilm: The Neighbor’s Window
Her er vi igen ude i en vaskeægte fifty-fifty.

Favoritten er Brotherhood, men i de senere uger har flest talt om The Neighbor’s Window.

Ser man filmene, forstår man da også godt denne sene buzz. Mange akademimedlemmer ser kortfilmene ret sent – om overhovedet – og The Neighbor’s Window er klart den mest velkomponerede.

Bedste animerede kortfilm: Hair Love
Det er ikke meget, Hair Love har været nomineret til, men den har én fordel.

Skuespiller og serieskaber Issa Rae (HBO-serien Insecure) lægger nemlig stemme til løjerne, og det gør den umiddelbart til klar favorit, fordi hun er kult i Hollywood.

De andre film i kategorien har på intet tidspunkt fået lige så meget opmærksom, og derfor vinder Hair Love.

Kommentarer

Oscar-uddelingen

Oscar-priserne uddeles for 92. gang.

Der dystes i 24 kategorier.

For andet år i træk bliver showet uden vært.

Uddelingen finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 9. februar.

© Filmmagasinet Ekko