Nyhed
04. mar. 2024 | 14:42

Enere og pionerer fra det høje nord

Foto | Fridrik Orn

Hilmir Snær Guðnason spiller slackeren Hlynur i den klassiske filmatisering af Hallgrímur Helgasons satiriske roman 101 Reykjavík.

Nordatlantiske filmdage er begyndt og byder på kunstneriske portrætfilm, et tankevækkende same-drama, livlige dansefilm og meget mere.

Af Frederik Hoff

Sammen med de første forårsdage kommer også Nordatlantiske Filmdage, hvor nogle af de bedste og mest unikke film fra Færøerne, Grønland og Island bliver vist i kulturcenteret Nordatlantens Brygge i København.

Filmdagene kører fra 29. februar til 10. marts og blev sparket humoristisk i gang med en visning af Driving Mum.

Den islandske instruktør Hilmar Oddsson kom og introducerede publikum til sin kulsorte road-komedie om en mand, der i bedste Weekend at Bernie’s-stil tager på eventyr med sin døde mors lig på bagsædet af sin Ford Cortina.

I år er der særligt fokus på portrætfilm om ”enere og pionerer”, som der står i festivalens elegante booklet.

Der er dokumentarer om nordiske kunstnere som den grønlandske forfatter og billedkunstner Jens Rosing (Den evige flyver) og Ragnar Kjartansson (Soviet Barbara), som har et kritisk blik på Rusland efter Sovjetunionens sammenbrud.

Har du endnu ikke set den dansk-grønlandske Twice Colonized, gælder det om at gribe chancen. Lin Allunas første store dokumentarfilm har fået fem stjerner af Ekko for sit tankevækkende portræt af den politiske aktivist Aaju Peter, som kæmper for inuitters rettigheder. Filmen vises på kvindernes internationale kampdag den 8. marts.

Aaju Peter er selv medskaber af filmen, da hun er træt af, at kun danskere fortæller grønlændernes historie.

Produceren Emile H. Péronard deler den holdning, og 6. marts kommer han og fortæller om det afgørende i, at de nordatlantiske folk kan fortælle deres egne historier. Herefter bliver filmen Goodnight vist.

I et tema om repræsentation i Ekkos #87 skrev den færøske instruktør Andrias Høgenni, der på festivalens andendag fortalte om sine færøske kortfilm, et essay om at vokse op uden film på sit eget modersmål.

Sprudlende arthouse
Filmdagene er også en god anledning til at gå på opdagelse i Islands sprudlende arthouse-scene.

I programmet Island Rundt kan man blandt andet se Baltasar Kormákurs klassiske filmatisering af Hallgrímur Helgasons satiriske 101 Reykjavík, som 5. marts bliver introduceret af filmdagenes programredaktør Birgir Thor Møller.

Der bliver også vist nye islandske perler som Ása Helga Hjörleifsdóttirs romantiske Brevet fra Helga og Elsa Maria Jakobsdóttirs middagskomedie Wild Game.

Det ofte oversete same-folk får også en vigtig opmærksomhed, når der den 5. marts afholdes samisk aften.

Her kan man se smukke Lad elven leve, som fik store roser af Ekkos anmelder. Dramaet vises sammen kortfilmen Koftepolitiet, som satiriserer over de mange holdninger til, hvad det vil sige at være same.

Til slut skal hofterne svinges, når der 9. marts vises et program af nordatlantiske kunst- og dansefilm med masser af livlig humor og sanselig poesi.

Nordatlantiske filmdage finder sted på Nordatlantens Brygge i København, men der er også udvalgte filmvisninger i Øst for Paradis i Aarhus og i Biffen i Aalborg.

Kommentarer

Tema om repræsentation

Stort tema om repræsentation i Ekko #87.

Instruktøren Andrias Høgenni skriver essay om at vokse op uden troværdige filmiske repræsentationer af sin færøske kultur.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko