Fantastisk åbningsweekend for Klovn Forever
Der har været tryk på presseomtalen og mediedækningen af Klovn Forever, som nu endelig kan findes på de danske biograflærreder.
Frank og Mia var på forsiden af det seneste nummer af Ekko, og der har været så mange interviews og så intens en mediedækning, at Frank i et interview i Information i fredags erklærede, at Casper og ham nu følte sig ”fuldstændigt udbollede”.
Men det ser ud til, at den heftige pressedækning har båret frugt. For åbningsweekenden er gået over alle forventninger, og Klovn Forever har overgået forgængeren Klovn: The Movie i salg af billetter.
I åbningsweekenden har filmen solgt hele 184.180 billetter, hvor den første Klovn-film solgte 167.122 billetter – begge inklusive snigpremierer.
Uden snigpremiererne solgte Klovn Forever 133.299 billetter og er dermed den tredjebedst sælgende danske film i en åbningsweekend nogensinde. Rekorden kunne filmen dog ikke tage fra Anja og Viktor, som tilbage i 2001 solgte 150.813 billetter.
60 procent valgte Klovn
Der er naturligvis stor glæde hos Nordisk Film Distribution.
”Vi havde håbet på en flot weekend med over 100.000 billetter, men at vi ligefrem slår Klovn: The Movie, når vi også tæller snigpremiere-billetterne med, er noget, vi kniber os selv i armen over her til morgen,” siger og marketingschef Frederik Honore.
I de fem år, der er gået siden Klovn: The Movie, er der ikke nogen dansk film, der har kunnet matche dens åbningsweekend.
Hele 60 procent af biografpublikummet valgte i denne weekend at se Klovn Forever, på trods af at filmen ikke har fået så gode anmeldelser som Klovn: The Movie.
Det gjaldt dog ikke Ekkos anmelder Kristian Ditlev Jensen, som kvitterede med fem stjerner: ”Timing, mikromimik og funny bones i verdensklasse.”
Kommentarer