Nyhed
15. okt. 2013 | 17:34

Filmstjerner rykker til spilverdenen

Foto | Quantic Dream
Ellen Page – kendt fra film som Juno og Inception - har lagt krop og stemme til Jodie Holmes, som man i Beyond: Two Souls følger, fra hun er otte til 23 år.

Ellen Page og Willem Dafoe spiller hovedrollerne i PlayStation-spillet Beyond: Two Souls. Både skuespillere, instruktører og komponister befolker i stigende grad computerspillene.

Af Jacob Ludvigsen

En hel stribe populære computerspil er blevet til mere eller mindre vellykkede film: Resident Evil, Doom, Hitman og snart også World of Warcraft og mobiltelefondillen Angry Birds.

Men nu inkarnerer Hollywood-skuespillere ikke kun spilfigurer på film. De rykker også selv ind i spilverden.

Når man spiller den nye PlayStation-satsning Beyond: Two Souls, er det således ikke anonyme computergenererede ansigter, der beklæder hovedrollerne som den unge Jodie Holmes, der har overnaturlige kræfter, og videnskabsmanden Nathan Dawkins, som prøver at hjælpe hende.

Jodie Holmes spilles af Ellen Page, mens Nathan Dawkins spilles af Willem Dafoe.

Musik af Hanz Zimmer
De to skuespillere har lagt krop til spilfigurerne gennem såkaldt performance capture-teknik, hvor man lægger digitale lag ind over skuespillernes bevægelser. En teknik, der ikke mindst er blevet berømt gennem Andy Serkis’ præstationer som Gollum i Ringenes herre og aben Cæsar i Abernes planet.

Performance capture gør spillene mere livagtige filmiske, og tilsat filmkomponisten Hans Zimmers originalmusik er Beyond: Two Souls seneste, prominente eksempel på, at spilverden nærmer sig filmens.

Et af årets andre mest hypede spil, The Last of Us, havde således musik af en anden stor filmkomponist, Gustavo Santaolla, og skuespillerne Troy Baker og Ashley Johnson i hovedrollerne via performance capture.

Og i et stort tema om computerspil i det seneste nummer af Ekko kunne vi fortælle om den specielle metode bag det kommende Xbox One-spil Ryse: Son of Rome.

”Vi hyrer en forfatter!”
Her er det en uddannet filminstruktør, danske Peter Gornstein, der har stået for at indspille den film, der løber som en rød tråd gennem spillet.

Det har han gjort i Andy Serkis’ performance capture-studie i London med den allernyeste teknologi og Shakespeare-uddannede skuespillere i rollerne. Det er første gang, alle de bærende karakterer i et spil er lavet med performance capture.

”Traditionelt har man i spilindustrien først lavet selve spillet – det såkaldte gameplay – og først derefter fået stumperne til at hænge sammen efter devisen: ’Hvorfor har vi egentlig en langbenet blondine med kæmpe bryster, der hopper rundt i et udefineret univers og slår trolde ned med selvlysende kæmpesværd? Vi hyrer en forfatter!” siger Peter Gornstein til Ekko.

Historien giver dedikerede fans
I artiklen forklarer Gornstein også, hvorfor spilindustrien i stigende grad efterspørger filmfolk og medrivende, troværdige historier:

”Gameplay vil altid være vigtigst, men historien er dér, hvor man virkelig kan differentiere sig og skabe en bred og dedikeret fanskare. Man kan ikke spise folk af med hvad som helst mere.”

Beyond: Two Souls og The Last of Us kan allerede købes i butikkerne, mens Ryse: Son of Rome udkommer i USA til november og i Danmark til næste år.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko