Nyhed
07. apr. 2021 | 16:28

Førende filmproducer forlader sit selskab

Foto | Stine Heilmann
Sigrid Dyekjær er en af dansk films førende producere på dokumentarområdet, men blev sidste år hårdt kritiseret for sin håndtering af en #MeToo-sag på sit selskab.

En af stifterne bag det succesfulde selskab Danish Documentary, Sigrid Dyekjær, forlader sit selskab og fortsætter solo som producer med internationale projekter.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Produktionsselskabet Danish Documentary har været en af hovedaktørerne i dansk films store dokumentarsucces i nyere tid.

Selskabet har stået bag internationalt opsigtsvækkende film som den Oscar-nominerede Syrien-dokumentar The Cave og senest Jørgen Leths testamente-film I Walk.

Men nu forlader en af de fire kvinder filmselskabet.

Ifølge Ekkos oplysninger er der før påske blevet sendt en mail ud til Danish Documentarys samarbejdspartnere, hvor det fremgår, at producer Sigrid Dyekjær træder ud af selskabet som partner.

Produktionsselskabet vil blive ført videre af de tre andre ejere, instruktørerne Mikala Krogh, Eva Mulvad og Pernille Rose Grønkjær.

Sigrid Dyekjær bekræfter nyheden over for Filmmagasinet Ekko, men afviser, at der skulle ligge splid til grund for afgangen.

”Jeg har fået en Oscar-nominering og vundet en Emmy, så der er kommet utroligt mange fede tilbud, som har været svære at sige nej til,” siger Sigrid Dyekjær, der i 2020 vandt en Emmy for The Cave og nu har interessante projekter på tapetet.

”Jeg har valgt at gå ud af Danish Documentary, så jeg kan hellige mig nye internationale projekter, som jeg har fået tilbudt, og som på mange måder åbner nye muligheder for mig. Jeg er glad for, at de andre partnere har forståelse for mit valg.”

En verden har åbnet sig
Sigrid Dyekjær fortæller, at hun skal være medproducer på en stor dokumentarserie, der laves af af to Oscar-nominerede instruktører og produceres til en af de store globale streamingplatforme.

”Jeg laver også en stor film med Talal Derki, som blev Oscar-nomineret for Of Fathers and Sons. Jeg har desuden en stor produktion i gang med det Oscar-vindende engelske selskab Passion Pictures, en film om en af Europas markante politiske ledere,” fortæller Dyekjær og fortsætter:

”Med internationale produktioner i ryggen og med et stærkt internationalt netværk må jeg sande, at en anden verden har åbnet sig for mig. Jeg havde ikke drømt om, at det ville ske så hurtigt og i dette omfang.”

”Jeg skal lægge en del af mit arbejde i USA, og så kan jeg ikke have ben i et firma herhjemme – det bliver for mærkeligt. Vi har været sammen i virkelig mange år og lavet fantastiske produktioner, og det er dejligt, at jeg nu laver mine egne film.”

Intet med chikanesag at gøre
Sigrid Dyekjær fortsætter med at producere i sit eget selskab, Siggi Production. Selv om hun er ude af Danish Documentary, vil Dyekjær afvikle alle igangværende fællesprojekter hurtigst muligt.

Der er tale om The Missing Films, Jacob Thuesen og Tómas Gislasons portræt af Lars von Trier og hans kærlighed til film, og Senseless af Guy Davidi.

51-årige Sigrid Dyekjær grundlagde Siggi Production i 2010 og har siden haft selskabet som en enkeltmandsvirksomhed, mens hun har drevet Danish Documentary.

Her har hun for de andre partnere produceret blandt andet Eva Mulvads Det gode liv og Mikala Kroghs Ekstra Bladet – uden for citat.

Sigrid Dyekjær er også produceren bag The Cave, instrueret af syriske Feras Fayyad. Han blev først hyldet for sin film om en kvindelig læge i det borgerkrigsramte Syrien, men siden beskyldt for sexchikane af en tidligere medarbejder på Danish Documentary. En sag, som Ekstra Bladet bragte frem med store overskrifter.

– Har det ikke noget at gøre med balladen omkring Feras Fayyad?

”Nej, det kan jeg afvise. Min beslutning har været længe undervejs. Og det er jo naturligt, når man har arbejdet kreativt sammen i lang tid at ville prøve noget andet. Vi har haft mange gode år og lavet fede film sammen, som jeg altid vil være stolt over.”

Fortsat guldalder
På Danish Documentarys hjemmeside fremgår det nu – på engelsk – at filmselskabet bliver drevet af de tre instruktører Mikala Krogh, Eva Mulvad og Pernille Rose Grønkjær.

Mulvad og Grønkjær stiftede i 2007 selskabet sammen med instruktøren Phie Ambo, der senere trådte ud. Hurtigt efter grundlæggelsen gik Sigrid Dyekjær og Mikala Krogh med i firmaet.

Sidstnævnte afviser også, at Dyekjærs afgang har noget med sagen på Danish Documentary at gøre. Hun fremhæver ligesom produceren, at det er et udslag af forskellige drømme om fremtiden.

”Det er helt udramatisk. Så det er også vigtigt, at det ikke bliver et drama, for vi har haft mange gode år sammen. Sigrid er sindssygt dygtig, og vi har lavet rigtig mange gode film, som vi er stolte af og glade for,” siger 47-årige Mikala Krogh.

”Men man når til et tidspunkt, hvor vi har forskellige ambitioner og ting, vi gerne vil. Og så har vi besluttet at splitte op. Mere er der faktisk ikke i det.”

– Hvad får det af betydning fremover, at I nu er en person færre?

”Pernille Rose Grønkjær har under Cph:Dox premiere på Solutions, som hun faktisk stort set har produceret selv. Det er blevet en vildt interessant film, og Eva og jeg er også i gang med film, som vi selv producerer. Vi har også mange gode samarbejdspartnere herhjemme, i USA og i Norge, så vi fortsætter i samme spor,” fortæller Mikala Krogh.

”Det er ikke for at underkende Sigrids indsats, men vi er så etablerede nu og har været en del af dansk dokumentarfilms guldalder i tyve år. Det fortsætter vi med.”

”Danish Documentary var fra starten et instruktørdrevet selskab. Og for os er det instruktørerne, som er vigtigst. Det er vores varemærke, og det kan instruktører mærke, når de arbejder for os.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko