Interview
15. aug. 2013 | 09:21

Shortlist: Fra afslag til succes

Foto: Fredrik Aleksander Grøvdal Sundbye
Der skulle gå ti år, før David Metz var klar til at realisere den 42 minutter lange In absentia, som har givet ham succes på Ekko Shortlist.

In absentia hitter for tredje uge i træk på førstepladsen på Ekko Shortlist. Interview med instruktøren David Metz, der har brugt ti år på at realisere kortfilmen.

Af Daniel Pilgaard

David Metz fører sig ikke frem med store armbevægelser, da vi møder ham over en kop kaffe i det indre København. 

Men det skal ikke tolkes som mangel på store ambitioner. 

Hans ungdomsfilm In absentia indtager førstepladen for tredje uge i træk på Ekko Shortlist og er med sin spilletid på 42 minutter den længste af de 62 kortfilm, som efter fire måneder figurerer på All Time Shortlist

In absentia udvikler sig til et stærkt trekantsdrama, da den smukke og mystiske Karina overtaler vennerne Robert og Lucas til at begå et hjemmerøveri, der ender med at få dramatiske konsekvenser. 

Født i litteraturens tegn
David Metz fik ideen til In absentia for snart ti år siden, men drømmen om at blive filminstruktør startede allerede som tiårig. Han fik et videokamera og begyndte at skrive og instruere små film. Til stor frustration for de medvirkede venner, der blev bedt om at klippe deres hår, når det var vokset for langt mellem optagelserne. 

Den 28-årige københavner er vokset op i et hjem med skønlitterære bøger over det hele, og hvor historiefortælling altid har været en vigtig del af livet. 

Moren Benedicte Wern er oversætter, mens faren Georg Metz er journalist og forfatter og har været alt fra nyhedsvært på TV-Avisen til filmkonsulent i 1980’erne og chefredaktør på Information. 

”Jeg har set mange film med min far og diskuteret, hvordan en god historie er bygget op. Han er god at sparre med og har været en af de store støtter på In absentia. Men efternavnet Metz betyder intet. Jeg arbejder lige så hårdt som alle andre,” understeger han. 

Smidt ud af gymnasiet
David Metz er selvlært instruktør, og ideen til In absentia kom, da han blev smidt ud af gymnasiet for ti år siden. 

”Jeg var der aldrig og endte med at blive sparket ud. Men det var fint nok, for jeg hørte om Filmværkstedet kort tid efter.” 

Filmværkstedet er Filminstituttets talentfabrik, som stiller professionelt udstyr til rådighed og yder en mindre økonomisk støtte til små filmprojekter. 

Der var gevinst i In absentia,og David Metz fik dengang 10.000 kroner i støtte fra Filmværkstedet. Men filmen var for ambitiøs, erkender han. 

”Jeg var helt uerfaren og kendte ikke nogen i miljøet, og i forhold til ambitionsniveauet gik projektet i stå.” 

Debutfilm udtaget til festival
In absentia blev lagt til side, og tiden blev brugt på at opbygge et netværk, hvor han fik kontakt med Maria Schou, der arbejdede på Zentropa som produktionsassistent under deres såkaldte småtteordning. David Metz fik med Schou som producer støtte fra Zentropa og Filmværkstedet til hans første kortfilm, Attention Kasimir fra 2008. 

En surrealistisk film, der i store træk handler om en mand som selvforskyldt sidder i et mentalt fængsel og er sin egen bøddel, forklarer instruktøren, der hentede stilistisk inspiration i Terry Gilliams retro-science fiction-film Brazil

David Metz tilføjer, at filmen nok lige var en tand for prætentiøs, men er stolt over, at den blev udvalgt til Nordisk Panorama, der er en årlig skandinavisk festival for kort- og dokumentarfilm. 

”Den vandt ingen priser, men det var en fed oplevelse at stå og præsentere den for publikum,” mindes han. 

Et livsprojekt
Han forsøgte sig igen med In absentia, men fik denne gang afslag fra Filmværkstedet. 

”Konsulenten havde ikke forstået slutningen og mente, at den handlede om en pige, der overtaler to drenge til at slå hendes far ihjel. Det er jo slet ikke Karinas hensigt, at hendes far skal dræbes, men sådan opfattede konsulenten det nu engang, og ansøgningen blev afvist.” 

Karrieren stod derfor stille i et par år, hvor han levede af dagpenge og diverse småjobs uden for filmbranchen. Gennem sit netværk mødte han In absentias producer Karen Kristensen, der arbejdede som småtte på Zentropa. 

”Hun havde ild i røven og blev ikke skræmt væk over filmens længde,” husker David Metz. 

Holdet modtog 20.000 kroner i støtte fra Filmværkstedet, og efter ti år lykkedes det endelig instruktøren at realisere filmen, som han kalder for livsprojektet, han ikke kunne slippe. 

Perfekt casting
Han er tilfreds med det endelig resultat og den ros, filmens skuespillere har fået af brugerne på Ekko Shortlist. In absentia havde ikke været det samme uden Lukas Schwarz Thorsteinsson, Sarah-Sofie Boussnina og Jacob Clement Utzon-Krefeld i filmens tre hovedroller, siger han. 

”Castingen sad lige i skabet, og jeg endte med at få præcis de karakterer, som jeg havde i tankerne. Jacob Clement Utzon-Krefeld (Robert) er i virkeligheden arrogant på den samme betagende måde, og Sarah-Sofie Boussnina passede med det samme ind i billedet som Karina.” 

”Deres indbyrdes relation var utrolig vigtig, så jeg sendte de tre ud på byture sammen, så dynamikken blev bedre mellem dem under optagelserne. Vi brugte meget tid på at spille bolden frem og tilbage og sparre med hinanden, så replikkerne føltes rigtige og tilnærmelsesvis ægte,” fortæller han om sin måde at instruere på. 

David Metz har flere forbilleder, men henter specielt stor inspiration i auteuren Wong Kar-wai fra Hong Kong. 

”Jeg ser In the Mood for Love mindst én gang om året. Jeg er fascineret af filmens æstetiske stemning, og hvor lidt den egentlig viser for at fortælle historien. Jeg har selvfølgelig meget at lære endnu, men jeg forsøgte noget lignende med In absentia. Ud over sekvensen med indbruddet er det basalt en romantisk film om tre unge mennesker, som hænger ud sammen.” 

”Jeg ville nok ikke kunne skrive den i dag. Da jeg fik ideen, var jeg som filmens tre karakterer også i vildrede over livet. De flygter fra problemerne i stedet for at se virkeligheden i øjnene.” 

Satser på spillefilm
David Metz har da også lært at se virkeligheden i øjnene, når det kommer til at slå igennem i den danske filmbranche. Men det skorter ikke på troen på fremtiden. 

Han har tidligere fået et enkelt afslag af Den Danske Filmskole og afviser ikke, at han vil forsøge at komme ind i fremtiden. Men lige nu er det hverken drømmen at studere på Filmskolen eller alternativet Super16, der fylder. 

David Metz vil hellere bruge tiden på at lave film, og efter In absentia er ambitionerne ikke blevet mindre. Han skriver på et nyt projekt i spillefilmlængde, som han regner med at søge om støtte til gennem Filminstituttets talentordning, New Danish Screen. 

Han er ikke i tvivl om, at det bliver en lang proces at komme gennem nåleøjet hos New Danish Screen, og at der nok skal komme flere perioder på dagpenge i fremtiden. 

Men den ambitiøse instruktør bytter ikke filmdrømmen ud med andet indhold i livet. 

”Jeg er blevet vant til at leve fra hånden til munden,” som han udtrykker det.

Kommentarer

David Metz

Født 1985 i København. 

Søn af journalist og forfatter Georg Metz og oversætter Benedicte Wern. 

Autodidakt filminstruktør. 

Har instrueret Attention Kasimir (2008) og In absentia (2013).

© Filmmagasinet Ekko