Nyhed
04. okt. 2020 | 23:58

”Frastjålet min film fjorten millioner gange”

Foto | Jesper Jargil Film
Dokumentaristen Jesper Jargil går tæt på Lars von Trier og hans kunstneriske metode i De ydmygede, men på YouTube er det Jargil, som er blevet ydmyget.

Filmtyve og Google tjener gode penge på ulovligt kopierede danske film. En Robert-vinders film kan have genereret annonceindtægter for adskillige hundrede tusinde kroner.

Af Thea Torp, Lasse Torp Hansen og Claus Christensen

En piratkopieret dansk dokumentarfilm er blevet set ulovligt fjorten en halv million gange på YouTube. 

Det drejer sig om Robert-vinderen Jesper Jargils De ydmygede, der giver et unikt indblik i tilblivelsen af Lars von Triers Dogmefilm Idioterne

”Hold da fest,” sagde Jesper Jargil, da Ekko fortalte ham om kopien på YouTube i august. Her fandt vi på streamingtjenesten, der er ejet af Google, frem til dokumentaren og 30 andre piratkopierede film på bare femten minutter. 

Listen kan ses her. 

”Men får jeg adgang til nogle af de penge, som filmen har genereret i reklameindtægter? Jeg kunne bestemt godt bruge dem,” sagde instruktøren dengang. 

Flere af filmene er fjernet fra YouTube efter Ekkos artikel. Det gælder blandt andet De ydmygede, men inden fjernelsen har brugeren, der ulovligt har uploadet filmen, og Google i årevis nået at tjene penge via annoncer. 

Beløbet bliver hemmeligholdt af Google, som kulturminister Joy Mogensen har kaldt for en ”uigennemsigtig og uigennemtrængelig organisation”. 

Men nu kan Ekko afsløre, at én million reklamevisninger på YouTube koster mellem 25.000 og 75.000 kroner i Danmark.

Det oplyser to uafhængige kilder fra mediebureauer, der til daglig lever af at sælge annoncer på Google. Og med de oplysninger kan De ydmygede takket være sine fjorten millioner visninger have indbragt op imod én million kroner i annonceindtægter.

Det Vilde Vesten
YouTubes annoncesystem er kompliceret.

Ifølge Googles officielle retningslinjer får indehaveren af den konto, hvor videoen er blevet uploadet, 55 procent af indtægterne, mens YouTube tager 45 procent.

Det samlede beløb afhænger også af, hvilken type reklamer der har ligget på Jesper Jargils film. Fortjenesten på reklamer kan tillige variere fra land til land.

Endelig er der ingen fortjeneste – hverken for piraten eller techgiganten – når en bruger ved hjælp af adblocker afskærmer sig fra at se reklamer på platformen.

Indtjeningen kan derfor ligge et godt stykke fra millionen, men der må forventes at være tjent et betragteligt beløb. Flere filmbranchefolk, Ekko har været i kontakt med, mener, at Google ikke gør en større indsats for at komme pirateriet til livs, fordi det er en lukrativ forretning – en slags hælervirksomhed.

75-årige Jesper Jargil lyder træt og frustreret, da Ekko kontakter ham med de nye oplysninger om De ydmygede.

”Når man er blevet bollet bagfra af en Google-hutlihut, og man ikke får en femøre for det, så er det ikke, fordi man griner på vej til banken,” siger Jesper Jargil.

Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?

”Jeg er blevet frastjålet min film fjorten millioner gange. Det ville være rart at vide, hvem der står bag, men jeg har ikke overskuddet til at gå ind i det.”

Jesper Jargil mener, at han kunne have lavet ”rigtigt meget” dokumentarfilm for de penge, der øjensynligt er blevet tjent på hans værk.

”Vi bliver alle sammen røvrendt af Google og YouTube, så mon ikke lovgiverne skulle gøre noget ved det. Det er Det Vilde Vesten. De er i gang med at smadre det nordiske filmmarked.”

Skjuler sig som Anders And
Det er svært for Jesper Jargil at stille Google eller piraten til ansvar for, hvad der er sket med hans film på YouTube.

Rettighedsalliancens direktør Maria Fredenslund fortæller, at organisationen gør, hvad man kan for at beskytte de mindre og mellemstore rettighedshavere som Jesper Jargil.

Men det er umuligt at få pengene tilbage fra Google, når først de er endt i techgigantens lommer.

”Vi kan politianmelde og forsøge at retsforfølge bagmanden til en ulovligt uploadet film, hvis vi kan identificere vedkommende. Men YouTubes annonceindtægter ser vi intet til,” siger Maria Fredenslund.

På YouTube er det i sidste ende brugeren selv, der står til ansvar for det indhold, han eller hun lægger på platformen. Men brugerne kan beskytte sig bag anonyme profiler, som tilfældet er med den person, der uploadede De ydmygede.

”Det er ofte meget svært at finde ud af, hvem der står bag. YouTube kræver ingen verificering af brugerne. Du skal ikke dokumentere, hvem du er. Du kan bare fremstå som Anders And,” siger Maria Fredenslund.

De små lades i stikken
Den manglende regulering på YouTube skyldes, at tjenesten karakteriseres som en ”platform” og ikke et medie såsom Ekko, der med en ansvarshavende redaktør må tage ansvar for indholdet og stå skoleret over for Pressenævnet, hvis der findes brud på reglerne.

Maria Fredenslund fortæller, at den manglende regulering på YouTube gør markedsvilkårene meget svære for danske filmskabere.

”YouTube forstyrrer i høj grad markedet ved at sprede ulovligt indhold. Rettighedshaverne mister penge på, at deres film taber i værdi. De taber penge på leje, salg og streaming,” siger direktøren.

På YouTube er det op til rettighedshaverne selv at oplyse tjenesten om, at de har ejerskabet over en piratkopieret film, før det er muligt at fjerne den.

YouTube stiller redskabet Content ID til rådighed for rettighedshaverne. Her uploader filmskaberne et slags digitalt fingeraftryk af værket til internetplatformen, som så kan spore og fjerne kopierne.

Herhjemme er det dog kun Nordisk Film og Zentropa, som har status af at være såkaldt Content ID-partner. SF Studios bruger også systemet, men igennem moderselskabet i Sverige.

Mindre selskaber skal bede techgiganten om at lade være med at videredistribuere og tjene penge på en piratkopieret version af deres film.

Rettighedsalliancen har længe forsøgt at få Google til at give organisationen adgang til Content ID på vegne af de mindre filmskabere. Men uden held.

”Det er rigtigt svært at trænge igennem til Google. Det er store kommercielle udbydere, som har adgang til værktøjet. Det er så svært for os at forstå, at Rettighedsalliancen, der beskytter rettighedshavere i Danmark, ikke kan få adgang til det her,” siger Maria Fredenslund.

”Jeg er meget forundret over, at Google i modsætning til andre platforme ikke er interesseret i at styrke dansk indholdsproduktion ved at give os adgang.”

Auktion i realtid
Jesper Vangkilde, dansk kommunikationschef i Google, ønsker ikke at stille op til interview med Ekko om sagen. I stedet har han sendt en udtalelse pr. mail.

”På YouTube sælges annoncer via en auktion i realtid, og annoncens pris afhænger af, hvor eftertragtet den pågældende visning af en video er,” skriver Vangkilde og tilføjer:

”Derfor er det ikke muligt at lave en nøjagtig pris på en annonce, men indholdsskaberen får altid størstedelen af den genererede indtægt.”

Google ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge filmpiraten og techgiganten har tjent på Jesper Jargils stjålne film.

Man vil heller ikke forholde sig til kilders oplysninger om, at prisen pr. én million reklamevisninger er 25.000-75.000 kroner. Man oplyser blot, at ”beregningen i artiklen ikke er retvisende for betalingen på YouTube”.

Kommentarer

YouTube

Verdens største videoplatform, hvor brugere kan dele videoer af enhver slags.

Blev i 2006 opkøbt af Google for 10,4 milliarder kroner.

Anslås at være 1,9 billion kroner værd.

Brugerne kan selv uploade materiale, hvilket har ført til et stort antal ulovlige film på platformen.

Omsatte sidste år for 95,7 milliarder kroner på annoncer.

© Filmmagasinet Ekko