Interview
02. sep. 2020 | 13:25

”Google er en uigennemtrængelig organisation”

Foto | uoplyst
Kulturminister Joy Mogensen ser det som en af sin generations vigtigste frihedskampe at sikre dansk kultur i en globaliseret verden med internationale aktører.

Efter møde med Google er kulturminister Joy Mogensen skuffet over tech-giganten, som hverken respekterer dansk kultur eller regler for ophavsret, fortæller hun til Filmmagasinet Ekko.

Af Claus Christensen

Sager om censur af DR og YouTubes øjeblikkelige fjernelse af al dansk musik efter strid om betaling af rettighedshaverne fik for nylig kulturminister Joy Mogensen (S) til at reagere kraftigt.

Kulturministeren beklagede sig over de internationale tech-giganters fremfærd i Danmark. Hun indkaldte Google – der ejer YouTube – til møde med Folketingets kultur- og medieordførere. Men mødet har ikke gjort ministeren mildere stemt – tværtimod. 

”Mit indtryk er, at de har en dygtig kommunikationsmedarbejder, som er den, vi får lov til at tale med. Derved gjorde Google selv opmærksom på problemet i den måde, man opererer på,” siger Joy Mogensen til Filmmagasinet Ekko.

”Alle partiers kulturordførere sad i det rum sammen med – i al beskedenhed – mig som regeringens repræsentant, og så sender de en kommunikationsmedarbejder. Til os som de øverste beslutningstagere kan de ikke engang sende en beslutningstager,” fortsætter kulturministeren. 

”Google er en fuldstændigt uigennemsigtig og uigennemtrængelig organisation, der styres af nogle algoritmer og mennesker, som beslutningstagere ikke kan komme i kontakt med. Det hører jeg også fra mange folk ude i brancherne. I Danmark er vi vant til, at vi kan aftale retningslinjer, så vi kan leve sammen og trives, men når man aldrig kan komme i kontakt med dem, der faktisk tager beslutningerne, udgør det et demokratisk problem i sig selv.” 

– Så I kom ikke nærmere en løsning på det møde?

”Nej, det gjorde vi ikke. Vi fik Googles version af sagen, og så har vi holdt møder med organisationer fra branchen, som gav deres version af sagen. De mødte jo op med formand og direktør. Google er nødt til at forholde sig til de demokratier, de agerer i. De slår sig op på at være en platform for ytringsfrihed, men de respekterer den ikke, når de tjener penge på det, som folk har produceret!”

Frihedskamp
Ekko kunne for nylig afsløre, at en lang række danske og internationale film ulovligt er uploadet på YouTube. Både piraten og Google tjener penge på ulovlighederne via reklameindtægter.

– Hvad mener du som kulturens minister om denne praksis, som Google selv forsvarer?

”Det er på høje tid, at der gælder de samme regler på internettet som i den virkelige verden. Det er svært, men det er en af min generations største frihedskampe: At holde fast i friheden til at bestemme over det, man selv har produceret,” siger Joy Mogensen.

”I særdeleshed, når vi er en så lille kultur, som vi er. Det er vigtigt, at man som dansker bliver præsenteret for dansk kulturindhold. Både så vi ved, hvad vi er rundet af, men også som inspiration for fremtiden fra den kultur, vi lever i. Det er på spil her, og derfor kalder jeg det en frihedskamp. Ellers har vi affundet os med, at nogle andre skal bestemme, hvordan vi ser verden.”

– Bør en privat virksomhed som Google ikke have friheden til selv at bestemme over deres platforme?

”Google har fjernet al dansk musik, og det viser, at de er villige til at bruge deres dominerende status til at få det så billigt som muligt. Jeg er meget tilhænger af frivillige aftaler, men når vi begynder at nærme os monopolagtige tilstande, så kræver det, at vi som politikere griber ind.”

– Fik du drøftet det med piratkopierede film med Google?

”Vi snakkede om, hvordan man sikrer rettigheder, og hvordan Google tager ansvar for det, de lægger op på deres site. Det handler om, hvorvidt de selv anerkender den kæmpe magt, de faktisk har. Jeg opfatter det, som om Google bare ser sig selv som en facilitator – en uskyldig mellemmand – men den køber jeg ikke. Enhver, der trykker en avis, har ansvar for indholdet, og det samme gælder tech-giganter. De er multinationale virksomheder, der tjener rigtig mange penge på noget, som andre laver.”

Tema i medieforhandlingerne
Kulturministeren vil nu tage udfordringen fra tech-giganterne med ind i forhandlingerne om den kommende medieaftale i Folketinget.

”Jeg vil tage det op i forbindelse med de medieforhandlinger, vi skal have i den kommende tid. Det handler både om at få implementeret det direktiv, som EU har lavet, der giver rettighedshaverne nogle rettigheder. Det skal implementeres så stramt som muligt i Danmark, men vi skal også afsøge politiske muligheder for at gå længere end det og stille krav til internationale tech-giganter,” siger Joy Mogensen.

”Deres algoritmer bestemmer jo, hvilke nyhedsartikler, musik og film danskerne møder, når de åbner deres computer, telefon eller hvad de nu bruger. Tech-giganterne skal forpligtes på de demokratiske spilleregler, vi har i Danmark. Præcis, hvordan vi kan gøre det, er stadig noget, vi undersøger.” 

”Jeg håber vi kan hente inspiration fra Norge og Sverige, som kæmper med lignende problemer. Og så håber jeg, at vi kan bruge EU til noget, men vi skal selv turde prøve nogle ting af. Ellers er jeg bange for, at udviklingen løber for stærkt lige nu. Jeg kan ikke lide udtrykket ’at slå bremserne i’, for det ligger ikke til mig, men her vil jeg vove at påstå, at det går for stærkt. Sådan kan man ikke behandle folk, der skaber kulturindhold – de skal betales og respekteres!”

Skat på streamingtjenester
Danske medier møder i dag konkurrence fra Facebook og Google, som får danske annoncekroner uden at betale skat.

Også det aspekt ønsker kulturministeren at inddrage i medieforhandlingerne.

”I den internationale organisation OECD har man nedsat en gruppe, som igennem mange år har prøvet at finde en løsning, og det vil jeg under medieforhandlingerne have en status på,” siger Joy Mogensen og tilføjer:

”Hvis de ikke er langt nok, må vi se på mulighederne nationalt. Vi kan ikke gå ind i en konkret konflikt som Kodas forhandling, men vi kan sætte rammer for fremtidige forhandlinger.”

En anden udfordring er Netflix og andre udenlandske streamingtjenesters fremmarch. Producentforeningen og andre fagforbund vurderer, at der om få år vil mangle 1,5 milliarder kroner til at producere dansk indhold for.

– Producentforeningen foreslår en bidragspligt på streamingtjenester. Hvad tænker du om det?

”Der står i forståelsespapiret mellem regeringen og støttepartierne, at vi skal finde en model for det. Så det er helt klart en sag i de kommende medieforhandlinger.”

– Så der er enighed om at lægge bidragspligt på streamingtjenester?

”Som jeg forstår aftalen, skal der findes en model for det. Tech-giganterne er sværere, men som jeg ser det, er der bred enighed om, at vi skal gøre noget ved det.”

Stof til eftertanke
På mødet i Kulturministeriet deltog Googles politiske chef i Danmark og Norge, Christine Sørensen, som ifølge Google personligt var inviteret af ministeriet.

Mødet handlede om to store problemstillinger, som har fyldt i debatten i sensommeren, nemlig forhandlingerne mellem YouTube og komponisternes forening Koda samt situationen omkring Ramasjang-appen, der kortvarigt var fjernet fra Googles online-butik Play.

”Jeg oplevede, at mødet i Kulturministeriet foregik i en konstruktiv ånd og gav stof til eftertanke. Det står klart, at vi i Google skal blive bedre til at afspejle danske forhold og værdier og være mere tilgængelige i dialogen med de lokale parter,” skriver Christine Sørensen i en mail og fortsætter:

”Det er helt legitimt at ønske en stærkere politisk regulering af internettet, og det rejser også mange komplekse problemstillinger. Dem bidrager vi gerne med konstruktive forslag til at løse.”

Kommentarer

Debat om Google



Filmmagasinet Ekko afslørede mange ulovlige film på YouTube, der er ejet af Google.

Tech-giganten har efter nedbrudte forhandlinger fjernet al dansk musik fra YouTube.

Fjernede også børne-appen DR Ramasjang fra sit bibliotek, men tog den efter politisk pres tilbage.

© Filmmagasinet Ekko