Interview
26. okt. 2014 | 00:47 - Opdateret 27. okt. 2014 | 05:58

Porno: Gråd og sprøjteorgasme

Foto | Nicole Horanyi
”At være pornomodel nu er stort set det samme som at være luder,” siger pornostjernen Denice Klarskov (billede), som forgæves har forsøgt at gøre comeback i pornoindustriens mekka, populært kaldet Porn Valley.

I Naked – dagbog fra Porn Valley tager den danske pornostjerne Denice Klarskov afstand fra pornobranchens udvikling. Men fortæller dokumentarfilmen sandheden, spørger vi hende og filmens instruktør om.

Af Nicolas Barbano

Nicole N. Horanyis 50 minutter lange dokumentar Naked – dagbog fra Porn Valley handler om den danske pornostjerne Denice Klarskov alias Denice K. Filmen følger hendes forsøg på at genoptage sit arbejde i den amerikanske pornobranche, hvor hun få år tidligere har væltet sig i job.

Selvom hun gør alt det, hun plejer at gøre, og stadig er køn og sexet, kommer opgaverne bare ikke.

Dermed har filmen noget tilfælles med den amerikanske selvhjælps-bestseller Hvem har flyttet min ost? (1998), som skildrer den proces, der opstår, når man opdager, at ens jobrutine ikke længere giver bonus.

Filmen, der 7. november har verdenspremiere på Cph:Dox og senere vises censureret på TV 2, giver et trist billede af den amerikanske pornobranche i dag – præget af nylige, dramatiske ændringer.

Men spørgsmålet er, om dette billede af dagens pornobranche, som unægtelig er svær at overskue og forstå, er dækkende. Det har jeg sat mig for at undersøge i et interview.

Men lad mig straks slå fast, at filmen også er en gribende skildring af en ung forretningskvinde, der målrettet og tjekket styrer tilbage mod dér, hvor osten plejede at befinde sig, men ender i et tomt spisekammer. Det spændende er så, hvordan hun kommer videre, hvis hun i det hele taget evner at tage konsekvensen.

En pornomodels værktøjskasse
Jeg stiller begge kvinder stævne i mit hjem på Frederiksberg.

Nicole N. Horanyi, der tidligere har instrueret dokumentarfilmene The DeVilles (2009) og Au pair (2011), overrasker mig ved trods sit eksotiske efternavn (y’et er stumt) at være en blond vikingedronning, mens Denice Klarskov (som jeg før har haft på besøg, nemlig da jeg i 2003 som producent søgte medvirkende til pornofilmen All About Anna) overrasker mig ved at have sin mand med.

Denice og hendes mand bor sammen i den sydsjællandske flække Lundby, hvorfra hun driver sit firma DK Production, der blandt andet omfatter landets største erotiske webcam-portal: DKWebcam.dk.

– Denice, du er med dit naturlige udseende meget karakteristisk for den moderne pornomodel. Du har også eget firma og producerer selv porno i modsætning til gamle dage, hvor pigerne fik et job og medvirkede i en scene eller to, hvorefter de gik ud og købte sko for alle pengene. Faktisk ser vi dig i filmen shoppe i L.A., hvor du står og kigger på et par typiske, grotesk overdimensionerede strippersko, men det er inden, du har fået et job!

Denice: ”I pornobranchen er du tvunget til at have dem i tasken, for ellers får du ikke jobbet. Jeg ville aldrig gå med dem privat eller i byen. Men de er en del af min værktøjskasse, ligesom en sav og en hammer for en tømrer.”

– Hvem synes, den type sko er sexede?

Denice: ”Det ville jeg også rigtig gerne vide! Men der er jo ikke nogen, der tør tale om, hvad deres fantasier er, eller hvad de har lyst til eller ikke har lyst til. Så skoene bliver stadig mere grimme og forfærdelige. Det er, fordi det ikke længere handler om lysten eller naturen eller seksualiteten eller intimiteten, men om penge.”

– Der er jo også amatørmodeller, der filmer ting privat og uploader dem uden at tjene noget på det!

Denice: ”De mennesker bruger heller ikke den type sko eller strømper. Hvis du lægger mærke til det, er det faktisk meget mere almindelige ting, der går igen i amatørpornoen. For de fleste mænd, der tænder på sexede kvinder, har ikke noget problem med, at der er lidt ekstra røv, at det er nogle helt almindelige sko og trusser, og at det er en hverdagssituation.”

– Nicole, hvorfor besluttede du at lave en film om en pornomodel?

Nicole: ”For det første interesserer jeg mig meget for kvinder, der udfordrer kvindebilledet i vores samfund. Desuden var jeg på udkig efter en hovedkarakter, som udtrykker sig gennem sin krop. Og endelig var jeg optaget af amerikansk pornofilm og dens æstetik omkring kvinder. Jeg var ret forundret over, hvorfor kvinder i pornofilm ser ud, som de gør. Både under akten og i det hele taget, med makeup og så videre. Tager de overhovedet ansvar for det, de fortæller med deres krop?”

”I tvivl, så prøv det!”
Filmens pressemeddelelse starter med at spørge: ”Hvor går grænsen i en grænseløs branche? Hvem bestemmer over din krop? Hvor langt vil du gå for ’berømmelse”?”

– Men Nicole og Denice, for mig at se viser filmen utvetydigt, at det er pornomodellen, der bestemmer over sin krop, og selv kan trække grænser?

Denice: ”Det er der bare mange pornomodeller, der ikke er gode til.”

– Men de bliver spurgt. Det ser man i dokumentaren, når du er til castingsamtaler. Igen og igen lyder det: ”Hvad vil du, og hvad vil du ikke?” Og på intet tidspunkt er der nogen, der prøver at ombestemme dig.

Denice: ”Sådan er det jo. Pornobranchen er i virkeligheden det eneste job, hvor man har 100 procent ret til at vælge, hvad man vil og ikke vil. Men der er også en form for gruppepres, som man på ingen måde må glemme.”

Nicole: ”Netop de der castings gjorde stort indtryk på mig. For jeg kunne godt forstå den dynamik, der opstår, når der står fire piger og gør sig til, den ene mere end den anden! Hvad har man af modstandskraft, når man er atten år, andet end, at man vildt gerne vil tjene nogen penge? På den måde er den branche så rå. Så rå! Det eneste, du tilbyder, er det meste sårbare, for det er jo din krop. Det var ekstremt for mig at stå og filme de der unge piger, der ikke fatter, hvad det er, de går ind til.”

Denice: ”Da jeg startede derovre, var pigerne gode til at hjælpe hinanden. Vi sad og snakkede om, hvordan man gør: ’Hvis der er noget, du bare er den mindste smule i tvivl om, så sig nej.’ I dag siger de: ’Hvis du er den mindste smule i tvivl, så prøv det!’ De nye piger får bare et stykke papir, hvor der står alle de muligheder, de kan vælge imellem, og så er det op til dem selv at definere sine grænser. Og kan du det som attenårig? ’Nå okay, jeg får 500 dollars, hvis jeg gør dét her, men hvis jeg også krydser af i den dér boks, så får jeg 1.500 mere, hmm.’”

– Der er med andre ord en agent, som formidler job, men der mangler en manager, som rådgiver og passer på modellerne.

Denice: ”Ja, og det er jo lige præcis det, jeg føler, er min opgave i Danmark: at være en manager for folk, at rådgive dem og skaffe jobs, der passer til den type person, de nu engang er, og det, de har lyst til at udstråle.”

Luder i weekenden
Denice Klarskov lavede sine første amerikanske pornoscener i 2004 og har filmet i USA mange gange siden.

Hver gang har hun boet sammen med en håndfuld andre modeller i et hus, der ejes af hendes agent, Derek Hay. Huset ligger i San Fernando Valley, populært kaldet Porn Valley.

Men de seneste år er der sket voldsomme ændringer.

I 2007 opstod de pornografiske tubesites, hvor enhver kan se porno uden at betale for det. Det har resulteret i brat faldende indtægter. Modellernes honorarer er som konsekvens skrumpet ind, så sideindtægter er vigtigere end nogensinde. Og i 2012 forbød en ny lokal lov, Measure B, pornooptagelser uden kondom, hvilket i praksis har tvunget selve optagelserne ud af byen.

– For ti år siden lå de store penge for pornomodeller i at have en karriere som stripper ved siden af. Man lavede et par film i L.A. for at blive kendt, og så tog man ellers ud på turné som gæstestjerne i stripklubber. Er det forsvundet?

Denice: ”Nej, slet ikke, men det er ikke lige så populært. I stedet for at tage ud og møde deres fans som feature-danser på stripklubber, hvor de tjener eksempelvis 500 dollars på en weekend, kan modellerne lave op til 5.000 dollars i timen som prostitueret. Mandag morgen, efter en weekend som prostitueret med eller uden kondom, møder de så op til pornooptagelsen med en HIV-test, der er seksten dage gammel, og som giver dem lov til at arbejde. Det er mega skræmmende.”

Denice Klarskov fortsætter:

”At være pornomodel nu er stort set det samme som at være luder, men det var det bare ikke for ti år siden. Der var nogle enkelte, der gjorde det, ja, og vi andre sagde urgh, nej tak. Men nu er det rigtig mange. Og hvis du ikke gør det, så er holdningen: ’Er du dum eller hvad? Ligger du seriøst og laver sex på film uden at tjene pengene bagefter? Det er jo dér, pengene er!’”

Proppet med attenårige
På plakaten for Naked – dagbog fra Porn Valley ser man Denice topløs og i færd med at smide bukserne. Men Nicole N. Horanyis film byder på en anden form for striptease, hvor Denice klæder sig mentalt af og fremstår anderledes nøgen og sårbar.

Det var tanken, at filmen skulle følge hovedpersonens triumferende comeback i amerikansk porno, men dens psykologiske rejse bevæger sig fra glade forventninger mod en trist og dunkel stemning.

Efter den indledende casting-periode med go-sees og fotos til booking-kataloget sidder Denice i huset uge efter uge og venter på job, der aldrig kommer, hvilket kulminerer i en tårevædet scene.

– I filmen får man aldrig en forklaring på, at Denice ikke kan få arbejde?

Denice: ”Kondomloven var lige trådt i kraft, og der var stort set ingen, der producerede pornofilm. Jeg fik dog tilbudt flere job, som jeg blot ikke ønskede at lave. Jeg havde også flere bookinger, da jeg tog hjem, men jeg syntes ikke, det samlet var nok til at retfærdiggøre 30-60 dage væk fra min egen forretning derhjemme.”

– Hvordan blev I undervejs, hver for sig, opmærksom på, at dette projekt bevægede sig i en helt anden retning, end I antageligt havde forestillet jer?

Nicole: ”Det var en løbende proces.”

Denice: ”Jeg fandt det ubehageligt, at der ikke var nogen, der tænkte nærmere over det, når de blev spurgt: ’Hvad kunne du godt tænke dig at lave?’ Svaret kom bare prompte: ’I do everything!’ Dér blev jeg virkelig ked af det. Jeg blev dybt skræmt over den måde, branchen har ændret sig på. Men det har også noget at gøre med, at jeg er et andet sted i dag, end da jeg var atten år. Så i filmen udleverer jeg branchen på sit grimmeste. Jeg kunne sagtens have sagt flere positive ting og vendt en masse positive vinkler, som vi også oplevede, men jeg havde brug for at sige: ’Det her er et problem!’”

– Et punkt, hvor min opfattelse af pornobranchen adskiller sig fra det indtryk, man får i filmen, er det med de unge piger. I filmen er der lutter unge piger!

Denice: ”Ja, alle agentens huse er proppet med unge piger. Og der er stort set kun attenårige piger alle steder, for alle de andre har givet op.”

– Det forstår jeg ikke. Modne kvinder har aldrig været mere populære i porno end i dag! Når man ser på søgeordene på nettet fra de forskellige lande, så er det i høj grad ”MILF” og ”Lisa Ann”, der går igen. Lisa Ann er 42.

Denice: ”Jamen, de modeller er selvstændige, de er ikke en del af den der ting med agenterne og deres huse. Mange af dem bor slet ikke i L.A., som de unge piger gør. De rejser dertil, når de får job og bor ellers i forstadshuse. Og mange af dem har mand og børn. De er nået til et sted i deres liv, hvor de kan finde ud af at sige fra og ved, hvad de gerne vil. Det er en anden type pornomodel end den gængse, almindelige pornomodel i Studio City på den anden side af Hollywood-skiltet. Men de føler sig omringet af unge piger, der bare byder sig til hele tiden. Men det betyder jo ikke, at MILF’s (mothers I would like to fuck, red.) ikke er populære. De er bare en anden del af pornobranchen.”

Ligner noget fra Det Gamle Testamente
Mod slutningen af Naked – dagbog fra Porn Valley medvirker Denice Klarskov i en sexscene for firmaet Kink, der specialiserer i bondageporno, og som hun flere gange tidligere har arbejdet for.

Filmen viser ikke optagelserne. Vi ser blot, at Denice tager af sted til San Francisco, hvor scenen skal filmes, og derefter, at hun er kommet tilbage igen. Denices efterfølgende sammenbrud i Los Angeles er filmens følelsesmæssige kulmination.

Når man ser selve filmen, som Denice indspillede for Kink, My Fiancee is a Call Girl!, så er det antagelig den bedste scene, en dansk pornomodel har lavet i dette årti. Denice spiller sammen med genrens i dag største mandlige stjerne, James Deen, hun får tre orgasmer, inklusive en sprøjteorgasme, der ligner noget fra Det Gamle Testamente, og bagefter ser man en interview-del, hvor Denice smiler og griner, mens hun taler indgående med sine to medaktører om optagelsen, hvad der var okay og ikke okay, og ender med at sige, at hun vil komme tilbage igen.

– Alt det får man overhovedet ikke noget indtryk af i Naked, som efter min opfattelse fremstiller Kink-oplevelsen på en tendentiøs og manipulerende måde, hvor vi får kun en voldtægtsmontage med sperm i ansigtet og deprimerende musik henover, hvorefter vi ser, at Denice græder og vil hjem til Danmark!

Nicole: ”Jamen fair nok, det har Denice og jeg også snakket om. Min film handler ikke om at skildre sexakten, men om den følelsesmæssige rejse, det er at lave det arbejde, som Denice laver. Og jeg oplevede absolut, at efter castingen og Kink-optagelsen flød bægeret over for Denice, og også for mig. Jeg syntes sgu ikke, jeg havde lyst til at være dér længere. For mig handler det ikke om at forstå en bondage-scene eller sprøjteorgasmer. Det handler om mennesket Denice, hvad det er for en følelsesmæssig konsekvens, det har at gå igennem den maskine, der er pornoindustrien.”

Denice: ”Det er værd at vide, at der er gået tre dage, og at jeg ikke har været der for Nicole i de tre dage, fordi jeg simpelthen havde brug for … jeg fik for meget. Jeg havde nogle samtaler med en masse veninder, som gjorde mig rigtigt ked af det. Blandt andet Tory Lane, som jeg boede på værelse med. Hun fortalte om en masse forfærdelige ting, der var sket, mens jeg ikke havde været i huset.”

Denice fortsætter:

”Det næste, der sker, er, at Nicole og jeg mødes på en neglesalon, og lige der koger det hele over inden i mig. Jeg har vildt tømmermænd, jeg er helt smadret, jeg har hørt nogle forfærdelige historier, og jeg er ikke sikker på, at jeg kan magte det hele. Man er også utroligt træt, når man har været igennem sådan en Kink-optagelse. Lige meget, hvor dejligt det er, så er det sindssygt hårdt. Jeg havde brug for at sige hertil og ikke længere. Det er ærgerligt, at Nicole ikke har siddet og filmet i det her rum, da jeg talte med Tory. Men sådan er det bare, desværre.”

– Men jeg tror, at filmen giver folk – især kvinder – en oplevelse af, at pornobranchen manipulerer kvinderne til at gøre noget ubehageligt. De bliver voldtaget, og bagefter sidder de og græder, fordi de er blevet misbrugt!

Nicole: ”Nu må du liiige tage det for, hvad det er. Desværre er porno en branche, som bekræfter alle mine fordomme om, at det er nogle svage sjæle, der træder ind og tror, de kan tjene nogle hurtige penge. Der er desværre også mange, der er på stoffer. Men jeg gider ikke alt det dér fordomspis. Denice sagde til mig: ’Jeg elsker porno, når det bliver gjort rigtigt!’”

”Dét er for mig projektet med filmen! Hvis du har lyst til at lave porno, fint, så gør det – men gør det på dine egne præmisser! Vær for fanden lidt mere bright, altså, kom nu! Alle de råd, Denice kommer med igennem filmen, synes jeg, hæver den op til et højere niveau. Kig på det som en branche, hvor pigerne bør kunne gå ind og lave en karriere under nogle sunde forhold og have kontrol over deres materiale. Det er dét, jeg håber, skal være filmens eftermæle.”

Kommentarer

Nicole N. Horanyi

Født 1977 i Roskilde.

Uddannet på Den Danske Filmskoles dokumentarlinje i 2007 med afgangsfilmen Mr. P.

Lavede i 2009 The DeVilles om det turbulente forhold mellem en burlesque stripper og en punkrocksanger i Los Angeles.

Au Pair fra 2011 skildrer tre unge, filippinske piger, der arbejder i Danmark og drømmer om en bedre tilværelse.

Naked – dagbog fra Porn Valley har premiere 7. november på Cph:Dox og vises senere censureret på TV 2.

Denice Klarskov

Født 1986 i Rødovre.

Pornoskuespiller og ejer af produktionsselskabet DK Production, der blandt andet har landets største erotiske webcam-portal, DKWebcam.dk.

Karriere i USA som pornostjerne i perioden 2004-2008. Har også lavet film i Japan, Frankrig, England, Sverige og Norge.

Mest kendt under sit kunstnernavn Denice K.

Bor i Lundby på Sydsjælland sammen med sin mand, som hun har kendt, siden hun var seksten år.

© Filmmagasinet Ekko