Nyhed
04. mar. 2025 | 15:52

Grønlandsk gys og Malmros-klassiker

Foto | Rein Film

I spillefilmen My Father’s Daughter drømmer den samiske teenagepige Elvira (Sarah Olaussen Eira) om at være datter af den danske filmstjerne Nikolaj Coster-Waldau, som spiller sig selv. 

Festivalen Nordatlantiske Filmdage viser filmiske højdepunkter fra det høje nord i en tid, hvor mange danskere kigger særligt mod Grønland.

Af Frederik Hoff

Opmærksomheden på landene nord for Danmark er stor i øjeblikket på grund af det grønlandske valg 11. marts, hvor muligheden for selvstændighed i høj grad er på programmet.

Så timingen kunne næppe være bedre for festivalen Nordatlantiske Filmdage, der fra 6. til 16. marts viser relevante, højnordiske kvalitetsfilm i det gamle pakhus på Nordatlantens Brygge i København.

Festivalen viser 33 film – ni spillefilm, tre dokumentarer og 21 kortfilm – med udvalgte visninger i Aarhus, Aalborg og endda New York City og Seattle i USA.

Se programmet og køb billet her.

Grønland er velrepræsenteret i programmet, der blandt andet byder velkommen til instruktøren Malik Kleist, kendt for de grønlandske gysere Skygger i fjeldet og Alanngut Killinganni.

I år er han på festivalen med Den sorte engel, som i stil med den amerikanske lowbudget-gyser The Blair Witch Project fortæller historien om en campingtur, der udvikler sig i mareridtsagtig retning.

Malik Kleist besøger festivalen sammen med produceren June Shanna Holm og får selskab af landsmændene Inuk Jørgensen og Christoffer Rizavanovic Stenbakken, der kommer i anledning af arrangementet ”Grønland, filmen og fremtiden”.

Her præsenterer Inuk Jørgensen sin dokumentarkortfilm Entropy, der fortæller historien om den truede grønlandske natur med en mytologisk vinkel, og Christoffer Rizvanovic Stenbakken viser kortfilmen Anngerdardardor, som han netop har været på Berlinalen med.

Danmarkspremiere
Som sædvanlig breder Nordatlantiske Filmdage sit blik ud over hele det høje nord, og festivalen åbnes af den islandske spillefilm Solitude, som får almindelig biografpremiere lige efter festivalen.

Filmen handler om venskabet mellem en ensom midaldrende mand og en nabodreng i hovedstaden Reykjavik.

Solitude er instrueret af den spillefilmdebuterende islandske instruktør Ninna Pálmadóttir. Manuskriptet er skrevet af hendes anerkendte landsmand Rúnar Rúnarsson, der også kommer til festivalen for at vise sit sorgdrama Lysbrud, som havde premiere på Cannes-festivalen sidste år og har fået fem stjerner i Ekko.

Han viser også sin nye kortfilm O, som blev vist på filmfestivalen i Venedig og følger en skrøbelig mands kamp mod sig selv.

Malmros på besøg
Færøsk film fejres med visninger af en række prisvindende kortfilm og dokumentaren Róin – spillemanden ved verdens ende, der skildrer den færøske sanger Róin.

Den aarhusianske filmlegende Nils Malmos dukker op for at vise sit drama Barbara. Filmen er fra 1997, den foregår i Færøerne og er baseret på romanen af færøske Jørgen-Frantz Jacobsen, der i år ville være fyldt 125 år.

Nordatlantiske Filmdage er også en unik mulighed for at stifte bekendtskab med film om og af det ofte glemte, nordiske samerfolk, som er på programmet med to samiske spillefilm.

Nikolaj Coster-Waldau spiller sig selv i Eigil Pedersens My Father’s Daughter, hvor en samisk teenagepige drømmer om at være den danske filmstjernes datter. Og Sara Margrethe Oskal viser dramaet The Tundra Within Me, om en samisk kunstner, der vender tilbage til sit ophav efter lang tid i Oslo.

Læs mere om festivalen her.

Kommentarer

Nordatlantiske Filmdage

Festival for nordatlantiske film på Nordatlantens Brygge i København.

I alt 33 filmvisninger med instruktørintroduktion.

Udvalgte film vises i Aarhus og Aalborg samt New York City og Seattle i USA. 

Finder i år sted fra 6. til 16. marts.

© Filmmagasinet Ekko