”Han bryder næsten alle journalistiske regler”
Den 9. januar udkom de første afsnit af 24syv’s podcast, SpiesKommissionen efter flere måneders forsinkelse.
Podcasten følger en såkaldt kommissions arbejde med at efterprøve kritikken af DR’s ekstremt populære dokumentar Spies og morgenbolledamerne, som er produceret af selskabet Laud People.
I de første fem afsnit har kommissionen primært bakket op om den kritik, som journalisten Bo Østlund bragte i foråret 2023 i hans podcast Simon Spies – karaktermord i primetime?
Kommissionen – bestående af de erfarne journalister Kurt Strand, Ida Nyegård Espersen og Thomas Stokholm – nåede tidligt frem til, at dokumentaren ikke har dokumentation for, at rejsekongen Simon Spies skulle have brækket unge pigers arme. Netop det har været en af de mest citerede påstande fra dokumentaren.
Ligesom Bo Østlund problematiserer 24syv’s kommission også, at DR undskyldte sig med en teknikalitet, da de valgte ikke at behandle en klage fra en af de forholdsvis mange medvirkende, der i dag tager afstand fra dokumentaren.
I en stor artikel om sagen i Ekko #94 fra 2023 talte vi med mediejuristen Vibeke Borberg, som undrer sig over DR’s manglende åbenhed over for kritik.
24syv’s podcast kritiserer også brugen af Charlotte Fredericia-Nielsen – udsendelsernes eneste tidligere morgenbolledame – som bærende kilde i dokumentaren på grund af hendes modstridende udtalelser og alkoholproblemer.
Men i sjette og næstsidste afsnit tager sagen en drejning, da DR’s dokumentarredaktør Erling Groth videregiver en række overraskende billeder til Spies-kommissionen.
Smadrer eftermæle
Billederne viser udvalgte steder i en lang sms-korrespondance mellem Bo Østlund og Charlotte Fredericia-Nielsen fra dengang, journalisten forsøgte at overtale hende til at medvirke i sin podcast.
Her skriver Bo Østlund blandt andet følgende til kilden:
”Hvis du fulgte debatten, ville du vide, hvor meget den dokumentar har smadret Spies’ eftermæle. Jeg forstår ikke, at du har villet medvirke til, at hele Danmark nu udskammer Spies som et pædofilt monster, der brækker armene på fjortenårige og mishandler små piger, når jeg samtidig kan læse dine rosende ord om Simon på din Facebook-profil.”
Han skriver også, at Fredericia-Nielsen fremstår dårligt i dokumentaren, og at DR ikke passer på hende. Og så tilføjer han: ”Jeg ville aldrig have behandlet dig sådan.”
Bo Østlund har konsekvent holdt fast i, at han kun har lavet Simon Spies – karaktermord i primetime? ud af faglig nysgerrighed – ikke fordi han har en holdning til Simon Spies.
”Jeg har ikke tjent en krone på podcasten, men levet af sulevælling i ni måneder, fordi det er vigtigt at gå DR efter i sømmene,” sagde han i Ekko #94.
Han skriver i et langt mailsvar til 24syv, at han er rystet over, at DR forsøger at angribe hans troværdighed ved at udlevere en privat sms-samtale til en tredjepart uden hans samtykke.
Erling Groth siger selv, at sms’erne er ”usædvanlige”, og at de blev videregivet til kommissionen, fordi Østlund selv på Facebook har skrevet, at han vil lægge alt åbent frem for 24syv.
Groth fortæller, at Charlotte Fredericia-Nielsen valgte at dele sms’erne med dokumentarens tilrettelægger Sacha Sennov og indvilgede i, at de kunne videregives.
Til SpiesKomissionen siger hun dog, at hun ikke var bekendt med, at de blev videregivet. Men nogle dage senere fortæller hun, at hun ikke har noget problem med det.
En division for sig selv
I det nyeste podcast-afsnit, Balladen om Bo, går kommissionen i første omgang kritisk til Erling Groth og spørger, om han har videregivet sms’erne for at miskreditere dokumentarens største kritiker, men det afviser Erling Groth.
På trods af uenigheden om det etiske i at videregive andres sms’er vælger kommissionen at diskutere dem, og dommen er hård.
”Det er aldrig kønt, når man dykker ned i en privat korrespondance, og det er ikke altid lige elegant, når en journalist skal overbevise en kilde om at medvirke, men det her er i en division for sig selv.” siger Thomas Stokholm i podcasten og fortsætter:
”Bo Østlund har præsteret et imponerende stykke arbejde, men han har til gengæld også præsteret at bryde næsten alle de regler, der findes inden for journalistikken.”
Ud over sms’erne kritiserer kommissionen nemlig også, at Bo Østlund stadig ikke er tilmeldt Pressenævnet, hvilket forhindrer DR og producenten bag dokumentaren i at klage over ham ad formelle veje.
Desuden kritiseres det, at Bo Østlund siden andet afsnit af sin podcast har undladt at forelægge sin kritik for DR og Laud People på forhånd. I stedet blev de tilbudt hver gang at kunne svare på kritikken i det efterfølgende afsnit.
Bo Østlund indrømmer i SpiesKommissionen, at det nok ikke lever op til de presseetiske regler.
Han tog beslutningen, fordi han oplevede, at Laud People i forbindelse med hans første afsnit udnyttede forelæggelsen til at lægge pres på hans hovedkilde. Produktionsselskabet og DR afviser dette.
”Det er helt vildt ærgerligt, hvis kilderne vakler, fordi de bliver kontaktet af den kritiserede part. Men det er jo bare et vilkår, at den kritiserede part skal have mulighed for at forsvare sig,” siger Ida Nyegård Espersen i podcasten.
Lånte penge til vodka
Den voldsomste anklage mod Laud People og DR i Bo Østlunds podcast er, at Laud People betalte Charlotte Fredericia-Nielsen for at medvirke i dokumentaren med tusind kroner og en flaske vodka.
Laud People og DR har længe afvist det blankt, men i femte afsnit af SpiesKommissionen siger de noget andet.
Nu fortæller DR, at de tusind kroner var til at betale en taxatur – det er almindeligt, at journalister betaler kilders transport – og vodkaen blev købt af Fredericia-Nielsen selv for penge, hun havde lånt af dokumentarens tilrettelægger.
Tilrettelæggeren vidste ikke, hvad pengene skulle bruges til, og blev tilbagebetalt kort efter.
Det syvende og sidste afsnit af SpiesKommissionen udkommer 25. januar, og her fremlægger kommissionen sin endelig konklusion om DR’s dokumentar.
Simon Spies i Ekko #94
Hvad er Simon Spies’ eftermæle efter dokumentaren om morgenbolledamerne?
Vi taler i det nye Ekko med medvirkende, journalisten bag en kritisk podcast, en mediejurist, en erhvervspsykolog samt dokumentarens producent.
Få en filmgave, når du tegner abonnement.
Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.
Abonnenter kan også læse bladet digitalt.
Kommentarer